stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Deťom sa len zriedka dostane pomoci zo strany internetových služieb

10. júla 2012viktoria.kolcako

Existujúce nástroje nahlasovania nežiaduceho online obsahu nefungujú dostatočne. Len jedno z desiatich detí, ktoré boli rozrušené niečím na internete, to nahlásilo pomocou online nahlasovacieho mechanizmu- je nutné, aby priemysel pracoval v tejto oblasti efektívnejšie. Toto je jeden z hlavných záverov novej správy medzinárodnej vedeckej spolupráce EU Kids Online, vedenej na Slovensku Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie VÚDPaP v Bratislave.

 

11. júla 2012 budú zástupcovia internetového priemyslu na mítingu organizovanom Európskou komisiou predstavovať  ich snahy ako chrániť deti v online prostredí. V novej správe zameranej na porovnanie stratégií internetového priemyslu s   tým, čo deti v skutočnosti robia na internete, výskumníci z európskych krajín odporúčajú zamerať sa viac na komunikáciu prístupnú detskému užívateľovi a ľahko dostupné technické nástroje. Správa taktiež odhaľuje, že každé piate európske dieťa videlo stránku s potenciálne nebezpečným internetovým obsahom, ako napr. obsah zobrazený na web-stránkach propagujúcich anorexiu či samovražedné techniky.

 

Rodičia sú viac znepokojení rizikami internetu ako alkoholom, sexom či drogami

Z odpovedí rodičov na otázku, čím sa v súvislosti s ich deťmi najviac trápia, vznikol “rebríček obáv rodičov”: 1.školské výsledky ich detí, 2.dopravné nehody, 3. šikanovanie (na internete alebo tvárou v tvár) a kriminalita. Riziká internetu- kontaktovanie sa cez internet s neznámymi a vzhliadnutie obsahu nevhodného pre deti- sa umiestnilo na štvrtom a piatom mieste. Každý tretí rodič referuje o svojich značných obavách ohľadom rizík súvisiacich s internetom. Menej sa znepokojujú kvôli alkoholu, drogám, prípadným problémom s políciou či sexuálnou aktivitou ich detí.

Napriek tomu boli deti, referujúce o negatívnej skúsenosti s online komunikáciou, vo všeobecnosti nespokojné s pomocou, ktorej sa im dostalo od internetových služieb. Iba dve tretiny európskych detí, ktoré nahlásili nevhodný internetový obsah alebo aktivitu, považovalo rekciu na nahlásený podnet za užitočnú a tretina nie. Deti, ktoré nahlasovali sexuálne obsahy, boli s odozvou spokojnejšie ako tie, čo nahlasovali nevhodné správanie (sexuálne obťažovanie, kyberšikanovanie).

Z výskumu realizovaného tímom VÚDPaP-u bolo zistené, že takmer každý siedmy slovenský tínedžer bol obťažovaný neželanými erotickými obsahmi a takmer 6% referuje o tom, že zažilo kyberšikanovanie.

PhDr. Jarmila Tomková (VÚDPaP) komentuje: Internet poskytuje množstvo príležitostí aj rizík. Zamedzením prístupu detí na internet ich výrazne ochudobníme, preto je vhodnejšie učiť deti ako zodpovedne predchádzať a čeliť rizikám. Zvyšovanie povedomia o bezpečnom používaní internetu je na Slovensku výborne zabezpečované národným osvetovým centrom Zodpovedne.sk. V porovnaní s vyspelejšími európskymi krajinami je však doba prieniku vysokorýchlostného internetu na Slovensku oveľa kratšia. Generácia detí je preto často v aktivitách na internete a technických zručnostiach popredu pred svojimi rodičmi. V takom prípade je ešte nevyhnutnejšia cielená prevencia, ktorej podstatnou časťou by malo byť vyvíjanie efektívnych technických nástrojov, ich prístupnosť a jednoduché používanie. Netreba deťom vytvárať skreslený obraz o svete cenzurovaným internetom. Dôležité je však vyvinúť technické nástroje, citlivé v svojich nastaveniach k veku dieťaťa a špecifikám jeho psychického vývinu. Tí, čo sú menej skúsení v používaní internetu by mali byť obzvlášť povzbudzovaní v používaní internetových nástrojov (ako napr. nahlasovanie). Tie by mali byť navrhované s ohľadom na neskúseného používateľa.

Rodičovská mediácia je veľmi dôležitá
Aktívne sprevádzanie dieťaťa na internete – napr. robiť online aktivity spoločne s dieťaťom a povzbudzovať ho k tomu, aby sa samo učilo zodpovedne používať internet, zatiaľ čo dospelý zostáva dostupný v prípade potreby- redukuje pravdepodobnosť stretnutia sa s rizikami u detí v každom veku. Tieto pozitívne rodičovské stratégie sú taktiež spojené s nižšou mierou zažívaného poškodenia (psychickej ujmy) medzi 9-12 ročnými a to bez toho, aby boli deti ochudobnené o pozitíva internetu, na rozdiel od reštriktívneho prístupu rodičov.

Ďalšie zistenia EU Kids Online:

  • 14% 9-16 ročných detí sa stretlo so sexuálnymi obsahmi na web-stránkach. To zahŕňa 8% 11-16 ročných, ktorí videli obsahy znázorňujúce sex a/alebo genitálie a 2% tých, ktorí videli obsahy násilia pri sexe. 32% zo všetkých 9-16 ročných ktorý sa stretli so sexuálnymi obsahmi povedalo, že ich to rozrušilo.
  • Spomedzi 11-16 ročných, ktorí boli sexuálnymi obsahmi rozrušení, 26% dúfalo, že problém sa skrátka sám od seba pominie, 22% sa pokúsilo ho vyriešiť, 19% zmazalo nechcenú správu a 15% blokovalo odosielateľa takej správy. Iba 13% nahlásilo problém online. Avšak z tých, čo tak spravilo, väčšina to pokladalo za užitočné.
  • 21% z 11-16 ročných videlo potenciálne nebezpečný obsah vytvorený užívateľmi, ako obsahy na stránkach propagujúcich násilie a netoleranciu (12%), anorexiu (10%, stúpajúc s vekom na 19% 14-16 ročných dievčat) a sebapoškodzovanie (7%).
  • S riskantnými online obsahmi sa častejšie stretnú tí, ktorí sú technicky zručnejší, čo súvisí s rozmanitejšími aktivitami, ktorým sa na internete venujú.

Pre viac informácii:

  • Správa “Smerom k lepšiemu internetu pre deti” ponúka prehľad stratégii, ktoré využíva priemysel na ochranu detí pred rizikami internetu. Preveruje, či sú empirické dôkazy toho, že stratégie fungujú- teda či znižujú online riziko a poškodenie zažívané deťmi z výskumnej štúdie, ktorej sa zúčastnilo v interview 25 000 detí a ich rodičov v 25 krajinách.
  • Pre celú správu “Smerom k lepšiemu internetu pre deti” („Towards a better internet for children” by Sonia Livingstone, Kjartan Ólafsson, Brian O’Neill and Verónica Donoso) viď EU Kids Online projekt [Sťahovanie sa nenašlo]

Pre viac informácii kontaktujte koordinátorku slovenského tímu EU Kids Online: PhDr. Jarmila Tomková, VÚDPaP, Cyprichova 42, 831 05 Bratislava, jarmila.tomkova@vudpap.sk, www.vudpap.sk  alebo navštívte stránky www.eukidsonline.net.

 


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.