stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Podľa psychológov uprednostňujeme informácie, ktoré podporujú náš názor

30. novembra 2017viktoria.kolcako

Ľudská myseľ môže byť veľmi komplikovaná. Niektoré veci robíme vedome, iné podvedome. Príkladom podvedomej činnosti môže, podľa psychológov, byť aj tzv. konfirmačné skreslenie.

Každý človek si dokáže vytvoriť vlastný názor na určité udalosti a rovnako disponuje vlastnými spomienkami, postojmi a hodnotami, ktorým verí a ktoré vyznáva. Psychológovia však odhalili, že podvedome prirodzene vyhľadávame informácie, ktoré náš názor potvrdzujú. Zároveň sa potom dokážeme vyhýbať postojom, s ktorými nesúhlasíme. Tento jav sa nazýva konfirmačné skreslenie. Psychológovia sa zhodujú, že tento jav môže (čiastočne) stáť za šírením dezinformácií a manipulačných správ. Pri situáciách, ktoré majú navyše aj emocionálne podfarbenie je tento jav údajne ešte silnejší. Zjednodušene to teda znamená, že ak sme si na niečo vytvorili názor, automaticky vyhľadávame len informácie, ktoré tento názor podporujú.

S týmto fenoménom súvisí aj ďalší jav – komnata ozvien.  Tento pojem sa dotýka medziľudských vzťahov. Je samozrejmé, že si vytvárame vzťahy s ľuďmi, ktorí súhlasia s našimi názormi. Zároveň je pre nás jednoduchšie súhlasiť s názorom v komunite, ako s názorom ľudí, ktorí sú mimo nej. To znamená, že sa podvedome nechávame ovplyvňovať názormi určitej komunity. V uzavretej komunite dochádza k spoločným rozhodnutiam, ktoré môžu byť konzervatívne alebo, naopak, veľmi extrémne. Deje sa tak pod vplyvom skupinovej polarizácie, ktorá poukazuje na správanie sa v určitej skupine. Je známe, že ľudia dochádzajú pod vplyvom skupiny k odvážnejším záverom alebo naopak, pričom jednotlivec mimo skupiny by sa pravdepodobne rozhodol sám úplne iným spôsobom. Takto funguje nielen naša myseľ, ale aj webové vyhľadávače, ktoré vyhľadávajú len tie informácie, ktoré sú v súlade s našimi názormi. Takto s informáciami pracujú napr. aj Google Search alebo Facebook. Tento typ vyhľadávania sa nazýva informačná bublina.
 

Spracovala: Natália Rechtoríková

Zdroj: manipulatori.cz, Foto: mentem.cz


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.