(anglicky agenda setting) – existencia pojmu vychádza z myšlienky, že masmédiá isté udalosti prezentujú a iné si nevšímajú, čím určujú, čo bude percipient vnímať ako dôležité. Pojem sa opiera o predpoklad, že masmédiá nie sú len zrkadlom reality, ale ju filtrujú a tvarujú. V žurnalistike a mediálnej sfére pomáha nastoľovanie agendy nájsť odpoveď na otázku, prečo sa určité témy stávajú súčasťou verejnej debaty, kým iné zostávajú na okraji záujmu. Pojem prvýkrát použila dvojica Maxwell McCombs a Donald Shaw v roku 1972 v rámci analýzy postojov nerozhodných voličov v prezidentskej kampani v USA (1968). Z ich výskumu vyplynulo, že masové médiá nastoľujú verejnosti jej agendu. Masmédiá, či už zámerne alebo nie, určité udalosti exponujú a zároveň určujú poradie ich dôležitosti. Dôležité nie je iba množstvo priestoru a miesta, ktoré masmédiá danej udalosti venujú, ale význam má aj oblasť, do ktorej bola téma zaradená. Samotný koncept nastoľovania agendy vychádza aj z pojmu „gatekeepingu“ (gatekeeper) a opiera sa o predstavu, že o pozornosť verejnosti súperí veľký počet tém zároveň. Najintenzívnejšie sa na nastoľovaní agendy podieľajú spravodajské masmédiá, ktoré denne vyberajú témy, ktoré považujú za dôležité.
Lit.: REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha : Portál, 2006.
McNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Praha : Portál, 2004.