(angl. media literacy) – cieľ a výsledok procesu mediálnej výchovy. Na najvšeobecnejšej úrovni je možné mediálnu gramotnosť definovať ako súbor zručností a schopností, ktoré sú nevyhnutným predpokladom zodpovedného využívania médií a prístupu k nim, a ktoré určujú proces komunikácie.
Definičný rámec mediálnej gramotnosti tvorí súhrn zručností a schopností súvisiacich s prístupom k médiám, ktoré je možné zhrnúť do štyroch základných oblastí, ktorými sú prístup, hodnotenie/kritický postoj, analýza a tvorivosť. Všetky schopnosti sú faktorom osobného vývinu, ktoré formujú povedomie, kritické uvažovanie, ale aj schopnosť riešiť problémy. V rámci informačnej spoločnosti je mediálna gramotnosť základnou zručnosťou všetkých vekových skupín populácie a pokladá sa za jeden zo základných predpokladov aktívneho a plnohodnotného občianstva a za prostriedok eliminácie rizík sociálneho vylúčenia.
Štúdia o súčasných trendoch a prístupoch k mediálnej gramotnosti v Európe vypracovaná Barcelonskou univerzitou ponúka model mediálnej gramotnosti s jej možnými teoretickými dimenziami, ich strategickými hodnotami a konkrétnymi benefitmi, ktoré môžu priniesť pre rozvoj informačnej spoločnosti v Európe. Model zahŕňa schopnosti a zručnosti spojené s vyhľadávaním, selekciou, analyzovaním, vyhodnocovaním, zhromažďovaním a zaobchádzaním s informáciami. Model pritom zohľadňuje individuálny a inštitucionálny priestor (rodina, formálna a neformálna výchova, médiá, občianska spoločnosť a. i.) a kontexty, ktoré determinujú prístup a schopnosti jednotlivcov. Sú to osobný, rodinný, vzdelanostný, mediálny a občiansky kontext, v ktorom občania vykonávajú svoje verejné aktivity podľa ich práv, povinností a zodpovedností. Každý kontext determinuje špecifické podmienky pre získavanie zručností a schopností.
Mediálna gramotnosť je výsledkom pôsobenia procesov v dimenziách osobnostného, rodinného a vzdelanostného kontextu. Prvky, ktoré tvoria mediálnu gramotnosť, sú rozdelené do dvoch hlavných oblastí, z ktorých jedna je spojená s kritickým myslením a osobnou autonómiou, druhá s tvorivými a produkčnými schopnosťami. Základom a predpokladom osobnostného vybavenia je gramotnosť písania a čítania, vo vzťahu k médiám je to audiovizuálna a digitálna gramotnosť.
Mediálna gramotnosť na jednej strane posilňuje kritické myslenie a schopnosti kreatívneho riešenia problémov, na druhej strane získavané zručnosti a vedomosti sú v rýchlo sa rozvíjajúcej informačnej spoločnosti predpokladom začlenenia jednotlivcov do procesov inovácií. Sú taktiež zárukou, že každý môže využívať výhody informačnej spoločnosti vrátane osôb, ktoré sú znevýhodnené v dôsledku obmedzených zdrojov, vzdelania, veku, rodu alebo etnickej príslušnosti a vrátane osôb so zdravotným postihnutím alebo žijúcich v menej zvýhodnených oblastiach.
Prezvaté z:
Koncepcia mediálnej výchovy v Slovenskej republike v kontexte celoživotného vzdelávania http://www.culture.gov.sk/media-audiovizia/koncepcia-medialnej-vychovy