stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

kinematografia

15. septembra 2010admin
[z gr. kinema; -álos – pohyb + gráfein – zaznamenávať, písať, zobrazovať] (angl. cinema, cinematography; nem. e Kinematographie; fr. Cinéma) – 1. inštitucionalizovaná oblasť kultúry, v ktorej sa plánuje a realizuje výroba a distribúcia filmových diel a vytvárajú sa tvorivé a hospodárske podmienky na zabezpečenie tejto činnosti. (Blech, 1993, s. 415). 2. synonymum pojmu film. Kinematografia sa chápe širšie ako film, lebo zahŕňa filmové umenie v celom jeho sociálnom a ekonomickom kontexte. Kým uvažovanie o filme sa môže týkať výlučne filmových diel, kinematografia odkazuje na všetky fenomény, ktoré s filmom súvisia (napr. publikum, filmový priemysel a pod.). V anglosaských krajinách sa pojem kinematografia („cinema“) využíva popri pojme „film“ oveľa častejšie, ako je to na Slovensku alebo v Čechách, kde jednoznačne dominuje pojem film. V praxi sú oba výrazy voľne zameniteľné.

Kinematografia vznikla na konci 19. storočia ako dôsledok druhej priemyselnej revolúcie a čoskoro sa inštitucionalizovala. Napr. počiatky Hollywoodskeho systému spadajú do obdobia rokov 1913–1915, koncom 30. rokov 20. storočia sa už stáva Hollywood synonymom amerického spôsobu výroby filmov, filmovým priemyslom. Do konca prvej tretiny dvadsiateho storočia zažívajú kulmináciu tri typy masmediálnych systémov: periodická tlač, kinematografia (film) a rozhlas.

Kinematografia je predpokladom filmového umenia. Hoci sa kinematografia spočiatku chápala ako „jarmočná atrakcia“, postupne sa vytvorili podmienky na to, aby už nebola iba „zaznamenávaním pohybu“, ale stala sa vizuálnym jazykom, samostatným umeleckým druhom. Premena kinematografického média na produkciu umeleckých diel a filmovú kultúru závisí podľa R. Blecha od rôznych faktorov, najmä od spoločenskej potrebe, materiálno-technickej základne, systémových vzťahoch v príslušnej národnej kultúre a stave rozvoja klasických umení. (Blech, 1993, s. 415). Kinematografii sa darí najmä v takej spoločenskej situácii, keď sú vytvorené dostatočné podmienky na financovanie filmovej kultúry, pričom ekonomické faktory neohrozujú tvorbu umeleckých hodnôt. Tak sa kinematografia môže vyhnúť dvom úskaliam, nedostatočnému financovaniu a komercionalizácii. Príkladom takejto vyváženej kinematografie je v súčasnosti ázijská kinematografia.V európskych podmienkach nie je možné dosiahnuť uspokojivé financovanie kinematografie bez podporu štátu. V Európe pôsobí fond Eurimages, o ktorého prostriedky je možné požiadať pri medzinárodných koprodukciách.

Lit.:BLECH, Richard a kol. Encyklopédia filmu. Bratislava : Obzor, 1993.
MONACO, James. Jak číst film. Praha : Albatros, 2006.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.