Doba riešenia projektu: 2005-2008
Číslo projektu: KEGA 3/4255/06
Riešiteľ projektu: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda
Charakteristika projektu
Vytvorenie učebných osnov, učebných textov a metodických materiálov
Podstatou projektu bolo vytvorenie učebných osnov, učebných textov a metodických materiálov k predmetu mediálna výchova na stredných školách. Počas uplynulých rokov sa pôsobením médií významne zmenili samotné koncepty výchovy a vzdelávania. Výchova k mediálnej gramotnosti nám poskytuje možnosť disponovať nástrojmi, ktoré nám pomáhajú zvládnuť existenciu v masmediálnom svete. V čase podávania žiadosti o tento grant konkrétny projekt zavedenia mediálnej výchovy do stredných škôl absentoval.
Zvyšovať spoločenské povedomie o médiách a mediálnom obraze sveta
Mediálna výchova predstavuje systematickú snahu zvyšovať spoločenské povedomie o médiách a mediálnom obraze sveta. Okrem tradičného prístupu k médiám sa v poslednej dobe presadzuje aj tzv. teleologický prístup k mediálnej výchove, ktorý súvisí s rozšírením digitálnych technológií. Mediálna výchova v tomto ponímaní má skúmať, analyzovať a zdokonaľovať nové možnosti, ktoré na poli výučby otvárajú komunikačné technológie.
K žiadosti o dotáciu Ministerstva školstva Slovenskej republiky na projekt KEGA s názvom Koncepcia výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách nás viedlo presvedčenie o potrebe rozvoja výchovy k mediálnej gramotnosti vo všeobecnosti i potrebe jej rozvoja na Slovensku.
V priebehu 20.storočia sa médiá stali integrálnou súčasťou nášho každodenného života, sú významnou socializačnou inštitúciou a tvoria tiež súčasť sociálnej reality, bez ktorej sa všeobecné vzdelávanie v budúcnosti nezaobíde. Počas uplynulých rokov sa pôsobením médií významne zmenili samotné koncepty výchovy a vzdelávania.
V súčasnosti každý z nás ako účastník mediálnej komunikácie čelí dvom základným problémom
Ide o problém skutočnej potreby niektorých komunikačných nástrojov a problém orientácie v množstve ponúkaných informácií. Vyžaduje sa od nás schopnosť objasniť si, či a prečo potrebujeme takto komunikovať, a zároveň schopnosť vyhľadávať a využívať to, čo je pre nás naozaj užitočné. Domnievame sa, že informačná spoločnosť, ktorá od svojich členov vyžaduje osvojenie si nových komunikačných technológií, by ich mala viesť ku kritickej mediálnej gramotnosti zahŕňajúcej obe schopnosti. Výchova k mediálnej gramotnosti nám poskytuje možnosť disponovať nástrojmi, ktoré nám pomáhajú zvládnuť našu existenciu v masmediálnom svete.
Motiváciou podania žiadosti o grant bola pre nás i skutočnosť, že v rámci budovania Európskeho výskumného priestoru je potrebné plniť viacero cieľov európskych vzdelávacích systémov. Medzi najvýznamnejšie ciele z hľadiska predmetu našej témy patrí zaručenie všeobecného prístupu k informačným a komunikačným technológiám, otvorenie priestoru vzdelávania a zvýšenie atraktívnosti vzdelávania.
Výstupy projektu:
- Koncepcia výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách. Učebné texty.
- Koncepcia výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách. Metodika.