stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

propaganda

15. septembra 2010admin

[z lat. propagare – rozširovať, rozmnožovať] – narábanie s významom symbolov (slová, gestá, hudba a i.) za účelom ovplyvňovania myslenia, správania, postojov a hodnôt ľudí a následného dosiahnutia požadovanej reakcie, ktorá je v súlade s úmyslom a potrebami šíriteľov propagandy. Ide o inštitucionalizované šírenie viac či menej systematicky usporiadaných ideí, teórií, doktrín či celých ideológií. Propaganda má ofenzívny charakter, je dlhodobá a koncepčná. Používa prostriedky masovej komunikácie, pričom sa využíva vedomá úprava informácií a skutočnosti. Propaganda je jeden z najúčinnejších prostriedkov sociálnej kontroly. Pojem propaganda sa po prvýkrát objavil v roku 1622 v katolíckej cirkvi v diele Sacra congregatia de propaganda fide.

Propagandu je potrebné odlišovať od iných foriem práce s verejnosťou, ovplyvňovania či manipuláciu verejnej mienky. Propagandu možno vnímať aj ako operáciu so stereotypmi – stimulmi, ktoré vyvolávajú požadované reakcie (podľa Waltera Lippmanna, Leonarda W. Dobba). Súčasťou propagandy je kontrapropaganda, t. j. aktívne vyvracanie a potláčanie protichodných alebo identických propagandistických konceptov.

Propagandu je možno deliť podľa rôznych aspektov politickú a sociálnu. Ďalej sa rozlišuje propaganda: biela (rešpektuje určité etické pravidlá); čierna (pracuje s polopravdami, dezinformáciami a pod.). Propagandu môžeme ďalej rozdeľovať na: 1. sociologickú; 2. ideologickú; 3. vojenskú; 4. vojnovú; 5. diplomatickú; 6. kultúrnu; 7. etnickú; 8. hospodársku; 9. vzdelávaciu. Podľa použitých techník môže byť p.: racionalistická alebo emotívna.

Lit.: ILOWIECKI, Maciej, ZASEPA, Tadeusz. Moc a nemoc médií. Bratislava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. 2003.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
WATSON, James, HILL, Anne. Dictionary of media & communication studies. New York : Oxford University Press, 2000.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.