Na prelome októbra a novembra 2007 sa na Slovensku uskutočnil reprezentatívny výskumu s názvom Mládež a médiá – úroveň mediálnej gramotnosti mladých ľudí na Slovensku. Cieľom tohto projektu bolo predovšetkým preskúmať správanie a reakcie mladých ľudí ako jedného zo segmentov mediálneho publika, ako aj zistiť akým spôsobom používajú najnovšie mediálne technológie na komunikovanie vlastných myšlienok, informácií a názorov. Výskumná úloha venuje osobitnú pozornosť interpretácii množstva kvantitatívnych dát, ktoré dokumentujú kontext a spôsoby sledovania a používania médií u mladých ľudí vo veku od 13 do 22 rokov: vysokoškolákov, stredoškolákov a žiakov základnej školy. Výskum prináša tiež viacero dôležitých zistení o zručnostiach mladých ľudí v súvislosti s používaním jednotlivých mediálnych technológií a obsahu mediálnej produkcie.
Ciele výskumu
1) Zmapovať koľko času mladí ľudia trávia sledovaním/používaním jednotlivých druhov médií a aká je kvalita ich „styku“ s médiami.
2) Preskúmať o aké typy mediálneho obsahu sa mládež zaujíma, ako ich vníma a či dokáže z mediálnej produkcie selektovať informácie, ktoré rozvíjajú jej individuálne a skupinové potreby a záujmy.
3) Zistiť či mladí ľudia v rodinnom prostredí zdieľajú pri používaní médií nejaké pravidlá, či o mediálnom obsahu diskutujú s rovesníkmi, rodičmi, učiteľmi a ďalšími skupinami osôb.
4) Objasniť či a akým spôsobom dospievajúca generácia používa mediálne technológie na kreatívne vyjadrenie a komunikovanie vlastných myšlienok, informácií a názorov.
5) Preskúmať či mladí ľudia správne rozumejú tomu, prečo sú jednotlivé mediálne obsahy vytvárané, či v nich dokážu identifikovať prípadné manipulatívne prvky, správne identifikovať významy jednotlivých posolstiev a rozlíšiť názor od názorovo nezaťaženej informácie.
Bližšie informácie o výskume Mládež a médiá
Publikácia Mládež a médiá (na stiahnutie vo formáte PDF)