[franc. voir – vidieť + sufix -eur – ten, čo sa pozerá] – voyeurstvo (voyeurizmus) v pôvodnom slova zmysle znamená sexuálnu úchylku prejavujúcu sa špehovaním ženskej nahoty alebo pohlavného styku. Mediálne voyerstvo je kategória charakterizujúca vzťah k realite sprostredkovanej masmédiami, predovšetkým televíziou. Vyjadruje posadnutosť zobrazením referenčnej reality v masovokomunikačných prostriedkoch a opájanie sa hyperreálnym obrazom skutočnosti. Vzťah príjemcu k realite sprostredkovanej cez médium je pornografický: znaky zvádzajú k sledovaniu reality transformovanej do rádu imaginárneho a opájaniu sa jej technologickou podobou. Mediálne voyerstvo sa formou invázie do súkromného života ľudí prejavuje okrem iného v reality show a televíznom spravodajstve. Vo filme reflektuje problém mediálneho voyerstva napr. Alfred Hitchcock (Okno do dvora, 1954).
Lit.: ŠALING, S. – IVANOVÁ – ŠALINGOVÁ, M. – MANÍKOVÁ, Z.: Veľký slovník cudzích slov. Bratislava – Prešov : SAMO, 2003.
BAUDRILLARD, Jean: O svádění. Olomouc : Votobia, 1996.