stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

rozhlasová žurnalistika

15. septembra 2010admin

(angl. radio journalism) – široké spektrum vysielaných žurnalistických produktov vo forme zvukových výpovedí o aktuálnych spoločensko-významných udalostiach, tvarovaných do podoby relácií v programovej štruktúre. Tvorí špecifickú súčasť dvoch celkov žurnalistiky a zároveň pôsobí ako súčasť rozhlasovej komunikácie. Rozhlasová žurnalistika predstavuje periodický proces zvukového prenosu aktuálnych tvorivých obsahov od komunikátora k auditóriu prostredníctvom zvukovo-technickej realizácie. Toto akustické zobrazenie aktuálnych informácií, ako aj  prezentácia názorov, podnetov, analytických a hodnotiacich náhľadov, vo vzťahu k súčasnosti i minulosti, je výsledkom tvorivého procesu, v rámci ktorého dochádza k realizácii subjektívneho odrazu aktuálnej spoločenskej reality vo forme spravodajsko-publicistických výsekov súčasného diania v domácom i svetovom náhľade, v pôsobení na informačnú a hodnotovú orientáciu poslucháča.

Rozhlasová žurnalistika, resp. rozhlasová žurnalistická tvorba (rozhlasové spravodajstvo, rozhlasová publicistika) je živým, aktívnym procesom, ktorý je rozhlasovým autorom (redaktorom, moderátorom) realizovaný v prieniku  štyroch základných rovín:

  1. aktuálna objektívna realita je zdrojom žurnalistickej činnosti, ktorý poskytuje široký priestor a podnety na tvorivé žurnalistické spracovanie
  2. rovina subjektívneho poznávania a hodnotenia, umožňuje  autorovi – redaktorovi, moderátorovi pozorovať, porovnávať, hodnotiť, zovšeobecňovať, vyvodzovať závery, hľadať východiská
  3. žurnalistické  stvárnenie objektívnej reality v podobe reprodukcie aktuálneho diania, v rozhlasovom kontexte zvuková realizácia rozhlasového materiálu pre odvysielanie v konkrétnom programe
  4. rovina príjemcu rozhlasového vysielania, obsahuje aktívne pôsobenie na poslucháča, na jeho informačnú, názorovú a kultúrno-spoločenskú orientáciu, ako aj spätné pôsobenie príjemcu rozhlasovej informácie na spoločenskú realitu.

Na procese rozhlasovej tvorby sa podieľa autorský redakčný tím v spolupráci s technickými a produkčnými odborníkmi. Rozhlasová práca redaktorov, moderátorov a hlásateľov, resp. spíkrov predstavuje bohatý súhrn  programových prípravno-realizačných činností, ktoré  vznikajú vo vzájomnej spolupráci celého kolektívu rozhlasovej inštitúcie. V rámci tohto procesu rozhlasový autor – redaktor, moderátor pozoruje, poznáva, vyberá, hodnotí a stvárňuje aktuálne dianie, s cieľom informovať a pôsobiť na  hodnotovú úroveň poslucháča a cez neho spätne na spoločnosť a aktuálne problémy doby.

Lit.: HLADKÁ, J. Tvurčí poces v žurnalistice. Praha : Novinář, 1986.
LEHOCZKÁ, Viera, CHUDINOVÁ, Eva. Fenomén rozhlasu v systéme masmédií. Základy rozhlasovej žurnalistiky. Trnava : UCM, 2005.
MARŠÍK J. – PERKNER. S. Teorie a praxe rozhlasové tvorby, Praha : Čs. Rozhlas, 1985.
SLOVÁK, L. Základné otázky teórie rozhlasovej žurnalistiky I. Bratislava : Čs. rozhlas, 1979.
PERKNER, S. – SLOVÁK, L. Teorie a praxe rozhlasové žurnalistiky. Praha : Novinář, 1986.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.