stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Návrh koncepcie výchovy k mediálnej gramotnosti na stredných školách v podmienkach Slovenskej republiky

29. septembra 2010admin

Európsky sociálny fond
Doba riešenia projektu: 2006-2008
Číslo projektu: ESF 112 301 00 390
Riešiteľ projektu: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda

Charakteristika projektu

Hlavným cieľom projektu je rozvinutie mediálnej gramotnosti do takej úrovne, aby využívanie médií bola činnosť, ktorú má jedinec čo najviac pod vlastnou kontrolou, a ktorú dokáže riadiť tak, aby mohol mediálne ponuky využiť čo najviac.

Výchova k mediálnej gramotnosti nie je len náukou o tvorbe mediálneho obsahu. Je náukou o tom, ako médiám správne rozumieť. Našim cieľom bude upozorniť na základné postupy a triky, ktoré médiá používajú, ak chcú dosiahnuť určitý efekt. V tematických celkoch by sme vám chceli ukázať, čo všetko ovplyvňuje výsledné obsahy a prečo nemôžu byť nikdy úplne objektívne.

Minulý rok (2007) slovenskými médiami preblesla správa o aktivitách Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave v rámci európskeho projektu, ktorý začala riešiť v roku 2006. Cieľom projektu je transformácia systému odborného vzdelávania a prípravy študentov stredných škôl smerom k potrebám trhu práce s dôrazom na potreby spoločnosti.

Výstupy projektu

Školenia

Členova riešiteľského kolektívu rozpracovali metodicko – organizačné postupy a formy práce so žiakmi stredných škô1 v rámci vybraných tematických celkov. Na základe kompletizácie týchto výstupov vo forme metodickej príručky fakulta oslovila všetkých riaditeľov stredných škô1 na Slovensku, s ponukou zorganizovania seminárov a školení pre pedagógov, ktorí budú na stredných školách vyučovať mediálnu výchovu. Jednotlivé učebné texty a metodické materiály pre pedagógov vychádzajú z učebných osnov a slúžia ku konkretizácii učiva, názornej ilustrácii, stimulácii a usmerňovaniu poznávacej schopnosti žiakov.

Hlavné zámery a ciele školenia pre učiteľov mediálnej výchovy boli:

  • oboznámiť sa s cieľmi, úlohami a funkciami mediálnej výchovy v stredoškolskom výchovno – vzdelávacom procese,
  • dozvedieť sa o čiastkových cieľoch vyplývajúcich z jednotlivých tematických celkov,
  • oboznámiť sa s metodickými postupmi, najvýznamnejšími metódami a formami práce, oboznámiť sa so sprostredkovaním konkrétnych príkladov, ukážok, úloh a cvičení pre žiakov ku každému tematickému celku,
  • podrobne sa oboznámiť s procesom zhotovenia praktického mediálneho produktu.

Jednotlivé cykly zrealizovaných školení boli vyhodnotené na základe dotazníkov a skupinových rozhovorov, v rámci ktorých sa definovali problémy vzdelávacieho programu. Následne riadiaci personál a administratívny personál vypracoval správu, ktorou zhodnotil jednotlivé cykly školení a seminárov a taktiež pripomienky a návrhy zo strany frekventantov.

Publikačná činnosť

Riešiteľský kolektív vypracoval publikáciu Návrh koncepcie výchovy k mediálnej gramotnosti na stredných školách v podmienkach Slovenskej republiky a pripravil ďalšie výstupy realizovaného projektu a to publikáciu obsahujúcu rôzne metodické postupy k výučbe, ktorej súčasť tvorí zároveň 33 CD nosičov.


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.