(angl. mass) – označenie nedefinovateľného počtu ľudí, ktorí sú rozptýlení v priestore a neexistujú medzi nimi fyzické ani sociálne väzby. V prípade aplikácie pojmu masa na označenie publika masových médií je spoločným znakom vystavenie príslušníkov rovnakým mediálnym obsahom a vplyvom. Ako publikum vystupuje masa pasívne, aktívne je to pri demonštráciách a pouličných nepokojoch. Správanie masy určujú väčšinou iracionálne a nevedomé faktory, a preto sama seba ovláda s veľkými ťažkosťami, jej schopnosť vnímať realitu je obmedzená. Masa má sklon k panike, amoku a má sklony podriadiť sa autoritárskemu vodcovi. Abstraktná, latentná masa je množstvo osôb, ktoré nie sú vo vzájomnej interakcii, ale pôsobí na nich ten istý podnet (masové médiá, reklama) a správajú sa identickým spôsobom (v rámci módy, trávenia voľného času, politických názorov).
Sociálno-psychologické poňatie masy je rozvinuté v diele Eliasa Canettiho Masa a moc. Masa vzniká spontánne alebo organizovane. Má otvorené alebo zavreté hranice. Má sklon k ukojeniu primitívnych pudov a vládne jej túžba po rovnakosti, pocit úľavy a sociálna nákaza. Masy bývajú ničivé, ale keď sú racionálne organizované, môžu sa zmeniť na dôležité sociálne organizácie a inštitúcie, ako sú napríklad armáda, cirkev či politická strana. Za vlastnosti masy možno považovať neustálu potrebu rásť, potrebu pocitu rovnosti, tendenciu nabrať určitý smer. Masa môže stagnovať, a nakoniec sa rozpadnúť.
Lit.: REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha : Portál, 2001.