stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

nastoľovanie agendy

15. septembra 2010admin

(anglicky agenda setting) – existencia pojmu vychádza z myšlienky, že masmédiá isté udalosti prezentujú a iné si nevšímajú, čím určujú, čo bude percipient vnímať ako dôležité. Pojem sa opiera o predpoklad, že masmédiá nie sú len zrkadlom reality, ale ju filtrujú a tvarujú. V žurnalistike a mediálnej sfére pomáha nastoľovanie agendy nájsť odpoveď na otázku, prečo sa určité témy stávajú súčasťou verejnej debaty, kým iné zostávajú na okraji záujmu. Pojem prvýkrát použila dvojica Maxwell McCombs a Donald Shaw v roku 1972 v rámci analýzy postojov nerozhodných voličov v prezidentskej kampani v USA (1968). Z ich výskumu vyplynulo, že masové médiá nastoľujú verejnosti jej agendu. Masmédiá, či už zámerne alebo nie, určité udalosti exponujú a zároveň určujú poradie ich dôležitosti. Dôležité nie je iba množstvo priestoru a miesta, ktoré masmédiá danej udalosti venujú, ale význam má aj oblasť, do ktorej bola téma zaradená. Samotný koncept nastoľovania agendy vychádza aj z pojmu „gatekeepingu“ (gatekeeper) a opiera sa o predstavu, že o pozornosť verejnosti súperí veľký počet tém zároveň. Najintenzívnejšie sa na nastoľovaní agendy podieľajú spravodajské masmédiá, ktoré denne vyberajú témy, ktoré považujú za dôležité.

Lit.: REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha : Portál, 2006.
McNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky.  Praha : Portál, 2004.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.