Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/9/f/9fd5c483-d723-4e1a-a2d0-4ed8a7af7d31/medialnavychova.sk/web/wp-content/themes/Zephyr/framework/templates/blog/single-post.php on line 56
Katedra mediálnej výchovy Fakulty masmediálnej komunikácie v Trnave začala realizovať v októbri dvojročný projekt, ktorého celý názov je Implementácia kvantitatívnych a kvalitatívnych výskumných stratégií monitorovania a evaluácie úrovne mediálnej gramotnosti v Slovenskej republike. Ide o jedinečný a na Slovensku prvý výskumný projekt tohto druhu.
„Neustály vývoj médií a nových komunikačných technológií kladie zvýšené nároky na jednotlivca i spoločnosť. Preto je potrebné prinášať inovatívne riešenia a monitorovať najaktuálnejšie trendy ako mediálne vzdelávanie implementuje do každodennej praxe,“ priblížil Norbert Vrabec, vedúci Katedry mediálnej výchovy.
Mimoriadnu aktuálnosť problematiky dokazuje aj intenzívny záujem viacerých medzinárodných organizácií (Európska komisia, UNESCO, OECD, Rada Európy a ďalšie), ktoré v tejto oblasti prijali už viacero odporúčaní, smerníc a legislatívnych noriem, z ktorých viaceré boli už transponované do právneho poriadku Slovenskej republiky. Jednou z nich je smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2007/65/ES z 11. decembra 2007, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady č. 89/552/EHS o koordinácii určitých ustanovení zákonov, iných právnych predpisov alebo správnych opatrení v členských štátoch, týkajúcich sa vykonávania činností televízneho vysielania (smernica o audiovizuálnych mediálnych službách). Uvedená smernica ustanovuje pre všetky členské štáty oznamovaciu povinnosť o úrovni mediálnej gramotnosti.
Slovenská republika je na základe tejto smernice povinná predkladať Európskej komisii v pravidelných intervaloch hodnotiacu správu o aktuálnom stave a úrovni mediálnej gramotnosti. Zabezpečenie tejto úlohy v podmienkach SR doposiaľ nebolo systémovo riešené a z dôvodu nedostatočných finančných kapacít sa nerealizovalo.
Aj to boli dôvody, prečo sa FMK rozhodla realizovať projekt.Na základe analýzy súčasného stavu predmetnej problematiky, predchádzajúcich odborných aktivít a skúseností, si výskumný tím stanovil štyri ciele projektu:
- Identifikovať, zdokumentovať a vyhodnotiť relevantné postupy a stratégie rozvoja mediálnej gramotnosti v medzinárodnom kontexte.
- Identifikovať, vyhodnotiť a analyzovať relevantné kvantitatívne a kvalitatívne výskumné stratégie zamerané na meranie a hodnotenie jednotlivých aspektov mediálnej gramotnosti.
- Inovovať, prispôsobiť a v slovenských podmienkach pilotne otestovať komplexný systém merania a hodnotenia úrovne mediálnej gramotnosti spracovaný v súlade s aktuálnymi odporúčaniami a zisteniami z predchádzajúcich fáz projektu.
- Vytvorenie predpokladov a odborného zázemia pre pravidelné testovanie, vyhodnocovanie a monitoring úrovne mediálnej gramotnosti v podmienkach SR.
„Ciele projektu súvisia s potrebou zabezpečiť v SR podmienky pre osvojenie si zodpovedného prístupu k médiám a mediálnym obsahom, ale aj využívanie nových komunikačných technológií v súlade s potrebami a záujmami jednotlivca i spoločnosti. Dôležitá je tiež systematická ochrana maloletých a mládeže pred nezákonnými a nevhodnými obsahmi,“ vysvetlil Norbert Vrabec.
Projekt podporila Agentúra na podporu výskumu a vývoja (APVV).