stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Koncepcia výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách

30. septembra 2010admin

Doba riešenia projektu: 2005-2008
Číslo projektu: KEGA 3/4255/06
Riešiteľ projektu: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda

Charakteristika projektu

Vytvorenie učebných osnov, učebných textov a metodických materiálov

Podstatou projektu bolo vytvorenie učebných osnov, učebných textov a metodických materiálov k predmetu mediálna výchova na stredných školách. Počas uplynulých rokov sa pôsobením médií významne zmenili samotné koncepty výchovy a vzdelávania. Výchova k mediálnej gramotnosti nám poskytuje možnosť disponovať nástrojmi, ktoré nám pomáhajú zvládnuť existenciu v masmediálnom svete. V čase podávania žiadosti o tento grant konkrétny projekt zavedenia mediálnej výchovy do stredných škôl absentoval.

Zvyšovať spoločenské povedomie o médiách a mediálnom obraze sveta

Mediálna výchova predstavuje systematickú snahu zvyšovať spoločenské povedomie o médiách a mediálnom obraze sveta. Okrem tradičného prístupu k médiám sa v poslednej dobe presadzuje aj tzv. teleologický prístup k mediálnej výchove, ktorý súvisí s rozšírením digitálnych technológií. Mediálna výchova v tomto ponímaní má skúmať, analyzovať a zdokonaľovať nové možnosti, ktoré na poli výučby otvárajú komunikačné technológie.

K žiadosti o dotáciu Ministerstva školstva Slovenskej republiky na projekt KEGA s názvom Koncepcia výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách nás viedlo presvedčenie o potrebe rozvoja výchovy k mediálnej gramotnosti vo všeobecnosti i potrebe jej rozvoja na Slovensku.

V priebehu 20.storočia sa médiá stali integrálnou súčasťou nášho každodenného života, sú významnou socializačnou inštitúciou a tvoria tiež súčasť sociálnej reality, bez ktorej sa všeobecné vzdelávanie v budúcnosti nezaobíde. Počas uplynulých rokov sa pôsobením médií významne zmenili samotné koncepty výchovy a vzdelávania.

V súčasnosti každý z nás ako účastník mediálnej komunikácie čelí dvom základným problémom

Ide o problém skutočnej potreby niektorých komunikačných nástrojov a problém orientácie v množstve ponúkaných informácií. Vyžaduje sa od nás schopnosť objasniť si, či a prečo potrebujeme takto komunikovať, a zároveň schopnosť vyhľadávať a využívať to, čo je pre nás naozaj užitočné. Domnievame sa, že informačná spoločnosť, ktorá od svojich členov vyžaduje osvojenie si nových komunikačných technológií, by ich mala viesť ku kritickej mediálnej gramotnosti zahŕňajúcej obe schopnosti. Výchova k mediálnej gramotnosti nám poskytuje možnosť disponovať nástrojmi, ktoré nám pomáhajú zvládnuť našu existenciu v masmediálnom svete.

Motiváciou podania žiadosti o grant bola pre nás i skutočnosť, že v rámci budovania Európskeho výskumného priestoru je potrebné plniť viacero cieľov európskych vzdelávacích systémov. Medzi najvýznamnejšie ciele z hľadiska predmetu našej témy patrí zaručenie všeobecného prístupu k informačným a komunikačným technológiám, otvorenie priestoru vzdelávania a zvýšenie atraktívnosti vzdelávania.

Výstupy projektu:

  • Koncepcia výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách. Učebné texty.
  • Koncepcia výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách. Metodika.


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.