stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

filmové žánre

15. septembra 2010admin

(angl. film genres, nem. e Filmgenren) – skupina filmových diel, ktoré majú spoločné námetové, kompozičné alebo formálne znaky. Filmové žánre sa delia na žánre hraného filmu (western, thriller, horror, film noir, akčný film a pod.) a žánre dokumentárneho filmu (spravodajský, publicistický, propagandistický, reklamný, cestopisný film a pod.). To, o aký filmový žáner, pri danom filmovom diele ide, rozoznávajú diváci na základe vonkajších prvkov, ktoré má toto dielo spoločné s inými filmami. Filmy nevznikajú na základe vopred definovaných žánrových šablón, pretože tieto šablóny, prvky spoločné viacerým filmom, je možné izolovať až z nakrútených filmov. Filmové žánre sú skôr systémy očakávaní a konvencií, ktoré cirkulujú medzi filmovým priemyslom, filmovými dielami a filmovými divákmi. Pracujú s predporozumením publika, určitej predošlej skúsenosti divákov s nejakými filmami. Toto predporozumenie je potom predpokladom očakávania. S istým diváckym očakávaním sa pri výrobe filmu vždy počíta, poskytuje tvorcom možnosti ako udržať pozornosť publika. (Price, 1998, s. 277-278)

Filmové žánre kontrolujú naratívny proces vo filmovom diele, pomocou vzorcov podobnosti a odlišnosti zaručujú súdržnosť diela a jeho dôveryhodnosť. Jednotlivé filmové diela sa musia od daného filmového žánru dostatočne odlišovať, aby boli pre diváka zaujímavé, ale potrebujú si zachovať základné znaky podobnosti s inými dielami toho istého druhu. Filmové žánre usporadúvajú proces rozprávania vo filme, konkrétnymi prvkami ho regulujú a usmerňujú, aby divák filmu uveril a bol zvedavý na to, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať. Filmový žáner predpokladá opakované a systematické riešenie podobných problémov prostredníctvom príbehu vo viacerých filmových dielach. (Barker, 2006, s. 205)

Žánre sa časom vyvíjajú. Relatívne novým filmovým žánrom hraného filmu je napríklad mystery, ktorý reprezentuje tvorba M. Nighta Shyamalana (1970). Niektoré žánre postupne upadli (western), iné stúpajú na popularite (fantasy od 80. rokov minulého storočia), ďalšie, ktoré stratili publikum, prežívajú v súčasnosti renesanciu (horror). Od polovice 70. rokov 20. storočia dochádza k rozostreniu hraníc žánrov a ich miešaniu, čo súvisí s nástupom postmodernizmu vo filme. Typickým príkladom sú filmy Davida Lyncha (1946) alebo Quentina Tarantina (1963). Iným novým filmovým žánrom je dokumentárna fikcia alebo mystifikácia, ktorá sa nachádza na hranici dokumentárneho a hraného filmu. Vymyslené udalosti sú v tomto druhu filmov nakrútené v dokumentárnom kóde zobrazenia (Rok ďábla, 2002).

Lit.:BLECH, Richard a kol. Encyklopédia filmu. Bratislava : Obzor, 1993.BARKER, Chris. Slovník kulturálních studií. Praha : Portál, 2006.PRICE, Stuart. Media Studies. Edinburg : Longman, 1998.NOVOTNÝ, David Jan: Chcete psát scénář? I. Základy dramaturgie II. Žánry v hraném filmu. Praha : FAMU, 2000.
KRATOCHVÍL, Miloš V. – DVOŘÁK, František A. Jak psát hry pro film a televizi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.