stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Databáza príkladov dobrej praxe

Domovská stránka Databáza príkladov dobrej praxe

Online metodická príručka  predstavuje výberovú databázu osvedčených príkladov dobrej praxe výučby mediálnej výchovy  na základných a stredných školách na Slovensku. Ide o prehľadný súbor vyučovacích hodín, projektov a metodických postupov zameraných na efektívnu podporu a rozvoj mediálnej gramotnosti žiakov.  Tvorcami jednotlivých príkladov sú pedagógovia vybraných slovenských škôl, ktorí sa prihlásili do  súťaže, vyhlásenej Medzinárodným centrom mediálnej gramotnosti IMEC pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

Zhromaždené dáta z jednotlivých škôl boli následne výskumným tímom ďalej analyzované a vyhodnocované. Cieľom bolo zhromaždiť a šíriť medzi pedagógmi užitočné a inšpiratívne materiály zamerané na rozvoj mediálnej gramotnosti žiakov. Súbor príkladov dobrej praxe bol zároveň vydaný aj vo forme interaktívneho CD-nosiča.  Tieto materiály budú šírené do škôl a majú byť podnetnou inšpiráciou pre pedagógov  a prispejú k zvýšeniu úrovne mediálnej a  gramotnosti na Slovensku.

Štruktúra databázy

Každý príklad dobrej praxe obsahuje nasledovné časti, ktoré ho bližšie charakterizujú slovne alebo prostredníctvom ikon:

V časti východiská je úvodná charakteristika príkladu dobrej praxe. Je tu uvedené v akej základnej forme  výučbová aktivita prebiehala v súlade s definovaním prierezovej témy mediálna výchova v Štátnych vzdelávacích programoch pre jednotlivé stupne vzdelávania:

(a)ako súčasť samostatného vyučovacieho predmetu (povinného, voliteľného)

(b) ako integrovaná súčasť vybraného  vyučovacieho predmetu na škole

(c) v rámci krúžku

(d) alternatívnou formou vyučovania najmä v podobe samostatného projektu.

Ako prvé sú umiestnené príklady, ktoré sa realizovali výlučne alebo v prevažnej miere samostatnou formou (predmet, krúžok, samostatný projekt, každá je označená špecifickou ikonou). Nasledujú príklady integrované do vybraných vzdelávacích oblastí (rovnako sú označené ikonou). V niektorých prípadoch sa príklad realizoval kombinovaným spôsobom: aj ako súčasť samostatného predmetu a zároveň integrovane (je to vyznačené ikonami).

V tejto časti sú zároveň zverejnené informácie o tom, pre aký stupeň škôl (ZŠ a SŠ) a ročník/ročníky je aktivita určená (označené ikonou). Je špecifikovaná hodinová dotácia  potrebná na jej realizáciu, v prípade projektu časovú dĺžku projektu, obdobie realizácie aktivitya ďalšie údaje, ktoré učitelia považovali za dôležité v rámci úvodného oboznámenia sa s príkladom dobre praxe.

V časti anotácia je uvedená základná charakteristika príkladu dobrej praxe: téma výučby a hlavný zámer realizácie aktivity, resp. jej výstup.  Špeciálne je prostredníctvom ikon zobrazené hlavné nasmerovanie aktivity: receptívne (tvorené okruhmi činností žiakov ako analýza, interpretácia, kritické čítanie a vnímanie mediálnych vyjadrení) alebo produktívne (vlastná či kolektívna tvorba mediálnych obsahov, produktov).

V časti ciele sú špecifikované zamýšľané a očakávané výstupy edukačnej aktivity (požadovaný rozvoj osobnostných zložiek žiaka v podobe znalostí, schopností, postojov, zručností).

V časti popis realizácie príkladu dobrej praxe je uvedený organizačný a metodický postup dosiahnutia stanovených výučbových cieľov v jednotlivých etapách výučby. Sú tu špecifikované uplatňované organizačné formy (napr. vyučovacia hodina, bloková výučba,  exkurzia, ďalej  frontálne, skupinové) a metódy  výučby  (napr. slovné ako výklad, diskusia, demonštračné, praktické, problémové, špeciálne projektové, heuristické, metódy kritického myslenia, inscenačné, metóda dramatizácie…), popísané sú tu konkrétne úlohy alebo zadaniapre žiakov  a pod. Uvedené metódy sú zobrazené prostredníctvom ikon. Špeciálne ikonicky je zobrazená výučba podporovaná počítačom.

V časti s názvom materiálno-technické zabezpečenie je charakterizované, aké učebné zdroje a ďalšie pomôcky učitelia využívajú pri príprave a realizácii výučbovej aktivity (napr. učebné texty, metodické materiály, internetové stránky, odbornú literatúru, časopisy, noviny, didaktickú techniku, s ktorou v rámci aktivity pracujú a spôsoby jej využitia vo výučbe).V prípade, že príklad prezentuje vlastný metodický materiál (napr. v podobe ppt prezentácie, dotazníka, pracovného listu), je to zobrazené prostredníctvom špeciálnej ikony. Materiál sa nachádza zväčša v prílohe, v niektorých prípadoch je priamo súčasťou textu alebo je priložený na CD nosiči, ktorý bude súčasťou tejto príručky.

V časti zhodnotenie a prínos príkladu dobrej praxe je zverejnené krátke zhodnotenie výučbovej aktivity: v čom sa realizácia osvedčila (prínos pre žiaka/študenta, školu, okolie školy a pod. v podobe), jej výstupy. Zároveň sú tu popísané prípadné ťažkosti pri realizácii projektu, resp. najdôležitejšie odporúčania pre iných učiteľov, ktorí by aktivitu chceli realizovať.

Súčasťou materiálu je dokumentácia príkladu dobrej praxe v podobe napr. vytvorených žiackych prác, školských časopisov, fotodokumentácie, mediálnych výstupov: videá, fotografie, zvukové súbory. Zároveň sú tu umiestnené odkazy na webovú stránku na ktorej sú  materiály zverejnené alebo si ich je odtiaľ  môžeme stiahnuť a pod.). Pokiaľ je dokumentácia uložená na CD nosiči, upozorní na to opäť špeciálna ikona.

 


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.