Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave sa dlhodobo venuje problematike mediálnej výchovy a rozvoju mediálnej a informačnej gramotnosti. Súčasťou fakulty je i IMEC – Centrum mediálnej gramotnosti, ktoré sa okrem iného zaoberá tiež vydávaním pôvodnej odbornej literatúry zameranej na tieto oblasti. Radi by sme ponúkli do vašej pozornosti niekoľko nových vvysokoškolských učebníc a monografií, ktoré sú hodnou pomôckou a študijným zdrojom určeným najmä pre študentov masmediálnej komunikácie, mediálnych štúdií, mediálnej výchovy, žurnalistiky, sociológie, psychológie, pedagogiky a ďalších odborov. Veríme, že nové publikácie rozšíria ponuku vašej knižnice a budú prínosom pre vašich návštevníkov z radov študentov, pedagógov i širokej odbornej verejnosti.
Rôznorodé koncepty a prístupy k problematike mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti mapuje publikácia Mediálna výchova: teoretické východiská a trendy. Autorom je Norbert Vrabec, vedúci katedry Mediálnej výchovy na Fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave. Kniha je súborom učebných textov pre študentov aplikovaných mediálnych štúdií i masmediálnej komunikácie. „Publikácia odzrkadľuje skutočnosť, že úlohou mediálnej výchovy je predovšetkým naučiť jednotlivca efektívne spolunažívať s médiami, aby sa dokázal orientovať v čoraz neprehľadnejšej ponuke správ a mediálnych obsahov, zvládal ich kritickú reflexiu a nebol len pasívnym objektom mediálneho pôsobenia,“ vysvetľuje autor publikácie.
114 s. | formát A5 | 2013 ISBN 978-80-8105-498-3 cena: 3,60 €
Vo svojej druhej knihe – Média a informácie v práci s mládežou prináša v zrozumiteľnej forme prehľad a analýzu celej škály konceptov a rôznorodých prístupov k problematike práce s mládežou s osobitným zameraním na rozvíjanie kľúčových kompetencií súvisiacich s médiami a informáciami. Aj táto kniha je súborom učebných textov, ktoré reflektujú význam mediálnej a informačnej gramotnosti v práci s mládežou, ale aj v neformálnych aktivitách a iniciatívach, v ktorých sa pri rôznych príležitostiach mladí ľudia aktivizujú a zapájajú do verejného života.
78 s. | formát A5 | 2013 ISBN 978-80-8105-505-8 cena: 3,00 €
Ktorým vzorom z médií mladí ľudia najviac dôverujú? Čo si myslia o politikoch a ako vnímajú svojich rodičov? Ako vzory ovplyvňujú výber ich budúceho povolania? Aj na tieto otázky sa snaží odpovedať monografia Nové vzory mládeže v kontexte mediálnej komunikácie.
192 s. | formát A5 | 2013 ISBN 978-80-8105-469-3 cena: 3,95 €
V publikácii Persuázia a médiá autori Dana Petranová a Norbet Vrabec rozoberajú rozličné aspekty pôsobenia médií na ľudí a spoločnosť, ale aj na sociálne fenomény akými sú kultúra, politika či etika. Hlavným zámerom je zvýšiť úroveň mediálnej gramotnosti a rozviť kritické myslenie jej čitateľov. Podľa slov autorov: “Učebnica nemá ambíciu ukazovať procesy presvedčovania a médiá ako dobré alebo zlé. Táto kniha by mala čitateľa primäť k tomu, aby si všímal persuáziu a jej aktérov okolo seba, aby si uvedomil častosť a prirodzenosť presvedčovania v každodennom živote, aby sa vedel pred prípadnými nechcenými ovplyvňovacími metódami brániť, ale najmä, aby vedel persuáziu využívať vo vlastný prospech.”
166 s. | formát A5 | 2013 ISBN 978-80-8105-450-1 cena: 3,70 €
Ďalšou knihou, ktorá rozširuje knižnicu publikácií z mediálnej výchovy je kniha Násilie v médiách, ktorej autorkou je Dana Petranová, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie. Súbor učebných textov pomáha čitateľovi pochopiť podstatu agresie a prejavov správania, ktoré s ňou súvisia. Ponúka prehľad teoretických prístupov k agresii, a to negatívnych aj pozitívnych. Publikácia uvádza čitateľa do historického kontextu výskumu mediálneho násilia, samostatné kapitoly prinášajú charakteristiku a typológiu mediálneho násilia aj jeho dôsledky na spoločnosť a jednotlivcov, najmä detských divákov. Záver tvorí náčrt možných foriem obrany pred vplyvom mediálneho násilia.
86 s. | formát A5 | 2013 ISBN 978-80-8105-488-4 cena: 2,66 €
Dana Petranová je aj autorkou knihy Mediálna výchova a kritické myslenie, ktorá je určená najmä pre študentov mediálnej výchovy a aplikovaných mediálnych štúdií. Zrozumiteľným spôsobom sa snaží vysvetliť pojmy mediálna výchova, mediálna gramotnosť, mediálne kompetencie so špecifickým zameraním na rozvoj kritického myslenia. „Publikácia som sa snažila napísať tak, aby čitateľ pochopil podstatu procesu nadobúdania mediálnej gramotnosti. Mojím zámerom je, aby mal čitateľ po prečítaní učebných textov jasnejšiu predstavu o tom, prečo je samostatné, analytické, kritické myslenie dôležité pre náš každodenný kontakt s médiami, ako nám môže pomôcť chrániť sa pred prípadnými nechcenými vplyvmi,“ približuje autorka.
108 s. | CD nosič | 2013 ISBN 978-80-8105-492-1
Výskum mediálnej gramotnosti je relatívne novou oblasťou empirického poznávania a z tohto dôvodu čelí množstvu metodologických problémov od základného dizajnu cez metódy zberu dát až po yhodnocovanie iniciatív zameraných na zavádzanie mediálnej výchovy do škôl. Cieľom monografie Paradigmatické prístupy a súčasné trendy vo výskume mediálnej gramotnosti je analytický pohľad na súčasný stav metodologického aparátu a indikátorov vytvorených na účely merania mediálnej gramotnosti, ktoré boli doteraz defi nované v rámci vybraných medzinárodných výskumov.
224 s. | formát A5 | 2013 ISBN 978-80-8105-507-2 cena: 4,35 €
Poslednou publikáciou z palety ponúkaných kníh o mediálnej výchove je monografia Mediálna gramotnosť seniorov. V nej čitateľ nájde rozsiahly kvantitatívny výskum úrovne mediálnej gramotnosti slovenských seniorov, ktorý sleduje používateľské zručnosti, komunikačné schopnosti a kritické vnímanie médií a mediálnych obsahov. Okrem toho v nej autorka opisuje mediálnu výchovu ako proces zvyšovania mediálnej gramotnosti, definuje postavenie mediálnej výchovy v rámci celoživotného vzdelávania z hľadiska európskeho a vnútroštátneho rámca. „Hlavným motívom vzniku tejto knihy bolo jednoduché zistenie, že absentujú kurzy a školenia, literatúra, neexistujú žiadne výskumy o úrovni mediálnej gramotnosti a kompetenciách seniorskej populácie na Slovensku. Táto publikácia má byť teda aspoň malým vyplnením prázdnych miest, ktoré v tejto problematike u nás sú,“ uviedla autorka Dana Petranová.
324 s. | formát: A5 | 2013 ISBN 978-80-8105-496-9 cena: 22,00 €
V prípade záujmu o jednotlivé publikácie, prosím, vyplňte priložený objednávkový list a zašlite ho v dvoch vyhotoveniach poštou alebo e-mailom na adresu:
Ing. Katarína Janečková
referát edičnej činnosti (miestnosť 112-A)
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Nám. J. Herdu 2, 917 01, Trnava
033/55 65 123
e-mail: katarina.janeckova@ucm.sk
Viac informácií o vydávaných tituloch nájdte na webovej adrese:
www.ucm.sk/sk/ponuka-studijnej-literatury