stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

rozhlasová komunikácia

15. septembra 2010admin

(angl. radio communication) – elektronický typ masmediálnej komunikácie, datovaný od vzniku, resp. vysielania prvých rozhlasových médií vo svete (20. roky 20. stor.), predstavuje systém zvukovo modulovaných informácií, vo forme špecifických  znakov, symbolov a ďalších zložitých štruktúr, ktoré prinášajú širokému auditóriu reprodukovaný, akustický obraz sociálnej reality  súčasného sveta. Rozhlasová komunikácia ako diaľkové informačné pôsobenie rozhlasového média na poslucháčsku verejnosť, v ktorej sa periodicky (nepretržite) realizuje zvukový spôsob prenosu, resp. sprostredkovania a distribúcie informácií k poslucháčovi, rešpektuje princíp modelového komunikačného reťazca. Rozhlasový komunikátor je reprezentovaný rozhlasovou inštitúciou a zastúpený redaktorom, moderátorom, spíkrom, mediálno-komunikačný produkt je v podobe rozhlasového programu, relácie, komunikačné médium predstavuje vysielacie centrum, resp. rozhlasová stanica,  prenosový kanál, ako aj sieť rozhlasových prijímačov a  recipientom na konci reťazca, resp. adresátom rozhlasovej komunikácie je poslucháč.

Rozhlasová komunikácia prezentuje strešný pojem vo vzťahu k rozhlasovej žurnalistike, pričom obsahuje šírenie všetkých zvukových foriem rozhlasového programu, žurnalistických, umeleckých, dramatických, hudobných i  zábavných súčastí. Obsahuje všetky podstatné a charakteristické vlastnosti vyjadrujúce proces masmediálnej komunikácie ako aj  jej tvorivej žurnalistickej zložky:

– masovosť (informácia je určená masovému poslucháčovi, predstavuje zásah  do verejnej mienky)

– periodicita (pravidelne opakujúca sa produkcia toku aktuálnych informácií prostredníctvom rozhlasovej komunikácie)

  • aktuálnosť (šírenie  informačných obsahov s aktuálnym kontextom)
  • autentickosť (autorsky realizovaná informácia o aktuálnych problémoch a  spoločenských otázkach)
  • publicita (zverejňovanie podstatných a spoločensky významných informácií a ich súvislostí)
  • dokumentárnosť (reprodukcia spoločenských udalostí, informácií, faktov, poznatkov a názorov).

Rozhlasová komunikácia (v jej rámci i rozhlasová žurnalistika) je charakteristická zvláštnosťami zvukovo- komunikačných podmienok, ktoré sú typické  pre rozhlasový fenomén, resp. sa prejavujú v rozhlasových médiách intenzívnejšie. Tieto výrazné vlastnosti svojím pôsobením predstavujú charakteristický príznak rozhlasového vysielania, sú označované ako rozhlasové špecifiká. Tieto špecifické črty možno zliať do jedného akusticko-audiálneho princípu, pod ktorým sa rozumie kvalitatívna hodnota a norma rozhlasovej komunikácie. Charakteristickou  vlastnosťou rozhlasovej komunikácie v zmysle  schopnosti pohotovo  sprostredkovať  aktuálne informácie  smerom k poslucháčovi je operatívnosť v tvorbe zvukového prenosu informácie i jej pôsobenia na auditórium. V nadväznosti na operatívnosť v rozhlasovom vysielaní pozitívne spolupôsobí  nepretržitosť rozhlasového vysielania, v  24-hodinovom, plynulom, neprerušovanom toku slova a hudby. Dominantnými výrazovými prostriedkami, na ktorých je založená rozhlasová komunikácia, sú jazyk a reč v akustickej rovine. V mnohostrannej činnosti rozhlasových inštitúcií, v zmysle výroby a produkcie mediálnych obsahov pre verejnosť, v rámci systému rozhlasovej komunikácie, popri tvorivej činnosti pôsobia organizačné a marketingové zložky.

Lit.: Burton, Graeme – Jirák, Jan. Úvod do studia médií. Praha : Barrister and Principal, 2001.
DeFLEUR, Melvin, BALLOVÁ – ROKEACHOVÁ, Sandra. Teorie masové komunikace. Univerzita Karlova: Praha, 1996.
Charvát
, Juraj. Masová komunikácia. Bratislava,1996.
LEHOCZKÁ, Viera, CHUDINOVÁ, Eva. Fenomén rozhlasu v systéme masmédií. Základy rozhlasovej žurnalistiky. Trnava : UCM, 2005.
RANKOV, Pavol. Masová komunikácia. Masmédiá a informačná spoločnosť. Levice : L.C.A. Publisher Group, 2002.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.