stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

rozhlasový redaktor

15. septembra 2010admin

(angl. radio journalist) – tvorivý rozhlasový autor, pôvodné, primárne povolanie žurnalistu v rozhlasových podmienkach, ktorý sa individuálne i kolektívne podieľa na tvorivej príprave a realizácii rozhlasového programu. Rozhlasový redaktor tvaruje konkrétnu rozhlasovú reláciu v rozhlasovom médiu – od výberu zaujímavých informácií a tém s aktuálnym kontextom, cez realizáciu zvukových nahrávok s mikrofónom a nosičom v prostredí aktuálneho diania – v “teréne”, až po proces redigovania pripravených textov, zvukovej montáže materiálov až po finalizáciu do vysielania. Pre redaktora vzhľadom na etický princíp vyplýva povinnosť overovať fakty, hodnotenia, názory, ktoré chce redaktor využiť do rozhlasovej relácie. Redaktor pred zaradením rozhlasových materiálov do relácie má rešpektovať základné kritéria žurnalistickej tvorby v rozhlase:

  • aktuálnosť a spoločenský význam informácie, udalosti
  • vnútorný charakter a význam danej relácie, proporcionálnosť v usporiadaní do vysielania.

Každý rozhlasový komunikátor musí rešpektovať a prispôsobiť koncepciu vysielaného programu, v zmysle jednosmerného obmedzenia rozhlasovej komunikácie prostredníctvom špecifickej kompozície výrazových prostriedkov v prípravnej i realizačnej fáze tvorby. Rozhlasový redaktor musí mať jasnú predstavu, čo chce poslucháčovi sprostredkovať a aký má zámer, resp. aký účinok chce u poslucháča vyvolať (súhlas, inšpirácia, upozornenie a pod.). Celková hodnota  redakčne spracovanej informácie, ktorá má byť zaradená do vysielania, je ovplyvnená mnohými faktormi predovšetkým však ide o jej význam a prínos pre poslucháča,  pričom treba využiť pestrosť, zaujímavosť i originalitu. Rozhlasový redaktor môže autorsky pripravenú reláciu zároveň sám interpretačne sprevádzať, moderovať. V súčasnej rozhlasovej praxi, pod vplyvom vývojových tendencií duálneho systému rozhlasovej komunikácie, ako aj kontinuálnej transformácie rozhlasových médií pod vplyvom moderných civilizačných trendov, sa v rozhlasovej tvorbe popri pozícii redaktora a hlásateľa vyšpecifikovala profesia moderátora. Vo verejnoprávnych a  komerčných, rozhlasových médiách sa  uplatňuje tvorivá dvojica redaktor  moderátor (spíker).

Lit.: LEHOCZKÁ, Viera, CHUDINOVÁ, Eva. Fenomén rozhlasu v systéme masmédií. Základy rozhlasovej žurnalistiky. Trnava : UCM, 2005.
WEISER J. K metódam žurnalistickej práce v novinách a rozhlase, Bratislava : Čs. rozhlas, 1973.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.