(angl. commodification of information) – chápanie informácie a kultúrnych produktov vôbec ako komodity – tovaru určeného na predaj a spotrebu, bezvýhradné podriaďovanie charakteru informácie zákonitostiam trhu.
Hoci tendenciu ku komodifikácii informácie môžeme sledovať od počiatkov vývoja ľudskej komunikácie (napr. vládcovia odmeňovali informátorov za strategické informácie), jav sa stáva zreteľnejším so vzrastom inštitucionalizácie komunikácie. Zlomom bol najmä rozvoj mediálnej komunikácie od vynálezu kníhtlače v 15. storočí – nástup periodickej tlače s masovým nákladom a prudký rozvoj ďalších médií od prelomu 19. a 20. storočia.
Tendencia robiť informáciu „predávateľnou“ sa prejavuje ako na obsahovej, tak aj na formálnej rovine. V prvom prípade je to napr. výber určitých informácií do médií (napr. v spravodajstve sú filtrami spravodajské hodnoty ako účasť celebrity na udalosti a „ľudsky zaujímavé“ príbehy); v druhom prípade štruktúra, ktorú informácii dávajú producenti mediálnych textov a ktorá smeruje k jej voľnému, zábavnému podaniu. Ponuku informácií príťažlivých pre súčasné médiá posilňujú už spravodajské agentúry (v ich servisoch sa objavujú „pikošky“ pod značkou „top“ správy, v mediálnom žargóne „topky“).
Osobitným prejavom komodifikácie informácie v dnešnej dobe je tvorba tzv. formátov v prostredí elektronických médií – ide o hotové šablóny celých relácií (formát talkšou, reality šou), ba dokonca celé programové štruktúry (formát rádia), ktoré sa ako celky kodifikujú, patentujú a stávajú sa obchodným artiklom.
Hlavným dôsledkom uprednostňovania obsahov s vysokým ekonomickým potenciálom na úkor takých, ktoré sa komodifikovateľnosťou nevyznačujú, je tematická a formálna deformácia mediálneho diskurzu.
Lit.: CAREY, James. Communication as Culture. Winchester : Unwin Hyman, 1989.
CRAIG, Robert. Communication Theory as a Field. In: Communication Theory, 1999, 9, 2, s. 119 – 161.
GRIFFIN, Em. A First Look at Communication Theory. McGraw-Hill, 1991.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.