Doc. Mgr. Norbert Vrabec, PhD. je vedúcim katedry mediálnej výchovy na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave a riaditeľom Medzinárodného centra mediálnej gramotnosti IMEC. Dlhodobo sa venuje výskumu mediálnej gramotnosti a jej rozvoju doma aj vo svete. Vo svojej novej publikácii Výskum úrovne mediálnej gramotnosti: Prehľad výskumných stratégií ponúka analytický pohľad na súčasný stav výskumu problematiky mediálnej výchovy a rozvoja mediálnej gramotnosti doma a v zahraničí.
Vysokoškolská učebnica je rozdelená do šiestich kapitol: Teoretický rámec výskumu mediálnej gramotnosti, Kvantitatívne a kvalitatívne výskumné stratégie vo výskume mediálnej gramotnosti, Výskum mediálnej gramotnosti na úrovni jednotlivca, Výskum sociálnych kontextov ovplyvňujúcich mediálnu gramotnosť jednotlivca, Výskum rámcov mediálnej gramotnosti a Metodologické aspekty výskumu mediálnej gramotnosti.
Učebnica sa usiluje o podanie komplexných informácií pre študentov mediálnych štúdií, ale aj žurnalistiky, informačnej výchovy a príbuzných odborov. Okrem teoretických poznatkov ponúka publikácia aj príklady dobrej praxe a rôzne cvičenia, ktoré sú využiteľné najmä v akademickom prostredí. Ide o systematický náhľad na problematiku kvalitatívneho a kvantitatívneho skúmania mediálnej výchovy a gramotnosti. Ako uvádza autor učebnice, doc. Vrabec: "Neustály vývoj médií a nových komunikačných technológií kladie zvýšené nároky na jednotlivca aj spoločnosť a prináša potrebu zabezpečovania inovatívnych riešení a monitorovania najaktuálnejších trendov implementácie mediálneho vzdelávania do každodennej praxe." Zavádzaniu nových metód a riešení však musí predchádzať výskum jednotlivých faktorov, ktorého komplexné vymedzenie je predmetom spomínanej vysokoškolskej učebnice.
Vysokoškolskú učebnicu vydala UCM v Trnave a bola podporovaná Agentúrou na podporu výskumu a vývoja. Študenti FMK UCM v Trnave si publikáciu môžu požičať vo fakultnej knižnici a v knižnici IMEC.
mh
Foto: Flickr – George Redgrave