Spoločnosť Facebook včera vo svojej tlačovej správe oznámila, že svojim používateľom umožní označovať príspevky ako dezinformačné a nedôveryhodné. K možnostiam nahlásenia nevhodného obsahu tak pribudne aj možnosť označiť príspevok ako "It's a fake news story", čo môžeme preložiť ako "Je to falošná správa".
Napriek tomu, že Facebook je vo svojej podstate priestorom pre slobodné zdieľanie informácií, spoločnosť si uvedomuje, že sa na stránkach sociálnej siete často vyskytujú rôzne hoaxy, dezinformácie či falošné správy. Mark Zuckerbeg spolu s Chrisom Coxom upozorňujú, že obľúbenú sociálnu sieť nechcú postaviť do pozície akéhosi "arbitra pravdy". Ich cieľom však je mať čo najväčší pozitívny vplyv na svet, čo prináša veľkú zodpovednosť, ktorá si vyžiadala tento krok.
Nová funkcia prinesie možnosti bojovať proti publikovaným hoaxom, ale aj proti titulkom článkov, ktoré autori účelovo píšu ako akúsi návnadu na kliknutie (anglicky click-baiting). "Bombastický" titulok nás často prinúti otvoriť odkaz, ktorého obsahom je iná, s titulkom nesúvisiaca informácia. Tieto odkazy tak budeme môcť po novom označiť ako falošnú správu. Tretia strana následne príspevok preverí a v prípade, že tento odkaz šíri propagandu alebo lži, označí ho výstražným symbolom "Disputed by 3rd Party Fact Checkers" – Spochybnený treťou stranou. Príspevok sa bude na sociálnej sieti aj naďalej nachádzať, no nebude už môcť byť podporený platenou reklamou. Pri jeho zdieľaní sociálna sieť upozorní používateľa, že tento príspevok bol spochybnený na základe overenia faktov spomínanou treťou stranou.
Túto iniciatíva Facebooku možno považovať za krok k informovanému a uvedomelému zdieľaniu informácií. V súčasnej spoločnosti, ktorá sa vyznačuje pretlakom informácií zo všetkých informačných kanálov, môže byť aj táto "malá" aktualizácia veľkým krokom ku kritickejšiemu nazeraniu na mediálne obsahy.
Zdroj a foto: Facebook, Peter Podolinský – Facebook umožní označit nedůvěryhodné odkazy