Základné školy na Slovensku majú povinnosť vyučovať mediálnu výchovu, až doteraz však u nás chýbalo komplexnejšie zmapovanie a analýza súčasného stavu. Prieskum Štátneho pedagogického ústavu realizovaného v roku 2009 na základných školách a osemročných gymnáziách, ktorého cieľom bolo zistiť skutočný stav a problémy zapracovania mediálnej výchovy do obsahu vzdelávania nebol reprezentatívnej povahy. Na Slovensku teda úplne absentovalo zmapovanie súčasného stavu zavedenia mediálnej výchovy na školách.
Aj to bolo jedným z dôvodov, prečo sa rozhodli členovia Medzinárodného centra pre mediálnu gramotnosť IMEC pri Fakulte masmediálnej komunikácie (FMK) v Trnave výskum zrealizovať. Výskumnú vzorku tvoril súbor 658 slovenských základných z ôsmich krajov a 79 okresov. Z uvedeného počtu sa do výskumu reálne zapojilo a teda výskum sa realizoval na 567 základných škôl. Stav mediálnej výchovy na 91 školách nebolo možné zistiť, pretože školy odmietli poskytnúť potrebné údaje a nemali ich zverejnené ani na internetových stránkach (ani učebné plány ani školské vzdelávacie programy). Výskum pokrýva 26 % všetkých základných škôl na Slovensku a svojou povahou je reprezentatívny. Cieľom IMEC – centra bolo zistiť mieru zastúpenia mediálnej výchovy v obsahu vzdelávania na základných a stredných školách, prevládajúcu formu výučby, teda či sa učí ako samostatný predmet, súčasť iných predmetov, samostatný kurz alebo iné. Ďalším cieľom bolo zmapovať mieru kvalifikácie učiteľov mediálnej výchovy na slovenských školách.
Chýbajú kvalifikovaní učitelia
Z výsledkov výskumu vyplýva, že na Slovensku nemáme dostatočne kvalifikovaných pedagógov na vyučovanie mediálnej výchovy. Až 93% opýtaných škôl uviedlo, že ich učitelia neabsolvovali žiadnu formu vzdelávania pre vyučovanie mediálnej výchovy. Len 7 % (39 škôl) škôl uviedlo, že ich učitelia absolvovali nejakú formu vzdelávania. Z toho 3% uviedli akreditovanú formu vzdelávania a 3% krátkodobú formu vzdelávania resp. 1% formu tréningu. Zástupcovia nízkeho počtu škôl uviedli i rozsah vzdelávacej formy resp. inštitúciu v rámci ktorej vzdelávanie absolvovali. Boli to najmä: Metodicko – pedagogicke centrum v Prešove, Banskej Bystrici, Bratislave, Fakulta masmediálnej komunikacie v Trnave, Orange Slovensko alebo školy uviedli, že ich učitelia sú bývalí pracovníci médií. Nedostatočná vzdelanosť pedagógov je najčastejšou príčinou, prečo školy nezaradzujú mediálnu výchovu do svojich vzdelávacích programov. Z vybranej vzorky základných škôl sa mediálna výchova nevyučuje v žiadnej forme na 24% opýtaných škôl. Z pohľadu jednotlivých krajov má predmet najväčšie zastúpenie v Prešovskom kraji, kde sa mediálna výchova vyučuje na 79 školách z 86 opýtaných, naopak najmenšie má v nitrianskom kraji, kde sa mediálna výchova vyučuje len na 40 školách zo 72 dotazovaných.
Mediálny výchova sa najviac integruje do slovenského jazyka
Ako samostatný predmet alebo krúžok učí mediálnu výchovu 34% slovenských základných škôl. Dominujúcou formou je však integrovaná mediálna výchova, teda ako súčasť iných predmetov. Zo zistení vyplýva, že základné školy, ktoré integrujú mediálnu výchovu, ide v prevažnej miere o predmety slovenský jazyk a literatúra (259 škôl), informatika (179 škôl), občianska výchova (140 škôl), etika (131 škôl) a umenie a kultúra (123 škôl). V tomto prípade však treba poukázať na fakt, že viaceré základné školy nevedeli pri špecifikovaní tém presne vymedziť, aké témy z tejto oblasti so žiakmi preberajú. Po analýze sme totiž zistili, že sa tam nachádzalo aj množstvo tém, ktoré nespadajú do problematiky mediálnej výchovy, ale mediálnej didaktiky. Z relevantných tém to boli v rámci jednotlivých predmetov napríklad: slovenský jazyk a literatúra – čítanie s porozumením, televízne a rozhlasové žanre, médiá a indentita, mediálne produkty, umenie a kultúra – praktická práca s médiami, reklama – tvorba, etika reklamy, vnímanie umenia, emócie v umení, etika – hodnoty, etika médií, informatika – praktické zručnosti, bezpečnépoužívanie internetu, dejepis – historický vývoj médií, občianska výchova – voľný čas a média, edukatívne relácie pre deti a mládež, náboženstvo – hodnoty v médiách.
Obľúbenou formou je aj projektové vyučovanie
Významnú úlohu pri vyučovaní mediálnej výchovy majú praktické zručnosti, ktoré žiaci získajú v rámci tvorby školského časopisu, prípravy príspevkov do školskej televízie, rozhlasuči tvorby školského webu. Z celkového počtu škôl uviedlo až 255, že využívajú danú formu vo výučbe mediálnej výchovy. Tvorbu časopisu uviedlo spolu 216 škol (62%), televízie resp. rádia 53 škôl (15%), školskú webstránku 56 škôl (16%). Do kategórie iné, ktorú uviedlo 26 škôl (7%) patrí napr. návšteva novinára v škole, návšteva študentov v médiu, premietanie filmu s besedou. Najviac školských časopisov majú v Prešovskom kraji 49.
Z našich zistení a prezentovaných výsledkov vyplýva:
- základné podobne ako stredné školy síce podľa platnej záväznej pedagogickej dokumentácie majú povinnosť začleniť mediálnu výchovu do obsahu vzdelávania, robia tak však v nedostatočnej miere; stále je určité percento škôl, ktoré uvádza, že mediálnu výchovu nevyučujú a ich počet môže byť vyšší, pokiaľ na školách nedostatočne chápu obsah predmetnej témy (problematika médií ako predmet výučby v rámci mediálnej výchovy) a mýlia si ju s mediálnou didaktikou (kde sú médiá ponímané ako prostriedok výučby), to čiastočne dokazujú aj naše zistenia; istá miera formálneho prístupu k výučbe môže vyplývať aj zo zaradenia mediálnej výchovy ako prierezovej témy do školských vzdelávacích programov,
- nedostatočná úroveň vzdelanosti učiteľov z mediálnej výchovy, ktorá vyplýva z nedostatku vzdelávacích príležitostí pre učiteľov v súčasnosti; je potrebné rozvinúť systém graduálneho i postgraduálneho ako aj ďalšieho vzdelávania učiteľov z mediálnej výchovy,
- slabá propagácia významu mediálnej výchovy ako edukačnej témy v obsahu vzdelávania, s čím súvisí nezáujem učiteľov o danú problematiku; tu by bolo potrebné zabezpečiť systém poradenstva z mediálnej výchovy, resp. väčšiu motiváciu učiť mediálnu výchovu na školách by učitelia mohli nadobudnúť aj na základe tvorby kvalitných didaktických materiálov z mediálnej výchovy, ktorých je v súčasnosti nedostatok.
Celé znenie záverečnej správy výskumu: SÚČASNÝ STAV ZAČLENENIA MEDIÁLNEJ VÝCHOVY DO OBSAHU VZDELÁVANIA NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH NA SLOVENSKU
V rámci kontroly a prehodnotenia spracovaných údajov sme dospeli v niektorých prípadoch k rozdielnym výsledkom ako boli publikované v príspevkoch: KAČINOVÁ, V. – KOLČÁKOVÁ, V.: Analýza súčasného stavu začlenenia mediálnej výchovy do obsahu vzdelávania na slovenských základných školách. In: Dotyk zla: Mediálna výchova a výchova médií – Megatrendy a médiá 2013 Trnava : FMK UCM, 2013, s. 87 – 108. ISBN 978-80-8105-478-5. Bližšie informácie sa nachádzajú vo výskumnej správe. Za publikované rozdielne výsledky sa ospravedlňujeme! PhDr. Viera Kačinová, Mgr. Viktória Kolčáková