stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

komodifikácia informácie

15. septembra 2010admin

(angl. commodification of information) – chápanie informácie a kultúrnych produktov vôbec ako komodity – tovaru určeného na predaj a spotrebu, bezvýhradné podriaďovanie charakteru informácie zákonitostiam trhu.

Hoci tendenciu ku komodifikácii informácie môžeme sledovať od počiatkov vývoja ľudskej komunikácie (napr. vládcovia odmeňovali informátorov za strategické informácie), jav sa stáva zreteľnejším so vzrastom inštitucionalizácie komunikácie. Zlomom bol najmä rozvoj  mediálnej komunikácie od vynálezu kníhtlače v 15. storočí – nástup periodickej tlače s masovým nákladom a prudký rozvoj ďalších médií od prelomu 19. a 20. storočia.

Tendencia robiť informáciu „predávateľnou“ sa prejavuje ako na obsahovej, tak aj na formálnej rovine. V prvom prípade je to napr. výber určitých informácií do médií (napr. v spravodajstve sú filtrami spravodajské hodnoty ako účasť celebrity na udalosti a „ľudsky zaujímavé“ príbehy); v druhom prípade štruktúra, ktorú informácii dávajú producenti mediálnych textov a ktorá smeruje k jej voľnému, zábavnému podaniu. Ponuku informácií príťažlivých pre súčasné médiá posilňujú už spravodajské agentúry (v ich servisoch sa objavujú „pikošky“ pod značkou „top“ správy, v mediálnom žargóne „topky“).

Osobitným prejavom komodifikácie informácie v dnešnej dobe je tvorba tzv. formátov v prostredí elektronických médií – ide o hotové šablóny celých relácií (formát talkšou, reality šou), ba dokonca celé programové štruktúry (formát rádia), ktoré sa ako celky kodifikujú, patentujú a stávajú sa obchodným artiklom.

Hlavným dôsledkom uprednostňovania obsahov s vysokým ekonomickým potenciálom na úkor takých, ktoré sa komodifikovateľnosťou nevyznačujú, je tematická a formálna deformácia mediálneho diskurzu.

Lit.: CAREY, James. Communication as Culture. Winchester : Unwin Hyman, 1989.
CRAIG, Robert. Communication Theory as a Field. In: Communication Theory, 1999, 9, 2, s. 119 – 161.
GRIFFIN, Em. A First Look at Communication Theory. McGraw-Hill, 1991.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.