stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

spravodajská objektivita

15. septembra 2010admin

– profesná norma žurnalistickej práce a jedna z najpodstatnejších normatívnych požiadaviek spoločnosti, ktorá sa vzťahuje na spravodajský žáner. Podľa Jeremyho Iggersa sa spravodajská objekivita v  mediálnych štúdiách hovorí najmenej v dvoch významoch: 1. vo význame používania faktov a zobrazovaní reality v porovnaní s tým, ako sa veci majú; 2. ako o odkaze ku skupine postupov, ktoré používajú novinári, aby produkovali pravdivé výpovede.

Podľa Briana McNaira môžu byť v spravodajských obsahoch identifikované tri základné prejavy objektivity: 1. oddeľovanie faktov od názorov; 2. vyvážené zastúpenie názorovo odlišných strán; 3. validácia žurnalistických tvrdení odkazom (referenciou) na iné autority.

Medzi základné argumenty nedosiahnuteľnosti s. o. podľa Denisa McQuaila patria tieto javy: 1. proces selekcie správ musí obsahovať subjektívne úsudky, ktorých si novinári sami nemusia byť vedomí; 2. všetky správy musia byť umiestnené do širšieho referenčného rámca, ktorý im poskytne evaluatívny význam; 3. vypustenie, medzery a vynechanie informácií sú nevyhnutné; 4. správy sú produkované v kontexte početných externých a interných tlakov; neexituje objektívna realita „tam vonku“. Podľa Karla Rosengreena je o. s. vždy relatívna, pretože správy musia byť vždy postavené v zmysle reflexie základných hodnôt a aktuálnych sympatií populácie, ktorým sú ich obsahy určené, inak by zmizla kredibilita média.

Požiadavka normy s. o. sa nemusí vždy vzťahovať na všetky typy správ. Nedá sa v plnej miere aplikovať na ľudsky zaujímavé príbehy (tzv. human interests, human touch stories), obhajujúce či investigatívne správy.

Protikladom o. s. je predpojatosť či stránenie, ktoré má tendenciu odchyľovať sa od priamej cesty k objektívnej pravde. Denis McQuail rozlišuje štyri formy spravodajskej predpojatosti podľa toho, či je zámerná alebo nezámerná, otvorená alebo latentná, či ide o ideové stránenie (partianship) alebo neúmyselnú predpojatosť (selektivitu), propagandu či ideológiu.

Lit.: McQUAILl, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1991.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004
.
WATSON, J., HILL, A. Dictionary of media & communication studies. New York : Oxford University Press, 2000.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.