stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

gatekeeper

15. septembra 2010admin
[angl. gate – brána + to keep – udržiavať, strážiť; odtiaľ „stráženie pri bráne“] – „vrátnik“, osoba zastávajúca v redakcii alebo mediálnej organizácii pozíciu, v ktorej kompetencii je rozhodnúť o výbere tém a udalostí na spracovanie príslušným masmédiom. Súvisiacim pojmom je „gatekeeping“. Označuje proces, pri ktorom sa rozhoduje, či sa daná udalosť, správa dostane prostredníctvom média k publiku alebo nie. Pojem pochádza z výskumu, ktorý v roku 1947 uskutočnil sociálny psychológ Kurt Lewin (1890–1947). Lewin sa v ňom zameriaval na rozhodovacie procesy pri rodinných nákupoch potravín. Definoval tiež takzvané „gate areas“, teda „vchodové oblasti“, kde sa pod vplyvom najrôznejších faktorov prijímajú rozhodnutia. David Manning White (1917–1993) neskôr na základe činnosti redakcie regionálneho denníka s nákladom 30-tisíc výtlačkov definoval tieto faktory ako 1. subjektívne, 2. organizačné a 3. ideologické. Podľa Whitea sa najjednoduchšie do médií dostávajú ľudské príbehy a politické správy.

Lit.:McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha : Portál, 2006.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.