Online databáza publikácií, výskumov a ďalších užitočných materiálov o mediálnej výchove obsahuje štruktúrovane usporiadané informácie o relevantných postupoch a stratégiách rozvoja mediálnej gramotnosti v medzinárodnom kontexte. Databáza je voľne dostupná odbornej i širokej verejnosti a umožňuje vyhľadávať, študovať a ďalej využívať široké spektrum rôznych odborných zdrojov o skúmanej problematike.
Databáza je prehľadným a vhodným zdrojom informácií o problematike mediálnej výchovy, mediálnej a informačnej gramotnosti a ďalších súvisiacich tematických okruhoch. Pri tvorbe databáza sme vychádzali z komplexnej analýzy publikovaných postupov, nástrojov a stratégií a vytvorením ich kategorizácie. Informácie boli čerpané a analyzované z plnotextových databáz časopisov, citačných indexov a bibliografických databáz, prostredníctvom ktorých možno získať kritické množstvo nevyhnutných informácií a vytvoriť prehľadný systém kategorizácie vedeckých dát. Databáza je k dispozícii v slovenskej aj v anglickej verzii a jej pokrytie má preto presah do vedeckej komunity v zahraničí. Anglická verzia je k dispozícii na adrese www.imec.sk , v sekcii Resources.
Databáza je členená do nasledovných tematických sekcií (obsah sa zobrazí po kliknutí na názov sekcie):
Sekcia 1: Rámce mediálnej gramotnosti
Na tomto mieste nájdete prehľad rôznych dokumentov a odborných publikácií týkajúcich sa rámca mediálnej gramotnosti. Ide o štúdie a ďalšie texty, ktoré sa zaoberajú politickými, sociálnymi, kultúrnymi, ekonomickými a ďalšími podmienkami rozvoja mediálnej gramotnosti v medzinárodnom kontexte, ako aj v kontexte jednotlivých krajín. Táto sekcia odpovedá na otázky, v akom prostredí a za akých podmienok sa mediálna výchova rozvíja v rôznych krajinách, aké sú iniciatívy v rámci rôznych európskych a medzinárodných inštitúcií, aké zaujímavé iniciatívy boli iniciované, aký sú hlavní aktéri týchto procesov, s akými problémami sa stretávajú a pod.
Sekcia 2: Mediálna výchova v školskom kontexte
V tejto sekcii nájdete materiály týkajúce sa problematiky mediálneho vzdelávania v školskom kontexte. Máme pritom na mysli štúdie, publikácie, brožúry, konferenčné príspevky, ktoré sa venujú rôznych aspektom rozvoja mediálnej gramotnosti na základných, stredných a vysokých školách, ako aj v rámci iniciatív v mimoškolskom prostredí (napr. aktivity rôznych mimovládnych organizácií, asociácií, združení a pod
Sekcia 3: Kompetencie v mediálnej výchove
Táto sekcia je venovaná téme kľúčových kompetencií, ktoré sa rozvíjajú prostredníctvom mediálneho vzdelávania. Existuje široké spektrum programov zameraných na rozvoj a zvyšovanie úrovne mediálnej, informačnej, digitálnej a ďalších druhov gramotností, ktoré sú dôležitými prvkami pre úspešné uplatnenie človeka v dnešnej spoločnosti. Médiá a internet prinášajú pre deti a mladých ľudí viacero ohrození a nebezpečenstiev, ktorým by sa prostredníctvom sady dôležitých zručnosti mali naučiť čeliť. Nesmieme však zabúdať ani na obrovské množstvo príležitostí pre osobných rozvoj , nadväzovanie kontaktov, študijné a profesionálne uplatnenie. Tie nám sprostredkúvajú predovšetkým nové médiá a mobilné technológie, ktorých zmysluplné využívanie si vyžaduje stále nové poznatky a dynamicky sa vyvíjajúce zručnosti. Cieľom tejto sekcie je reflektovať aktuálny stav vedeckého poznania, výskumné aktivity v akademickom prostredí i politické iniciatívy rôznych inštitúcií venujúcich pozornosť tejto dôležitej problematike
Sekcia 4: Výskum mediálnej gramotnosti
Výskum mediálnej gramotnosti je relatívne novou oblasťou empirického poznávania a z tohto dôvodu čelí množstvu metodologických problémov od základného dizajnu cez metódy zberu dát až po vyhodnocovanie iniciatív zameraných na zavádzanie mediálnej výchovy do škôl. V súvislosti s dynamickými zmenami na mediálnom trhu a meniacimi sa vzorcami správania a interakcií publika je dôležitá pravidelná evaluácia použitých výskumných stratégií, ich priebežné prehodnocovanie, aktualizácia a inovácia v súlade s najnovšími trendmi, ale aj teoretickými a aplikačnými aspektmi v tejto oblasti spoločenských vied. Systematická kategorizácia a následné zhodnotenie použitých výskumných metód, foriem a prostriedkov sú dôležité kroky pri zhodnotení efektívnosti a relevantnosti výstupov, ktoré nám takéto formy hodnotenia a porovnávania mediálnych kompetencií prinášajú. Cieľom tejto sekcie je analytický pohľad na súčasný stav metodologického aparátu a indikátorov vytvorených na účely merania mediálnej gramotnosti, ktoré boli doteraz definované v rámci vybraných medzinárodných výskumov.
Sekcia 5: Učenie sa prostredníctvom mediálnej tvorby
Jeden z prístupov k mediálnej výchove vo formálnom i neformálnom vzdelávaní je založený na praktickej práci mladých ľudí s médiami. Základným princípom konceptu Learning-by-doing je predpoklad, že študenti sa s médiami najlepšie oboznámia, ak sa budú priamo podieľať na ich tvorbe. Ide vlastne o vzdelávanie na báze praktických skúseností, v rámci ktorého si študenti môžu pripravovať školský časopis, krátku televíznu reportáž, rozhlasový príspevok, krátke video či blog. V tejto sekcii nájdete prezentované materiály môžu byť pre učiteľov i samotných študentov vhodnou inšpiráciou k vlastnej mediálnej tvorbe.
Sekcia 6: Príklady dobrej praxe
Zámerom tejto sekcie je identifikovanie najdôležitejších príkladov dobrej praxe, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia a referenčný bod pre ďalších záujemcov o takéto aktivity, iniciatívy a projekty v podmienkach iných krajín. Jednotlivé publikácie a príspevky sa zameriavajú hlavne na inovatívne metódy, formy a prostriedky mediálneho vzdelávania, či už v školskom alebo v mimoškolskom prostredí. Cieľom tohto prístupu je systematická kategorizácia inšpiratívnych postupov, stratégií a koncepčných prístupov k problematike rozvoja mediálnej gramotnosti detí, mládeže i dospelej populácie. Tieto príklady dobrej praxe môžu byť vhodnou inšpiráciou pre učiteľov a ďalších praktikov činných v oblasti mediálneho vzdelávania. Na tomto mieste je možné získať cenné podklady pre tvorbu ďalších programov a iniciatív mediálneho vzdelávania, ktoré môžu nájsť uplatnenie na regionálnej, národnej i medzinárodnej úrovni.
Sekcia 7: Mediálna gramotnosť v online prostredí
Táto sekcia prináša široké spektrum informácií týkajúcich sa mediálnej gramotnosti vo vzťahu k internetu a online komunikácii. Obsahuje výskumné správy, monografie, články , výsledky výskumov a pod. Nájdete tu tiež viaceré príklady dobrej praxe zamerané na možnosti eliminovania rizík a ohrození v rámci internetovej komunikácie, príspevky týkajúce sa bezpečného používania internetu, mobilných telefónov a nových online technológií. Príklady dobrej praxe ukazujú aké majú rodičia, učitelia i samotné deti možnosti vysporiadať sa s rôznymi formami ohrozenia a rizikového správania v online komunikácií.
Dynamické rozšírenie internetu a sociálnych sietí bezprostredne ovplyvňuje prakticky každú oblasť spoločenského života. Nové médiá priamo či nepriamo ovplyvňujú vzorce správania, postoje i rytmus každodenných aktivít jednotlivcov i celých sociálnych skupín. Ich vplyv môžeme pozorovať na úrovni kognitívnej, psychomotorickej i afektívnej. V rámci spoločenských vzťahov pôsobia na celé spektrum segmentov – od vzdelávacieho systému, cez ekonomiku, politiku, správu vecí verejných až po praktické fungovanie mediálnych organizácií. Táto sekcia sa preto tiež zameriava na nové príležitosti a výzvy na rozvoj mediálnej a informačnej gramotnosti, ktoré komunikácia v kyberpriestore prináša pre jednotlivca i spoločnosť. Naším cieľom je mapovať pokrok v tejto oblasti – v medzinárodnom kontexte i na úrovni jednotlivých krajín – a prinášať informácie o zaujímavých výskumoch i politických iniciatívach, preferovaných metodológiách, zaujímavých riešeniach týkajúcich sa prenosu výskumných zistení do vzdelávacej praxe.
Sekcia 8: Hry vo vzdelávaní
Medzi odborníkmi nepanuje jednotný názor na to, či v prípade počítačových hier prevažujú negatívne alebo pozitívne aspekty. Počítačové hry môžu na jednej strane viesť k spoločenskej izolácii a jedinec, ktorý takejto forme komunikácie podľahne, môže mať problémy s nadväzovaním a udržiavaním reálnych sociálnych vzťahov. Iná skupina autorov preferuje vzdelávací aspekt online hier. Pri rozumnom používaní sa totiž môžu stať nielen zdrojom zábavy, ale i poučenia a praktického overovania rôznych životných rol a situácií. Účastníci si v bezpečnom prostredí virtuálnej komunity môžu rozvíjať dôležité životné kompetencie, napríklad podnikateľské zručnosti, schopnosť komunikácie, vyjednávania, rešpektovania iných a presadzovania vlastných oprávnených záujmov a priorít.
Výskum v oblasti herných štúdií má vysoko interdisciplinárnu povahou. Prezentujú sa v ňom rôzne rámce a prístupy umožňujúce pochopenie rizikových faktorov, príležitostí i výziev k kontexte tejto problematiky. V tejto sekcii sa venujeme publikáciám a odborným štúdiám, ktoré reflektujú vyvážený prístup k problematike herných štúdií. Mnohí autori si uvedomujú, že nemožno ignorovať rôzne kontroverzie v počítačových hrách, ktoré zahŕňajú najmä násilie, sklony k agresívnemu správaniu a ignorovaniu etických princípov. Dôležitou témou je i možnosť vzniku závislosti o hrania hier – čo je obzvlášť nebezpečné u detí a mladých ľudí. Na druhej strane by sme nemali ignorovať ani veľký vzdelávací potenciál počítačových hier, ktoré čoraz viac nachádzajú svoje miesto v školskom vzdelávaní i v rámci celoživotného vzdelávania a neformálneho rozvoja kľúčových kompetencií.
Sekcia 9: Publikácie o mediálnej výchove
V tejto sekcii nájdete prehľad najdôležitejších knižných publikácií, ktoré priamo alebo nepriamo súvisia s mediálnych vzdelávaním, rozvojom mediálnej, informačnej a ďalších druhov gramotností. S potešením evidujeme, že pribúda stále viac autorov, ktorí sa tejto problematike venujú a prispievajú k rozvoju teoretických poznatkov i praktickej reflexie v odbore – či už z pohľadu mediálnych štúdií, mediálnej pedagogiky, sociológie, psychológie, politológie a ďalších vedeckých odborov. Ambíciou tejto sekcie je monitorovať edičnú politiku v oblasti media literacy a informovať záujemcov o najzaujímavejších knižných novinkách.