stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

V rebríčku rizikových platforiem vedú stránky na zdieľanie videí

6. februára 2013viktoria.kolcako

Čo považujú za najväčšie riziko internetu samotné deti? Stránky, kde sa zdieľajú videá ako napr. YouTube. To je jedným z hlavných záverov v novej správe projektu EU Kids Online III, ktorý na na Slovensku realizuje Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie.image_gallery

Správa, ktorú ústav publikoval pri príležitosti Dňa bezpečného internetu 2013, prezentuje, ako samotné deti vnímajú riziká na internete. Na otázky výskumníkov odpovedalo 9 904 detí vo veku 9-16 rokov z 25 európskych krajín. Na špičke rizikových platforiem sa umiestnili stránky na zdieľanie videí ako YouTube.

Deti majú pocit, že na stránkach, ktoré zdieľajú videá je možné stretnúť sa s násilným, pornografickým či iným nevhodným obsahom, čo pokladajú za riziko pre ich rovesníkov. Spomedzi detí, ktoré si spájajú riziká s určitými internetovými platformami, 32% uviedlo stránky na zdieľanie videí, napr. YouTube, webstránky (29%), sociálne siete (13%), a hry (10%).

Deti považujú niektoré videá na YouTube za obsahy, ktoré môžu deti v ich veku znepokojiť pretože sú „reálne“ (alebo vysoko realistické), sprostredkované silne výrazovými záznamami a ľahko zdieľané v rámci rovesníckej skupiny. Pripúšťajú, že zhliadnutie krutosti, zabíjania alebo týrania zvierat môžu vyvolať šok, znechutenie alebo hnev.

dievcatko_internet_2Deti vyjadrujú znechutenie a strach

 

Najčastejšie uvádzanou emóciou vo voľných odpovediach bol strach spájaný s desivým obsahom (23% tých, ktorí spomínali desivý obsah, zároveň referujú o zažívanom strachu). Len 5% tých, ktorí spomínali pornografický obsah vyjadrovali znechutenie. Komerčný obsah bol väčšinou opisovaný ako obťažujúci. Zaujímavé je, že iné spomenuté riziká (neznášanlivosť, rasizmus, násilie, sebapoškodzovanie, a i.) nepodnecovali silné emócie.

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie vysvetľuje: Z výskumu EU Kids Online vyplynulo, že 55% 9-16-ročných si myslí, že na internete sa nachádzajú veci rozrušujúce deti v ich veku. Výsledky apelujú na znovureflektovanie politík a výchovných priorít. Považujeme za dôležité zamerať sa na rozrušenie detí z násilného, agresívneho a desivého obsahu na internete.

„Vadí mi, keď nájdem nechutné videá na YouTube, ako že nejaké zviera v kaluži krvi alebo niečo morbídne tak, že sa až človek zľakne.“ Dievča, 13 (slovenské fokusové skupiny, 2010)

„Každé dieťa je iné. Vnímanie rizika sa líši vzhľadom na kultúru, vek, rod a individuálne skúsenosti dieťaťa. Preto je snáď najdôležitejším odporučením rozprávať sa s deťmi o tom, čo im vadí, čo ich obťažuje na internete, načúvať im a náležite im pomôcť,“ vyjadrila sa k výsledkom PhDr. Jarmila Tomková.

PURE

To, že násilné obsahy v médiách považujú aj samotné deti za nežiaduce a u niektorých vyvolávajú strach či znepokojnie, poukazuje na stále aktuálnu potrebu zaoberať sa vekovou primeranosťou obsahov v médiách. Internet je len ďalším médiom, kde sa stretávame s obvyklou problematikou. Predovšetkým pre deti sa stiera rozdiel medzi online a offline svetom a zdá sa, že mnoho problémov možno identifikovať práve na internete. Dôležité je zacielenie novo vytváraných politík na tieto riziká.

Ďalšie zistenia:
  • Nemožno prehliadnuť ani 10% tých detí, ktoré spomínali „iné“ online riziká. Bolo by dobré ďalej skúmať tieto neidentifikované riziká lebo práve ich veľká diverzita komplikuje ich riešenie a vytváranie vhodných opatrení.
  • Niektoré riziká, ktoré znepokojujú dospelých, boli len zriedkavo spomenuté deťmi. Menej ako 1% spomínalo napr. sebapoškodzujúci obsah alebo riziko zdieľania osobných informácií, hoci niekoľko z nich sa zaoberalo možným poškodením reputácie alebo iné napadnutie súkromia.
  • Menej frekventované boli výpovede o rizikovom komerčnom obsahu, nadmernom používaní internetu, gamblingu alebo dostupnosti osobných údajov cudzím ľuďom.
  • Napriek značnej obave verejnosti spomínali deti vyhľadávanie alebo udržiavanie kontaktu s neznámymi ľuďmi len zriedkavo a vágne.

Pre viac informácii kontaktujte koordinátorku slovenského tímu EU Kids Online III: PhDr. Jarmila Tomková, VÚDPaP, Cyprichova 42, 831 05 Bratislava, jarmila.tomkova@vudpap.sk, www.vudpap.sk alebo navštívte stránky www.eukidsonline.net.


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.