Fakulta masmediálnej komunikácie v Trnave vydala niekoľko nových učebníc, ktoré pomôžu nielen študentom aplikovaných mediálnych štúdií, ale rozšíria paletu publikácií, ktoré mapujú problematiku mediálnej výchovy.
Rôznorodé koncepty a prístupy k problematike mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti mapuje publikácia Mediálna výchova: teoretické východiská a trendy. Autorom je Norbert Vrabec, vedúci katedry Mediálnej výchovy na Fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave. Kniha je súborom učebných textov pre študentov aplikovaných mediálnych štúdií i masmediálnej komunikácie. „Publikácia odzrkadľuje skutočnosť, že úlohou mediálnej výchovy je predovšetkým naučiť jednotlivca efektívne spolunažívať s médiami, aby sa dokázal orientovať v čoraz neprehľadnejšej ponuke správ a mediálnych obsahov, zvládal ich kritickú reflexiu a nebol len pasívnym objektom mediálneho pôsobenia,“ vysvetľuje autor publikácie.
Vo svojej druhej knihe – Média a informácie v práci s mládežou prináša v zrozumiteľnej forme prehľad a analýzu celej škály konceptov a rôznorodých prístupov k problematike práce s mládežou s osobitným zameraním na rozvíjanie kľúčových kompetencií súvisiacich s médiami a informáciami. Aj táto kniha je súborom učebných textov, ktoré reflektujú význam mediálnej a informačnej gramotnosti v práci s mládežou, ale aj v neformálnych aktivitách a iniciatívach, v ktorých sa pri rôznych príležitostiach mladí ľudia aktivizujú a zapájajú do verejného života.
Ďalšou knihou, ktorá rozširuje knižnicu publikácií z mediálnej výchovy je kniha Násilie v médiách, ktorej autorkou je Dana Petranová, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie. Súbor učebných textov pomáha čitateľovi pochopiť podstatu agresie a prejavov správania, ktoré s ňou súvisia. Ponúka prehľad teoretických prístupov k agresii, a to negatívnych aj pozitívnych. Publikácia uvádza čitateľa do historického kontextu výskumu mediálneho násilia, samostatné kapitoly prinášajú charakteristiku a typológiu mediálneho násilia aj jeho dôsledky na spoločnosť a jednotlivcov, najmä detských divákov. Záver tvorí náčrt možných foriem obrany pred vplyvom mediálneho násilia.
Dana Petranová je aj autorkou knihy Mediálna výchova a kritické myslenie, ktorá je určená najmä pre študentov mediálnej výchovy a aplikovaných mediálnych štúdií. Zrozumiteľným spôsobom sa snaží vysvetliť pojmy mediálna výchova, mediálna gramotnosť, mediálne kompetencie so špecifickým zameraním na rozvoj kritického myslenia. „Publikácia som sa snažila napísať tak, aby čitateľ pochopil podstatu procesu nadobúdania mediálnej gramotnosti. Mojím zámerom je, aby mal čitateľ po prečítaní učebných textov jasnejšiu predstavu o tom, prečo je samostatné, analytické, kritické myslenie dôležité pre náš každodenný kontakt s médiami, ako nám môže pomôcť chrániť sa pred prípadnými nechcenými vplyvmi,“ približuje autorka.
Poslednou publikáciou z palety nových kníh o mediálnej výchove je monografia Mediálna gramotnosť seniorov. V nej čitateľ nájde rozsiahly kvantitatívny výskum úrovne mediálnej gramotnosti slovenských seniorov, ktorý sleduje používateľské zručnosti, komunikačné schopnosti a kritické vnímanie médií a mediálnych obsahov. Okrem toho v nej autorka opisuje mediálnu výchovu ako proces zvyšovania mediálnej gramotnosti, definuje postavenie mediálnej výchovy v rámci celoživotného vzdelávania z hľadiska európskeho a vnútroštátneho rámca. „Hlavným motívom vzniku tejto knihy bolo jednoduché zistenie, že absentujú kurzy a školenia, literatúra, neexistujú žiadne výskumy o úrovni mediálnej gramotnosti a kompetenciách seniorskej populácie na Slovensku. Táto publikácia má byť teda aspoň malým vyplnením prázdnych miest, ktoré v tejto problematike u nás sú,“ uviedla autorka Dana Petranová.