(angl. public opinion) – pojem verejná mienka má viacero definícií. Najčastejšie sa pojem verejná mienka používa na označenie: 1. súhrnu názorov a hodnotení, ktoré vyjadrujú členovia verejnosti k určitému problému alebo téme (napríklad téme politickej, hospodárskej, kultúrnej); 2. stanoviska všeobecne prijímaného v určitej spoločenskej skupine (predovšetkým v otázkach politického, mravného či náboženského rázu); 3. zhody názorov medzi členmi verejnosti, ktorá je dosiahnutá vzájomnou diskusiou; 4. zverejnenej mienky, ktorú ľudia vyjadrujú verejne, voči cudzím osobám, ktoré sa však môžu líšiť od ich súkromného názoru. Verejná mienka sa vo všeobecnosti chápe ako dynamický proces, v ktorom sa myšlienky vyjadrujú, prispôsobujú, zmierujú na ceste ku kolektívnemu určeniu smeru aktivity.
Tento pojem sa v súvislosti s verejnosťou a verejnou sférou objavuje ako súčasť gréckej demokracie už v období antiky. Významnosť pojmu narastala v súvislosti s liberálnymi a osvieteneckými teóriami občianskej spoločnosti v 17. a 18. storočí. Neskôr narastá významnosť pojmu v závislosti od vývoja moderných foriem komunikácie spolu so vznikom a existenciou jednotlivých médií. Výskumy, ktorých základy položil v 30. rokoch 20. storočia George Gallup, boli zamerané na skúmanie jednotlivca, predovšetkým jeho individuálnych názorov. Neskôr sa oblasť výskumov rozšírila na vzťah mienky a postojov, ovplyvniteľnosť postojov a úlohy sociálnej kontroly. Výskumy boli postupne inštitucionalizované. Výsledky týchto výskumov sú zaujímavé pre rôzne politické, záujmové či nátlakové skupiny a môžu byť použité ako formy propagandy a manipulácie. Výsledky výskumov sú podobne príťažlivé pre publikum médií.
Verejná mienka je mnohorozmernou entitou a medzi jej najdôležitejšie dimenzie patria:
- smer – pozitívny, neutrálny, negatívny;
- sila – intenzita presvedčenia;
- stabilita – trvanie názorov v čase;
- informačná podpora názorov – koľko vedomostí majú ľudia o predmetnej mienke;
- spoločenská podpora názorov – rozsah podpory, ktorú má daný názor podľa mienky opytovaného.
Úloha a funkcia verejnej mienky v spoločnosti závisí od:
- schopností a kompetencií občanov pri hodnotení a posudzovaní dôležitých spoločenských otázok;
- zdrojov informácií, s ktorými médiá pracujú;
- kvality médií;
- rizika prevládnutia väčšinového názoru v neprospech menšiny (špirála mlčania).
- ovplyvniteľnosti verejnej mienky argumentmi, ktoré nemusia byť racionálneho charakteru;
- jej ovládania elitou.
Lit.: GALLUP, George. Průvodce po výzkumu veřejného mínění. Praha : Orbis, 1948.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
PRICE, Vincent. Public Opinion. Newbury Park : Sage, 1992.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
ŽÁRY, Ivan. Public relations. http://www.pppr.sk/virtualna_kniha/k5-1-komunikacia.html (15. 9. 2006)