stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

televízny seriál

15. septembra 2010admin

(angl. TV series) – viacčasťové dielo vytvárajúce uzavretý celok, zverejňované alebo vysielané v istých časových intervaloch. Serialita je opakovaná, prerušovaná a pravidelne znovu nadväzovaná epická nepretržitost (Mrlian a kol., 1990, s. 308). Postavy, ktoré sa v televíznom seriáli objavujú, ako keby „fiktívne žili“ aj mimo príbehu. V seriáloch je hlavná dejová línia prenášaná z jednej časti do ďalšej – čo umožňuje televízne seriály neustále obohacovať o nové a nové časti. Klasický pôdorys dramatického diela s úvodom, zápletkou a záverom je tu nahradený otvorenou štruktúrou, v ktorej je naratívnosť príbehu prenášaná z jedného dielu do druhého. Na rozdiel od seriálu sériu možno charakterizovať ako viacdielny text, v ktorom dominuje autonómny, minutážou jednej časti limitovaný príbeh. Séria si  zachováva isté črty seriálu (plynulosť postáv, pozadie deja, určitých motívov alebo štruktúr fabuly), na rozdiel od neho však jednotlivé časti  vytvárajú autonómny celok (Mrlian a kol., 1990, s. 308). Série sa najčastejšie vyskytujú v prostredí umožňujúcom periodickú emitáciu mediálnych obsahov (napr. v televízii série dramatických programov – detektívne príbehy, detské programy a pod.), vo filme sú vytvárané série ako dôsledok diváckeho úspechu prvého filmu (napr. séria filmov o Planéte opíc či o Highlanderovi).

Televízny seriál vysielaný dlhodobo tematicky zameraný na každodenný život sa označuje názvom soap opera. Označenie vzniklo v USA, keď masová obľuba rozhlasových seriálov v tridsiatych a štyridsiatych rokoch  dvadsiateho storočia (ich počúvanosť  vzrástla až na  viac než 40 percent poslucháčov) a fakt, že najväčšou skupinou poslucháčov boli ženy v domácnosti, zapríčinili, že rozhlasové seriály začali štedro sponzorovať veľké obchodné spoločnosti vyrábajúce pracie a kozmetické výrobky. Práve skutočnosť, že v sponzoringu rozhlasových seriálov výrazne dominovali spoločnosti vyrábajúce pracie potreby a kozmetiku, spôsobila, že sa takémuto mediálnemu produktu začalo – aj s nádychom pejoratívnosti – hovoriť „soap opera“. Neskôr sa termín soap opera začal používať aj pre televízne seriály, najmä americkej proveniencie (Dallas, Dynasty a pod.). Pre mnohodielne televízne seriály pochádzajúce z latinskoamerického prostredia sa zaužívalo pomenovanie telenovely. Telenovela je  typický sériový produkt pop kultúry, charakteristický prevahou tzv. širokospektrálnych kódov. Svojou prístupnosťou, nenáročnosťou a výrazným melodramatickým pôdorysom dosiahli telenovely masovú obľubu najmä u ženského publika, a to nielen v Latinskej Amerike (fenomén telenoviel funguje aj v iných krajinách, kde je zreteľná ruptúra medzi svetom chudoby a svetom blahobytu). Najznámejšie telenovely (u nás boli uvádzané mexické Jednoducho Mária a Esmeralda,  venezuelská Manuela, argentínska Milady či brazílska Izaura) sa vyznačujú výraznou stereotypizáciou štruktúry, modelovosťou postáv, plochým dejom a dôrazom na paradigmatické väzby na úkor syntagmatických (Chandler, 2005).

Lit.: CHANDLER, D. The TV Soap Opera Genre and its Viewers.
http://www.aber.ac.uk/Media/Functions.htm

Encyklopédia dramatických umení Slovenska
. 2. M – Ž. Bratislava : Veda, 1990.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.