stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

kanál

15. septembra 2010admin

(angl. channel) – prostredie, ktoré v rámci komunikačnej udalosti umožňuje prenos informácie/textu komunikátora k adresátovi. Jeho charakter je závislý na charakteristických rysoch komunikátora, adresáta, type informácie, počte a charaktere použitých kódov, prenosovej účinnosti.

V bežnej interpersonálnej komunikácii vedenej prirodzeným jazykom slúži ako hlavné prostredie prenosu vzduchu, ktorý cez zhusťovanie a riedenie vyvolané artikuláciou komunikátora prenáša podnety na sluchové receptory príjemcu a umožňuje mu tieto sluchové podnety analyzovať ako informáciu. Hlavný komunikačný kanál je teda sluchový. Zároveň však vníma mimiku, gestikuláciu, postoje tela, vzdialenosť od komunikátora, ktoré sú analyzované zrakom takže je zapojený k. k. zrakový. Nedá sa vylúčiť, že sa komunikujúci dotýkajú a že prijímajú aj čuchové informácie. Potom sa komunikačnej udalosti zúčastňujú aj komunikačný kanál čuchový a hmatový a týmto kanálom príslušné kódy.

V praxi mediálnej komunikácie ide o to, aby komunikačné kanály boli schopné prekonávať veľké časové a priestorové vzdialenosti a aby bol prenos čo najefektívnejší. Ako výrazný kvalitatívny posun je hodnotený komunikačný kanál na prenos digitálnej informácie. Každé predstaviteľné sprostredkovanie dostáva spoločného menovateľa, ktorý naviac pri prechode elektromagnetickým alebo optickým komunikačným kanálom od komunikátora k adresátovi nestráca kvalitu a disponuje obrovskou prenosovou kapacitou. Výsledný informačný tok prechádzajúci komunikačným kanálom je však pod vplyvom proporcií šumu a redundancie pri komunikačnej udalosti. Na prenos informácie komunikačným kanálom je nevyhnutné, aby redundancia bola väčšia alebo minimálne priamo úmerná množstvu šumu.

Lit.:WATSON, J., HILL, A. Dictionary of media & communication studies. New York : Oxford University Press, 2000.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004
.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.