V dnešnej dobe má už takmer každé dieťa vlastný mobilný telefón či tablet. Za samozrejmosť považujú aj to, ak si ho vezmú do školy. Donedávna boli tieto technológie v školách zakázané, no dnes už to tak celkom nie je. Digitálne technológie môžu slúžiť aj ako pomôcky pri vyučovaní.
V tomto prípade sa dá spojiť príjemné s užitočným. Ak tieto nové média naučíme deti v školách správne používať, budú ich môcť aktívne využívať pri výučbe. K tejto problematike sa vyjadrila aj Dr. Viera Kačinová z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave: „Realitou zostáva, že deti digitálne médiá začínajú používať prirodzene už od ranného detstva, čo podmieňuje, že sa do prostredia médií doslova 'rodia'. Pomerne skoro sa z nich stávajú, vyjadrené slovami amerického odborníka na edukačný kontext digitálnych médií Marca Prenskeho, 'digitálni domorodci', ktorí s úplnou samozrejmosťou digitálne médiá využívajú. Z výchovného hľadiska je však potrebné intenzívnejšie zvažovať potrebu učiť deti v príslušnom veku a v súlade s ich dosiahnutou úrovňou rozumových, ale i socio-afektívnych dispozícií s médiami zaobchádzať zodpovedne. Mali by byť schopné využívať z nich pozitívne podnety, ale tiež filtrovať tie, ktoré brzdia, či ohrozujú ich osobnosť. Teda rozvíjať u nich mediálnu gramotnosť, čo je úlohou procesu mediálnej výchovy.“
Tak, ako môžu mať nové technológie na výchovu detí negatívny vplyv, majú aj vplyv pozitívne stránky. Sprostredkúvajú kultúru, vychovávajú, prinášajú zábavu, rozširujú duchovný svet detí, posilňujú identitu a, v neposlednom rade, môžu byť skvelými pomôckami pri vyučovaní. Pre deti sa nové technológie stávajú neodmysliteľnou súčasťou ich života. Prostredníctvom nich si môžu dohľadať rôzne fakty potrebné k projektom do školy, získavajú informácie a učenie sa vnímajú ako zábavu. „Výučbový proces, reflektujúci pozitívnym spôsobom dané skutočnosti, môže pomôcť deťom úspešne sa integrovať do života v danom prostredí a rozvinúť ich schopnosť ho vlastnou aktivitou hodnotne pretvárať. Skôr je problémom určiť, ktorý predmet by sem nemal patriť. Príklady zo školskej praxe to rovnako dokazujú. Počítače, notebooky, tablety, smartfóny spolu s internetom a príslušným softvérom sa využívajú na hodinách matematiky rovnako ako anglického jazyka. Základom je mať potrebné hardvérové i softvérové vybavenie na školách, čomu veľmi napomohli projekty ako Planéta vedomostí, Digiškola, Aktivizujúce metódy vo výchove, či ďalšie,“ vymenúva Viera Kačinová.
Stále viac škôl do svojich rozvrhov a školských programov pridáva aj predmet mediálna výchova. Práve mediálna výchova môže deťom pomôcť pochopiť média, ich fungovanie, ale aj a to, ako ich používať zmysluplne a aký majú význam pre ich vzdelávanie.
Autorka: Magdaléna Rajtová
Zdroj: zena.sme.sk, Foto: novinky.cz, supermamy.maminka.cz