(angl. radio journalist) – tvorivý rozhlasový autor, pôvodné, primárne povolanie žurnalistu v rozhlasových podmienkach, ktorý sa individuálne i kolektívne podieľa na tvorivej príprave a realizácii rozhlasového programu. Rozhlasový redaktor tvaruje konkrétnu rozhlasovú reláciu v rozhlasovom médiu – od výberu zaujímavých informácií a tém s aktuálnym kontextom, cez realizáciu zvukových nahrávok s mikrofónom a nosičom v prostredí aktuálneho diania – v „teréne“, až po proces redigovania pripravených textov, zvukovej montáže materiálov až po finalizáciu do vysielania. Pre redaktora vzhľadom na etický princíp vyplýva povinnosť overovať fakty, hodnotenia, názory, ktoré chce redaktor využiť do rozhlasovej relácie. Redaktor pred zaradením rozhlasových materiálov do relácie má rešpektovať základné kritéria žurnalistickej tvorby v rozhlase:
- aktuálnosť a spoločenský význam informácie, udalosti
- vnútorný charakter a význam danej relácie, proporcionálnosť v usporiadaní do vysielania.
Každý rozhlasový komunikátor musí rešpektovať a prispôsobiť koncepciu vysielaného programu, v zmysle jednosmerného obmedzenia rozhlasovej komunikácie prostredníctvom špecifickej kompozície výrazových prostriedkov v prípravnej i realizačnej fáze tvorby. Rozhlasový redaktor musí mať jasnú predstavu, čo chce poslucháčovi sprostredkovať a aký má zámer, resp. aký účinok chce u poslucháča vyvolať (súhlas, inšpirácia, upozornenie a pod.). Celková hodnota redakčne spracovanej informácie, ktorá má byť zaradená do vysielania, je ovplyvnená mnohými faktormi predovšetkým však ide o jej význam a prínos pre poslucháča, pričom treba využiť pestrosť, zaujímavosť i originalitu. Rozhlasový redaktor môže autorsky pripravenú reláciu zároveň sám interpretačne sprevádzať, moderovať. V súčasnej rozhlasovej praxi, pod vplyvom vývojových tendencií duálneho systému rozhlasovej komunikácie, ako aj kontinuálnej transformácie rozhlasových médií pod vplyvom moderných civilizačných trendov, sa v rozhlasovej tvorbe popri pozícii redaktora a hlásateľa vyšpecifikovala profesia moderátora. Vo verejnoprávnych a komerčných, rozhlasových médiách sa uplatňuje tvorivá dvojica redaktor moderátor (spíker).
Lit.: LEHOCZKÁ, Viera, CHUDINOVÁ, Eva. Fenomén rozhlasu v systéme masmédií. Základy rozhlasovej žurnalistiky. Trnava : UCM, 2005.
WEISER J. K metódam žurnalistickej práce v novinách a rozhlase, Bratislava : Čs. rozhlas, 1973.