stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

komerčná televízia

15. septembra 2010admin

(angl. commercial TV broadcasting) – televízia, ktorá je výlučne financovaná z príjmov z predaja reklamného vysielacieho času. Kvôli tomuto cieľu musí atraktívny program uspokojovať záujmy divákov (aby ich bolo čo najviac) a záujmy zadávateľov reklamy. Z ekonomického hľadiska televízna spoločnosť produkuje publikum, ktoré potom „predáva“ reklamnému priemyslu. Konečná cena produktu sa vypočítava  v príslušnej mene na tisíc divákov pre určitú časovú jednotku reklamného času.

Z uplatňovania komerčného princípu vyplýva celý rad dôsledkov: 1. V programovej ponuke môžu dlhšie zostať iba tie programy, ktoré zaplatí reklama, resp. ktoré dokážu pritiahnuť reklamu. Do tejto kategórie patria predovšetkým zábavné programy, preto v programovej štruktúre komerčných staníc dominujú zábavné programy (v širokom slova zmysle – teda najmä filmy, seriály, zábavno-súťažné a hudobné programy). 2. Všetky programy prerušuje reklama. Tomuto cieľu je prispôsobená aj dramaturgia televíznych seriálov. To znamená, že pred každým reklamným prerušením nastáva isté vyvrcholenie deja.

Pretože príjmy televíznych spoločností závisia od počtu divákov, televízie neustále súperia o divákov. Táto konkurencia medzi televíznymi prevádzkovateľmi sa často interpretuje ako zábezpeka rozmanitosti (pestrosti) programovej ponuky. Skutočnosť je však iná. Pretože sa všetci usilujú o čo najvyššiu sledovanosť, všetci ponúkajú tie isté najúspešnejšie programy. Zrod komerčnej televízie možno situovať do USA, kde mala televízia komerčný charakter. Na Slovensku jestvuje komerčná televízia v rámci duálneho systému vysielania (koexistencia verejnoprávnych a súkromných médií na jednom mediálnom trhu) a vysiela na základe licencie, ktorú jej udeľuje Rada pre vysielanie a retransmisiu podľa zákona č. 308/2000 zb. z. o vysielaní a retransmisii.

Lit.: BREČKA, Samuel. Teória masovej komunikácie [rkp.], 2005.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.