stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

rozhlasový moderátor

15. septembra 2010admin
[angl. to moderate – sprostredkovať, moderovať] – dominujúca osobnosť reprezentujúca rozhlasovú stanicu (rádio), tvorivý redakčný interpret a autor v jednej osobe, ktorý sa sústreďuje na interpretáciu textov a sprievodného slova vysielanej rozhlasovej relácie. Čiastočne, príadne i v celom rozsahu sa podieľa na príprave a realizácii ním moderovanej relácie (v niektorých súkromných rádiách vykonáva i technickú realizáciu vysielania). Moderátor vystupuje v priamom – tzv. živom vysielaní (nie zo zvukového záznamu), čo si vyžaduje tvorivé, autorsko-interpretačné pôsobenie na adresáta, ktorého základným kvalitatívnym princípom je profesionálna zodpovednosť v celom rozsahu jeho komunikácie s poslucháčom. Moderovanie predstavuje otvorený proces, ktorý zahŕňa komplexný systém tvorivej činnosti moderátorov v rozhlasovom médiu, v celom rozsahu od  prípravy až po realizáciu moderovaného rozhlasového programu.

Povolanie moderátora je veľmi zaujímavé, príťažlivé a lákavé najmä dnes pod vplyvom komerčných médií. Vzhľadom na súčasné duálne prostredie v rozhlasovom vysielaní na Slovensku možno sledovať dva typy moderovania. Predovšetkým v súvislosti s verejnoprávnym typom vysielania Slovenského rozhlasu ide o oficiálnu formu komunikácie moderátora, na druhej strane súkromné, resp. komerčné stanice využívajú prvky neoficiálnej, nekonvenčnej podoby komunikácie moderátora s poslucháčom, ktorá umožňuje prezentovať i osobný štýl prístupu k moderovaniu (v súvislosti s požiadavkami vlastníkov mediálnej inštitúcie).

Moderátorská profesia je predovšetkým  tvorivá práca, ktorá si vyžaduje spĺňať náročné odborné znalosti a jazykovo-štylistické zásady, keďže dokonalé ovládanie rečového majstrovstva  podstatne ovplyvňuje vnímanie, resp. účinok rozhlasového vysielania na poslucháča:

  • variabilná profesionálna, odborná sústredenosť
  • schopnosť jasne a výstižne  vyjadrovať sa k danej problematike
  • vedieť reagovať na prípadné zmeny v programe
  • ovládať a používať spisovnú normu jazyka, mať dobrú slovnú zásobu
  • poznať a rešpektovať zásady kultúry jazykového prejavu, byť výborným interpretom.

Úspešnosť moderátorskej profesie v  rozhlasovej komunikácii je priamoúmerná kvalite a vzájomnej vyváženosti organizačných, intelektuálnych a odborných schopností moderátora i rozhlasovej inštitúcie, ako aj  rešpektácie všeobecne platných etických princípov masmediálnej profesie.

Lit.: HOLEČKA, E. Model rozhlasového moderátora. Bratislava : Slovenský rozhlas, 1982.
HORSKÝ, Š. Rozhlasové moderovanie ako metóda vytvárania nadžánrového v programovom celku. In: Rozhlasová moderácia. Bratislava : Čs. rozhlas, 1988.
LEHOCZKÁ, Viera, CHUDINOVÁ, Eva. Fenomén rozhlasu v systéme masmédií. Základy rozhlasovej žurnalistiky. Trnava : UCM, 2005.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.