Európsky sociálny fond
Doba riešenia projektu: 2006-2008
Číslo projektu: ESF 112 301 00 390
Riešiteľ projektu: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda
Charakteristika projektu
Hlavným cieľom projektu je rozvinutie mediálnej gramotnosti do takej úrovne, aby využívanie médií bola činnosť, ktorú má jedinec čo najviac pod vlastnou kontrolou, a ktorú dokáže riadiť tak, aby mohol mediálne ponuky využiť čo najviac.
Výchova k mediálnej gramotnosti nie je len náukou o tvorbe mediálneho obsahu. Je náukou o tom, ako médiám správne rozumieť. Našim cieľom bude upozorniť na základné postupy a triky, ktoré médiá používajú, ak chcú dosiahnuť určitý efekt. V tematických celkoch by sme vám chceli ukázať, čo všetko ovplyvňuje výsledné obsahy a prečo nemôžu byť nikdy úplne objektívne.
Minulý rok (2007) slovenskými médiami preblesla správa o aktivitách Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave v rámci európskeho projektu, ktorý začala riešiť v roku 2006. Cieľom projektu je transformácia systému odborného vzdelávania a prípravy študentov stredných škôl smerom k potrebám trhu práce s dôrazom na potreby spoločnosti.
Výstupy projektu
Školenia
Členova riešiteľského kolektívu rozpracovali metodicko – organizačné postupy a formy práce so žiakmi stredných škô1 v rámci vybraných tematických celkov. Na základe kompletizácie týchto výstupov vo forme metodickej príručky fakulta oslovila všetkých riaditeľov stredných škô1 na Slovensku, s ponukou zorganizovania seminárov a školení pre pedagógov, ktorí budú na stredných školách vyučovať mediálnu výchovu. Jednotlivé učebné texty a metodické materiály pre pedagógov vychádzajú z učebných osnov a slúžia ku konkretizácii učiva, názornej ilustrácii, stimulácii a usmerňovaniu poznávacej schopnosti žiakov.
Hlavné zámery a ciele školenia pre učiteľov mediálnej výchovy boli:
- oboznámiť sa s cieľmi, úlohami a funkciami mediálnej výchovy v stredoškolskom výchovno – vzdelávacom procese,
- dozvedieť sa o čiastkových cieľoch vyplývajúcich z jednotlivých tematických celkov,
- oboznámiť sa s metodickými postupmi, najvýznamnejšími metódami a formami práce, oboznámiť sa so sprostredkovaním konkrétnych príkladov, ukážok, úloh a cvičení pre žiakov ku každému tematickému celku,
- podrobne sa oboznámiť s procesom zhotovenia praktického mediálneho produktu.
Jednotlivé cykly zrealizovaných školení boli vyhodnotené na základe dotazníkov a skupinových rozhovorov, v rámci ktorých sa definovali problémy vzdelávacieho programu. Následne riadiaci personál a administratívny personál vypracoval správu, ktorou zhodnotil jednotlivé cykly školení a seminárov a taktiež pripomienky a návrhy zo strany frekventantov.
Publikačná činnosť
Riešiteľský kolektív vypracoval publikáciu Návrh koncepcie výchovy k mediálnej gramotnosti na stredných školách v podmienkach Slovenskej republiky a pripravil ďalšie výstupy realizovaného projektu a to publikáciu obsahujúcu rôzne metodické postupy k výučbe, ktorej súčasť tvorí zároveň 33 CD nosičov.