stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

reality show

15. septembra 2010admin
[angl. reality show – realita, skutočnosť; show – ukázať, predviesť, predvádzať] – formát televízneho programu, ktorý pracuje s prezentovaním autentických životných situácií alebo štylizovaných situácií prezentovaných ako autentické. V reality show vystupujú amatérski herci (ak ide o rekonštrukciu konkrétnej udalosti, príp. TV seriál prezentovaný ako dokumentárny záznam skutočnosti), alebo účastníci z verejnosti. Ide o „reálnu interaktívnu fikciu“ (Ramonet, 2006, s.196), v ktorej sú vybraní dobrovoľníci nepretržite filmovaní v uzavretom priestore a o ich zotrvaní v programe rozhoduje vôľa diváka. V širšom zmysle sa používa aj termín Reality TV.

Za typické znaky reality show možno považovať: 1. do vysielania vstupuje verejnosť ako protagonista; 2. činnosť účastníkov je zachytávaná televíznou kamerou a následne emitovaná; 3. formálna stránka sa pridržiava poetiky televízneho seriálu;4. diváci ovplyvňujú priebeh programu (interaktivita); 5. stieranie hranice medzi dokumentom (realitou) a fikciou.

Reality show sprostredkujú divákovi pocit moci nad inými subjektami, umožňujú mu sledovať a opájať sa intímnosťami zo života cudzích ľudí. Reality show je jedným z prejavov mediálneho voyerizmu. Rekurencia konkrétnych prvkov a stereotypov z nich činí pre auditórium ústrednú tému interpersonálnej komunikácie. Reality show zväčša zvyšuje televíznu sledovanosť a preto mutuje do rôznych foriem (Mojsejovci, Vyvolení, Sendreiovci, Slovensko hľadá Superstar a i.). Niektoré podoby reality show sú výsledkom „ľudskej vyprázdnenosti a čoraz väčšej tolerancie voči nekultúrnosti.“ (Žilka, 2006)

Za prvú reality show sa považuje holandský Big Brother. Predchodcom formátu je televízny fenomén „skrytej kamery“, kedy diváci zasielajú televíznej stanici amatérske nahrávky s autenticky pôsobiacimi nehodami, či vtipnými scénkami z domáceho prostredia.

Lit.: KLUVANEC, Marián. Koncepty reality show. In: M. ŽILKOVÁ (ed.) Vplyv globalizácie na mediálnu kultúru. Nitra: ÚLUK FF UKF v Nitre, 2006.
RAMONET, I. Tyranie médií. Praha: Mladá Fronta, 2003. 232 s. ISBN 80-204-1037-6
ŽILKA, Tibor. Vademecum poetiky. Nitra: ÚLUK FF UKF v Nitre, 2006.
O´SULLIVAN, T.-DUTTON, B.- RAYNER, P. Médiaismeret. Budapest, Korona, 2003.
Postman, Neil. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha, Mladá Fronta, 1999.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.