(angl. underground press) – nejednotný typ periodík, ktorý vznikol v druhej polovici 50-tych rokov 20. storočia v USA ako výraz odporu mládeže sympatizujúcej s komunistickými myšlienkami (anarchisti, trockisti, maoisti) k vojne vo Vietname a konzumnej spoločnosti. V tomto zmysle nemala nič spoločné s odbojovou či partizánskou tlačou, aká sa vyskytovala v okupovaných krajinách počas 2. svetovej vojny, lebo podzemná tlač vychádzala legálne. Za inšpirátorov podzemnej tlače sa považujú beatnici Jack Kerouac (1922–1969) a Alan Ginsburg (1926–1997). Najstarším predstaviteľom podzemnej tlače je newyorský The Village Voice, ktorý vznikol v roku 1955 najmä vďaka finančnej pomoci spisovateľa Normana Mailera (1923). V roku 1970 dosiahol náklad cca 150 000 kusov, čím sa stal ziskový. V západnej Európe sa podzemná tlač etablovala približne v druhej polovici šesťdesiatych rokov 20. storočia, keď vypukli študentské nepokoje. Jej prvým reprezentantom bol londýnsky IT (do súdneho sporu s The Times známy aj ako International Times) z roku 1966. Holandské Provo vychádzalo v rokoch 1965 – 1967, potom ho nahradili Witte Krant a De Anders Krant. Popri týchto krajinách ďalšie takéto periodiká vznikli v Belgicku a Holandsku. Ich náklady sa pohybovali od 50 000 do 100 000 kusov, iba výnimočne vyššie. V roku 1966 vznikla v New Yorku medzinárodná bezplatná agentúra Underground Press Syndicate, ktorá poskytovala služby zhruba 200 redakciám. S podobným účelom a na podobných princípoch vznikla v roku 1967 aj agentúra Liberation News Service. Filozoficky bola podzemná tlač dosť nejednotná. Spájal ju najmä odpor voči vyspelej kapitalistickej spoločnosti, komercionalizácii, ale odmietala aj socializmus, ktorý podľa nej stratil revolučnú perspektívu. Tematický okruh jej publicistiky sa zameriaval najmä na pacifizmus, boj proti vojne (napr. vo Vietname), proti vojenskej službe, rasizmu, častou témou bola voľná láska (nie pornografia), narkotiká a popová hudba. Po formálnej stránke podzemná tlač mala veľmi výraznú, až krikľavú úpravu, pričom frekventovane využívala prvky pop-artu a op-artu. Väčšina periodík tohto druhu zanikla po odchode amerických vojsk z Vietnamu a po afére Watergate. Tie, čo prežili, sa zaradili medzi alternatívnu tlač.
Lit.: GOLKA, B. Prasa w USA. Warszawa, Państvowe vydawnictwo naukowe, 1977. S. 198-215.
FOLKERTS, Jean – TEETER, Dwight L., Jr. Voices of a Nation. A History of Media in the United States. New York : MacMillan Publishing Company, 1989.
PANETH, Donald. The Encyclopedia of American Journalism. New York : Facts On File Publication, 1983.