stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

tabloid

15. septembra 2010admin
[z angl. tablet – značka liečivých tabletiek firmy Burroughs, Wellcome & Co; neskôr označenie pre zhustenú, kondenzovanú tlačovinu] – druh senzáciechtivých, bulvárnych novín z kategórie tlače pre masy, ktoré stavajú najmä na vizuálnej percepcii, preto v nich prevažujú obrazové prvky (fotografie, karikatúry, kresby, grafy) nad textom. Aj verbálne výpovede sú v nich vysádzané tak, aby pôsobili aj vizuálne. Práve preto najmä v minulosti sa tabloid charakterizoval ako „noviny pre negramotných“. Toto hodnotenie je trochu zjednodušené, ale tabloid sa ani tak nečíta, ako prezerá. Výskumy v 60-tych rokoch 20. storočia ukázali, že priemerný čitateľ venoval tabloid Daily Mirror 6 minút (tento prototyp tabloidu založil A. Ch. W. Harmsworth v roku 1903). Pôvodne sa pojmom tabloid označoval novinový formát, ktorého strana sa rovnala polovici (teda cca 28 x 38cm) tzv. svetového formátu, postaveného na výšku. Od začiatku 50-tych rokoch 20. storočia tabloid začal prevládať v kategórii tlače pre masy a nadobudol podobu bulvárnych novín.

V lete 2003 začal The Independent časť nákladu vydávať na tabloidovom formáte, ale aby sa odlíšil od tabloidu typických pre britskú bulvárnu tlač, vydavateľ ho nazval „kompaktným formátom“ (angl. compact). Odvtedy toto periodikum tlačí na oboch formátoch a voľbu prenecháva na čitateľa: klasický svetový je určený na čítanie v podmienkach dostatku času a priestoru, kompaktný na zbežné čítanie v stiesnených podmienkach (napr. v mestskej doprave). Keďže až 90 % čitateľov tento krok uvítalo, od 16. 10. 2005 si aj The Independent on Sunday osvojil kompaktný formát. Úspech nového formátu, ktorý sa priblížil kontinentálnym formátom, napr. francúzskemu Libération, sa prejavil aj na náklade, ktorý sa v roku 2005 pohyboval okolo 260 000. The Independent nasledovali aj jeho dvaja najväčší konkurenti, The Times a The Guardian. V súčasnosti už tabloidový formát nie je charakteristickým formovým znakom masovej tlače.

Lit.: VOJTEK, Juraj. Prehľad dejín anglického a amerického novinárstva. Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2006.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.