Príspevok IMEC-u do celospoločenskej diskusie o kultúrnosti mediálnej produkcie na príklade reality šou ako výzva do diskusie o úrovni kvality realizácie mediálnej výchovy v systéme vzdelávania na Slovensku
IMEC – Medzinárodné centrum mediálnej gramotnosti sa prostredníctvom tohto príspevku chce zapojiť do celospoločenskej diskusie o úrovni kultúrnosti či nekultúrnosti mediálnej produkcie najsledovanejších médií na Slovensku a vyzvať odbornú aj laickú verejnosť do diskusie o úrovni kvality realizácie mediálnej výchovy v systéme vzdelávania na Slovensku.
Spúšťacím mechanizmom rôznorodých diskusií bolo uvedomenie si trendu stupňujúcej sa vulgárnosti v mediálnych obsahoch (špeciálne vybraných relácií reality šou ako Farma, Farmár hľadá ženu) a šírenie negatívnych javov (sexualizácia mediálnych obsahov, neadekvátne zasahovanie do ľudskej dôstojnosti, šírenie príkladov správania, ktoré sú na hranici či za hranicou spoločensky akceptovaných etických a morálnych pravidiel). Mediálne alebo inak prezentované reakcie majú spoločné východisko – apelovať na celospoločenskú zodpovednosť médií, ktorá vyplýva prednostne z formatívnych vplyvov médií, chápaných na úrovni jednotlivca či širšie v celospoločenskom rozmere. Napriek tomu, že médiá sa často bránia týmto vplyvom, a teda aj z toho vyplývajúcej zodpovednosti, je zrejmé, že sa stávajú významnými socializačnými a edukačnými objektmi a prostriedkami. V tomto zmysle je nevyhnutné upozorniť na zodpovednosť médií, a to najmä v zmysle podpory pozitívneho rozvoja osobnosti detí a mládeže.
Médiá ovplyvňujú proces tvorby a zvnútorňovania myšlienok, hodnôt, vzorov alebo inak povedané spôsoby, ako mladý človek myslí, čo cíti, aké hodnoty vyznáva, ako sa správa. Mladí ľudia používajú mediálne obsahy na potvrdenie alebo vyargumentovanie svojich názorov a postojov v procese osvojovania si rôznych sociálnych rolí a pozícií v rámci rôznych sociálnych skupín a najmä v rámci hľadania vlastnej osobnej aj sociálnej identity. Médiá pozitívnym alebo negatívnym spôsobom ovplyvňujú proces individualizácie mladého človeka, vplývajú na prijatie osobnej zodpovednosti, tvorbu vlastného názoru na svet a pozíciu, ktorú v ňom zastávajú, sú prostriedkom „objavenia“ cesty jedinca k sebe samému, aby tak mohol správnym spôsobom nájsť cestu k druhým ľuďom a k svojmu okoliu. V tomto zmysle môžu byť médiá nápomocné napríklad prezentovaním pozitívnych vzorov, vzorov prosociálneho správania. V rámci uvedenej diskusie nemôžeme zabudnúť na skutočnosť, že médiá sú schopné využiť aj svoj pozitívny potenciál, ktorý nesporne majú. Dokazujú to príklady relácií typu reality šou ako Pošta pre teba či Modré z neba.
Médiá prostredníctvom svojich obsahov môžu podporiť rozvoj jednotlivých stránok osobnosti mladého človeka. Môžu mu umožniť pravdivé poznávanie reality, sprostredkovať pozitívne modely a predstavy o tom, ako zmysluplne nasmerovať a uskutočniť svoj život, môžu pozitívnym spôsobom ovplyvniť sebapoznanie mladého človeka. Médiá dokážu mladým ľuďom umožniť sebarealizáciu tým, že sa stanú efektívnymi nástrojmi pre ich komunikáciu s vonkajším svetom. Od médií však závisí to, ako danú výzvu uchopia.
Diskusia o úrovni kvality televíznej produkcie však poukazuje nielen na potrebu zvýšenia kvality mediálnej produkcie a jej regulácie, ale najmä na potrebu posilnenia kompetencií jednotlivca kriticky a hodnotovo-selektívne pristupovať k mediálnym obsahom a najmä na potrebu systematicky a cielene rozvíjať danú kompetenciu. Tá sa potom nestane len prostriedkom sebaochrany človeka pred negatívnymi mediálnymi vplyvmi, ale zároveň prostriedkom „odkrývania“ a využívania pozitívnych mediálnych vplyvov osobitne vo vzťahu k vlastnej osobnosti. Rozvinutie danej schopnosti u mladého človeka v rámci mediálnej výchovy je potrebné v súčasnosti intenzívnejšie podnecovať v spoluúčasti viacerých edukačných inštitúcií, prednostne rodiny, školy, ďalších inštitúcií neformálneho vzdelávania a tiež s pomocou médií.
Diskusia o úrovni kvality mediálnej produkcie by preto mala prebiehať súbežne s diskusiou o úrovni kvality realizácie mediálnej výchovy v rámci uvedených vzdelávacích inštitúcií. Takúto diskusiu sa snažíme podnietiť aj na facebooku.
Zároveň vyzývame rodičov, učiteľov, vychovávateľov a všetkých, ktorým daná téma nie je ľahostajná a chcú sa k nej vyjadriť, aby sa zapojili do našej diskusie.
Odborný tím IMEC