stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Jirák: Detské spravodajstvo by malo byť pre deti zdrojom mediálnej výchovy

6. júna 2014viktoria.kolcako

Súčasťou 54. ročníka Zlín film festivalu pre deti a mládež bola aj diskusia na tému Spravodajstvo pre deti vo verejnoprávnych médiách. Svoje príspevky v medzinárodnom pléne predniesli odborníci z mediálnej teórie i praxe.

10365373_710278669013602_8721926796249609249_o

 

“Skôr než niečo odvysielame, zvážime, či deti nejakým spôsobom nevydesíme. Príspevky sa snažíme robiť z perspektívy dieťa a nie nás dospelých,” vysvetlil hodnoty detského spravodajstvo Newsround, ktoré vysiela britská BBC už 40 rokov, redaktor Lewis James .“V správach prinášame aj náročnejšie udalosti, avšak vyhýbame sa záberom z oblastí postihnutých katastrofami. Veľmi starostlivo vyberáme každý obraz, aby tam nebola žiadne mŕtve telá,” doplnil.

Väčšina účastníkov diskusie sa zhodla na tom, že verejnoprávne médiá musia v detskom spravodajstve predovšetkým vysvetľovať a vzdelávať. “Snažíme sa ukazovať rôzne stránky života: handicapované deti alebo žiakov, ktorí sú šikanovaní a podobne. Tieto témy treba vysvetľovať cez príbehy, tým sa detské správy líšia od tých pre dospelých” vysvetlil šéfredaktor dánskej detskej stanice DR ULTRA NYT Tommy Zwicky.

S tým súhlasí aj zástupca verejnoprávnej BBC. “Keď hovoríme o ekonomike, vždy rozprávame príbeh z pohľadu dieťaťa. Napríklad o dievčati, ktorej otec stratil zamestnanie. Používame pritom animácie, aby sme vysvetlili finančné problémy,” naznačil zjednodušenú formu Lewis James a dodal: “Našou úlohou je vzdelávať deti a vysvetľovať im demokratické procesy, napríklad ako fungujú voľby. ”

crop-625337-konference-d_603x290

 

Jan Jirák, mediálny odborník poznamenal, že pri tvorbe detských správ je potrebné brať do úvahy aj kultúrny kontext, v ktorom vznikajú. „Závisí na tom, ako ktorá spoločnosť chápe detstva. Či je dieťa brané ako malý dospelý, ktorého je potrebné pripraviť na život, alebo prevažuje názor, že detstvo je nedotknuteľné a je oddelené od sveta dospelých. Zároveň však dodal, že detské správy by mali detských divákov učiť o tom, ako fungujú média a ako na nich vplývajú.”  S názorom profesora Jiráka sa stotožnil aj  Pert Kopecký, editor detských správ na českom Déčku „Keďže v Čechách je detstvo skôr chránené a oddeľované od sveta dospelých, je veľmi náročné aj vzhľadom na časový rozsah, ktorý v Zprávičkách máme, spracovávať náročnejšie témy, denne sa však snažíme prinášať aspoň jednu zavážnejšiu udalosť. Pri tvorbe detských práv úzko spolupracujeme aj so školskými štábmi, ktorým pripravujeme aj školenia v Českej televízii, čím im odkrývame svet fungovania médií“

Okrem spomínaných rečníkov predniesli príspevky aj redaktor nórskych detských správ Stig Kalseg Sulland a redaktorka slovinského detského spravodajstva Barbara Stegeman.

Celú diskusiu si môžete pozrieť tu.

Zdroj: ceskatelevize.cz


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.