stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Databáza materiálov o mediálnej výchove

Domovská stránka Databáza materiálov o mediálnej výchove

Online databáza publikácií, výskumov a ďalších užitočných materiálov o mediálnej výchove  obsahuje štruktúrovane usporiadané informácie o relevantných postupoch a stratégiách rozvoja mediálnej gramotnosti v medzinárodnom kontexte. Databáza je voľne dostupná odbornej i širokej verejnosti a umožňuje vyhľadávať, študovať a ďalej využívať široké spektrum rôznych odborných zdrojov o skúmanej problematike.

Databáza je prehľadným a vhodným zdrojom informácií o problematike mediálnej výchovy, mediálnej a informačnej gramotnosti a ďalších súvisiacich tematických okruhoch. Pri tvorbe databáza sme vychádzali z komplexnej analýzy publikovaných postupov, nástrojov a stratégií a vytvorením ich kategorizácie. Informácie boli čerpané a analyzované z plnotextových databáz časopisov, citačných indexov a bibliografických databáz, prostredníctvom ktorých možno získať kritické množstvo nevyhnutných informácií a vytvoriť prehľadný systém kategorizácie vedeckých dát. Databáza je k dispozícii v slovenskej aj v anglickej verzii a jej pokrytie má preto presah do vedeckej komunity v zahraničí.  Anglická verzia je k dispozícii na adrese www.imec.sk , v sekcii Resources.

Databáza je členená do nasledovných tematických sekcií (obsah sa zobrazí po kliknutí na názov sekcie):

Sekcia 1: Rámce mediálnej gramotnosti

Na tomto mieste nájdete prehľad  rôznych dokumentov a  odborných publikácií týkajúcich sa rámca mediálnej gramotnosti.  Ide o štúdie a ďalšie texty,  ktoré sa zaoberajú politickými, sociálnymi, kultúrnymi, ekonomickými a ďalšími podmienkami rozvoja mediálnej gramotnosti v medzinárodnom kontexte, ako aj v kontexte jednotlivých krajín.  Táto sekcia odpovedá na otázky, v akom prostredí a za akých podmienok sa mediálna výchova  rozvíja v rôznych krajinách, aké sú iniciatívy v rámci rôznych európskych a medzinárodných inštitúcií, aké zaujímavé  iniciatívy boli iniciované, aký sú hlavní aktéri týchto procesov, s akými problémami sa stretávajú a pod.

Sekcia 2: Mediálna výchova v školskom kontexte

V tejto sekcii nájdete materiály týkajúce sa problematiky mediálneho vzdelávania  v školskom kontexte. Máme pritom na mysli štúdie, publikácie, brožúry, konferenčné príspevky, ktoré sa venujú rôznych aspektom rozvoja mediálnej gramotnosti na základných, stredných a vysokých školách, ako aj v rámci iniciatív v mimoškolskom prostredí (napr. aktivity rôznych mimovládnych organizácií, asociácií, združení a pod

Sekcia 3: Kompetencie v mediálnej výchove

 Táto sekcia je venovaná téme kľúčových kompetencií, ktoré sa rozvíjajú prostredníctvom mediálneho vzdelávania. Existuje široké spektrum programov zameraných na rozvoj a zvyšovanie úrovne mediálnej, informačnej, digitálnej a ďalších druhov gramotností, ktoré sú dôležitými prvkami  pre úspešné uplatnenie človeka v dnešnej spoločnosti.  Médiá a internet prinášajú pre deti a mladých ľudí viacero ohrození  a nebezpečenstiev,  ktorým by sa prostredníctvom sady dôležitých zručnosti mali naučiť čeliť.  Nesmieme však zabúdať ani na obrovské množstvo príležitostí pre osobných rozvoj ,  nadväzovanie kontaktov, študijné a profesionálne uplatnenie. Tie nám sprostredkúvajú predovšetkým nové médiá a mobilné technológie, ktorých zmysluplné využívanie si vyžaduje stále nové  poznatky a dynamicky sa vyvíjajúce zručnosti. Cieľom tejto sekcie je reflektovať aktuálny stav vedeckého poznania, výskumné aktivity v akademickom prostredí i politické iniciatívy rôznych inštitúcií venujúcich pozornosť tejto dôležitej problematike

Sekcia 4: Výskum mediálnej gramotnosti

Výskum mediálnej gramotnosti je relatívne novou oblasťou empirického poznávania a z tohto dôvodu čelí množstvu metodologických problémov od základného dizajnu cez metódy zberu dát až po vyhodnocovanie iniciatív zameraných na zavádzanie mediálnej výchovy do škôl.  V súvislosti s dynamickými zmenami na mediálnom trhu a meniacimi sa vzorcami správania a interakcií publika je dôležitá pravidelná evaluácia použitých výskumných stratégií, ich priebežné prehodnocovanie, aktualizácia a inovácia v súlade s najnovšími trendmi, ale aj teoretickými a aplikačnými aspektmi v tejto oblasti spoločenských vied. Systematická kategorizácia a následné zhodnotenie použitých výskumných metód, foriem a prostriedkov sú dôležité kroky pri zhodnotení efektívnosti a relevantnosti výstupov, ktoré nám takéto formy hodnotenia a porovnávania mediálnych kompetencií prinášajú.  Cieľom tejto sekcie  je analytický pohľad na súčasný stav metodologického aparátu a indikátorov vytvorených na účely merania mediálnej gramotnosti, ktoré boli doteraz definované v rámci vybraných medzinárodných výskumov.

Sekcia 5: Učenie sa prostredníctvom mediálnej tvorby

Jeden z prístupov k mediálnej výchove vo formálnom i neformálnom vzdelávaní je založený na praktickej práci mladých ľudí s médiami. Základným princípom konceptu Learning-by-doing je predpoklad, že študenti sa s médiami najlepšie oboznámia, ak sa budú priamo podieľať na ich tvorbe. Ide vlastne o vzdelávanie na báze praktických skúseností, v rámci ktorého si študenti môžu pripravovať školský časopis, krátku televíznu reportáž, rozhlasový príspevok, krátke video či blog. V tejto sekcii nájdete prezentované materiály môžu byť pre učiteľov i samotných študentov vhodnou inšpiráciou k vlastnej mediálnej tvorbe.

Sekcia 6:  Príklady dobrej praxe

 Zámerom tejto sekcie je identifikovanie najdôležitejších príkladov dobrej praxe, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia a referenčný bod pre ďalších záujemcov o takéto aktivity, iniciatívy a projekty v podmienkach iných krajín.  Jednotlivé publikácie a príspevky sa zameriavajú hlavne na inovatívne metódy, formy a prostriedky mediálneho vzdelávania, či už v školskom alebo v mimoškolskom prostredí. Cieľom tohto prístupu je systematická kategorizácia inšpiratívnych postupov, stratégií a koncepčných prístupov k problematike rozvoja mediálnej gramotnosti detí, mládeže i dospelej populácie. Tieto príklady dobrej praxe môžu byť vhodnou inšpiráciou pre učiteľov a ďalších praktikov činných v oblasti mediálneho vzdelávania. Na tomto mieste je možné získať cenné podklady pre tvorbu ďalších  programov  a iniciatív mediálneho vzdelávania, ktoré môžu nájsť uplatnenie na regionálnej, národnej i medzinárodnej úrovni.

Sekcia 7:  Mediálna gramotnosť v online prostredí

 

Táto sekcia prináša široké spektrum informácií týkajúcich sa mediálnej gramotnosti vo vzťahu k internetu a online komunikácii. Obsahuje výskumné správy, monografie, články , výsledky výskumov a pod. Nájdete tu tiež viaceré príklady dobrej praxe zamerané na možnosti eliminovania rizík a ohrození v rámci internetovej komunikácie, príspevky týkajúce sa  bezpečného používania internetu, mobilných telefónov a nových online technológií.  Príklady dobrej praxe ukazujú aké majú rodičia, učitelia i samotné deti možnosti vysporiadať sa s rôznymi formami ohrozenia a rizikového správania  v online komunikácií.

Dynamické rozšírenie internetu a sociálnych sietí bezprostredne ovplyvňuje prakticky každú oblasť spoločenského života. Nové médiá priamo či nepriamo ovplyvňujú vzorce správania, postoje i rytmus každodenných aktivít jednotlivcov i celých sociálnych skupín.  Ich vplyv môžeme pozorovať na úrovni kognitívnej, psychomotorickej i afektívnej. V rámci spoločenských vzťahov pôsobia na celé spektrum segmentov – od vzdelávacieho systému, cez ekonomiku, politiku, správu vecí verejných až po praktické fungovanie mediálnych organizácií.  Táto sekcia sa preto tiež zameriava na nové príležitosti a výzvy  na rozvoj mediálnej a informačnej gramotnosti, ktoré  komunikácia v kyberpriestore prináša pre jednotlivca i spoločnosť. Naším cieľom je mapovať pokrok v tejto oblasti – v medzinárodnom kontexte i na úrovni jednotlivých krajín – a prinášať informácie o zaujímavých výskumoch i politických iniciatívach, preferovaných metodológiách,  zaujímavých riešeniach týkajúcich sa prenosu výskumných zistení do vzdelávacej praxe.

Sekcia 8: Hry vo vzdelávaní

 Medzi odborníkmi nepanuje jednotný názor na to, či v prípade počítačových hier prevažujú negatívne alebo pozitívne aspekty. Počítačové hry môžu na jednej strane viesť k spoločenskej izolácii a jedinec, ktorý takejto forme komunikácie podľahne, môže mať problémy s nadväzovaním a udržiavaním reálnych sociálnych vzťahov. Iná skupina autorov preferuje vzdelávací aspekt online hier. Pri rozumnom používaní  sa totiž môžu stať nielen zdrojom zábavy, ale i poučenia a praktického overovania rôznych životných rol a situácií. Účastníci si v bezpečnom prostredí virtuálnej komunity môžu rozvíjať dôležité životné kompetencie, napríklad podnikateľské zručnosti, schopnosť komunikácie, vyjednávania, rešpektovania iných a presadzovania vlastných oprávnených záujmov a priorít.

Výskum v oblasti herných štúdií má vysoko interdisciplinárnu povahou. Prezentujú sa v ňom rôzne rámce  a prístupy umožňujúce  pochopenie rizikových faktorov, príležitostí i výziev k kontexte tejto problematiky.  V tejto sekcii sa venujeme publikáciám a odborným štúdiám, ktoré reflektujú vyvážený prístup k problematike herných štúdií. Mnohí autori si uvedomujú, že nemožno ignorovať rôzne kontroverzie v počítačových hrách, ktoré zahŕňajú najmä násilie, sklony k agresívnemu správaniu a ignorovaniu etických princípov. Dôležitou témou je i možnosť vzniku závislosti o hrania hier – čo je obzvlášť nebezpečné u detí a mladých ľudí.   Na druhej strane by sme nemali ignorovať ani veľký vzdelávací potenciál počítačových hier, ktoré čoraz viac nachádzajú svoje miesto v školskom vzdelávaní i v rámci celoživotného vzdelávania a neformálneho rozvoja kľúčových kompetencií.

Sekcia 9: Publikácie o mediálnej výchove

V tejto sekcii nájdete prehľad najdôležitejších knižných publikácií, ktoré priamo alebo nepriamo súvisia s mediálnych vzdelávaním, rozvojom mediálnej, informačnej a ďalších druhov  gramotností. S potešením evidujeme, že pribúda stále viac autorov, ktorí sa tejto problematike venujú a prispievajú k rozvoju teoretických poznatkov i praktickej reflexie v odbore – či už z pohľadu mediálnych štúdií, mediálnej pedagogiky, sociológie, psychológie, politológie a ďalších vedeckých odborov. Ambíciou tejto sekcie je monitorovať edičnú politiku v oblasti media literacy a informovať záujemcov o najzaujímavejších knižných novinkách.


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.