Prečítajte si slovenský preklad dokumentu „Bruselská deklarácia o mediálnej výchove v kontexte celoživotného vzdelávania“ (ďalej len „deklarácia“), ktorý bol prijatý pri príležitosti konania medzinárodnej konferencie „Mediálna gramotnosť pre všetkých“, organizovanej v rámci belgického predsedníctva Rady Európskej únie Najvyšším výborom pre mediálnu výchovu (CSEM) francúzsky hovoriacej komunity v Belgicku.
Cieľom konferencie, ktorá sa uskutočnila v dňoch 2. až 3. decembra 2010, bolo spojiť všetkých aktérov zapojených do implementácie celoživotnej mediálnej výchovy. Na konferencii sa zúčastnilo 300 expertov z viac ako 30 európskych a mimoeurópskych krajín a jedným z hlavných cieľov bolo vytvoriť prepojenia medzi praktickými skúsenosťami a politickými odporúčaniami za účelom podpory implementácie celoživotnej mediálnej výchovy v prospech všetkých európskych občanov.
Bruselská deklarácia o mediálnej výchove v kontexte celoživotného vzdelávania
Kontext
Európska politika v oblasti mediálnej výchovy prechádza zásadnou fázou vzostupu v dôsledku čoho je nevyhnutné, v rámci otvoreného dialógu, spájať skúsenosti a vymieňať si poznatky z praxe. V dôsledku toho sa 2. a 3. decembra 2010 zišlo v Bruseli 300 expertov z viac ako 30 európskych a mimoeurópskych krajín, aby sa zúčastnili na medzinárodnej konferencii „Mediálna gramotnosť pre všetkých“, organizovanej, v rámci belgického predsedníctva Rady Európskej únie, Najvyšším výborom pre mediálnu výchovu (CSEM) francúzsky hovoriacej komunity v Belgicku.
Cieľom konferencie „Mediálna gramotnosť pre všetkých“ bolo spojiť všetkých aktérov zapojených do implementácie celoživotnej mediálnej výchovy: učiteľov, trénerov, mediálny priemysel a inštitúcie, vzdelávacie organizácie (z, ale aj mimo škôl), ľudí zodpovedných za politiky vzdelávania, vzdelávacie inštitúcie, a pod.
Cieľom tejto európskej konferencie bolo vytvoriť prepojenia medzi praktickými skúsenosťami a politickými odporúčaniami za účelom stimulácie implementácie celoživotnej mediálnej výchovy v prospech všetkých európskych občanov. Tieto aktivity vyústili v Bruselskú deklaráciu celoživotného mediálneho vzdelávania, ktorá bola zostavená v spolupráci s ôsmimi medzinárodnými expertmi1, ktorí sa zúčastnili celej konferencie.
Táto deklarácia berie do úvahy:
Definíciu mediálnej výchovy, ako je navrhovaná v odporúčaní komisie č. 2009/625/CE z 20. augusta 20092 o mediálnej výchove v digitálnom prostredí pre konkurencieschopnejší audiovizuálny priemysel a priemysel obsahu a inkluzívnu znalostnú spoločnosť. V nej je mediálna gramotnosť definovaná ako „schopnosť získavať prístup k médiám, chápať a kriticky vyhodnocovať rôzne aspekty médií a mediálneho obsahu a komunikovať v rôznych kontextoch.“. Nie je preto obmedzená na problémy prístupu ale zahŕňa všetky médiá.
„Cieľom mediálnej gramotnosti je zvýšiť informovanosť ľudí o mnohých formách mediálne sprostredkovaných správ, s ktorými sa vo svojom každodennom živote stretávajú. Mediálne sprostredkované obsahy sú programy, filmy, obrazy, texty, zvuky a webové lokality, ktoré sa prenášajú rôznymi formami komunikácie.“
Definíciu „mediálnej gramotnosti“, ktorá zahŕňa všetky informačné, technické, spoločenské a psychologické kompetencie užívateľov, keď konzumujú, vytvárajú, skúmajú a organizujú médiá.
Nevyhnutnosť začleniť mediálnu výchovu do rámca celoživotného vzdelávania a výchovy, ako je definovaná Európskym3 referenčnými rámcami (Lisabonská stratégia a strategický rámec „Vzdelávanie a tréning 2020“). Cieľom je umožniť osobám v každej fáze ich života participovať na stimulovaní vzdelávacích zážitkov a prispievať k rozvoju sektoru vzdelávania a tréningu v Európe.
Nevyhnutnosť zaistiť občanom prístup k mediálnej rozmanitosti aj mimo trhu a ak je to potrebné a je ohrozená rozmanitosť aj prostredníctvom verejných orgánov.
Prípravné aktivity tejto deklarácie ukázali, že je potrebné zohľadniť, že koncepčné odlišnosti v súvislosti s mediálnou výchovou obohacujú dialóg a reflexiu a nie unáhlené riešenia vyhýbajúce sa diskusii.
Táto deklarácia má za cieľ ponúknuť súbor odporúčaní v súvislosti s možnými budúcimi vzdelávacími aktivitami a mediálnymi zručnosťami akéhokoľvek občana, s prístupom občanov k mediálnej výchove, výskumu a európskym politikami. Implementácia týchto odporúčaní sa týka miestnej úrovne rovnako ako aj ďalších úrovní: regionálnej, národnej a európskej.
Odporúčania
Hlavné aktivity v prospech mediálnej výchovy:
- Zvýrazniť mediálnu výchovu ako poslanie vo verejnom záujme prislúchajúce ambicióznym verejným politikám a dobrovoľným verejným finančným nástrojom, zároveň rešpektujúc plnú operačnú autonómiu príjemcov podpory.
- Rozvíjať a podporovať rôzne spôsoby vzdelávania prispôsobené každému publiku, všetkým vekovým kategóriám, s rozdielnym spoločenským a kultúrnym postavením.
- Uprednostňovať tvorbu a šírenie pedagogických zdrojov v oblasti mediálnej výchovy prispôsobených špecifickým skupinám prijímateľov.
- Poskytovať okruhom škôl a asociácií zariadenia (techniku) prispôsobené vzdelávacím praktikám.
- Rozvíjať školenia mediálnej výchovy pre mediálnych profesionálov.
- Identifikovať a implementovať, pre každú vzdelávaciu aktivitu, kvalitatívne a kvantitatívne hodnotiace kritériá.
- Zaručiť mediálnu rozmanitosť prostredníctvom vhodných nástrojov verejnými a súkromnými prostriedkami, mimo iného pokiaľ ide o mediálnych partnerov, ktorí sú užitoční pre mediálnych školiteľov.
Rozvíjanie mediálnych kompetencií u všetkých občanov:
- Identifikovať a starať sa o celoživotné aktualizovanie širokého spektra potrebných mediálnych kompetencií pre všetkých a pre všetky médiá.
- Potvrdiť tieto kompetencie prostredníctvom koncentrovaného procesu, zahŕňajúc občiansku spoločnosť.
- Prispôsobiť tento rozsah mediálnych kompetencií rôznym aktérom v oblasti vzdelávania a tréningu, v súlade s funkciou, ktorú zohrávajú.
Podpora prístupu občanov k mediálnej výchove:
- Rozširovať občianske povedomie o mediálnej výchove prostredníctvom, napr. organizácie Európskeho dňa mediálnej výchovy a Európskeho týždňa mediálnej výchovy v školách atď.
- Podporovať zviditeľnenie aktivít v oblasti mediálnej výchovy na verejnosti.
Rozvíjať výskum v oblasti mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti:
Podporovať stály rozsiahly výskum
- o osvojovaní si médií prostredníctvom spoločenských skupín a komunít vo všetkých vekových kategóriách,
- o vývoji formálnych a neformálnych skúseností v mediálnej výchove.
Hlavné politiky v oblasti mediálnej výchovy
Bezodkladne zaviesť do platnosti uznesenie Európskeho parlamentu z 6. novembra 2008 želajúc si: „Aby sa mediálna gramotnosť stala deviatou kľúčovou zručnosťou v Európskom referenčnom rámci pre celoživotné vzdelávanie, vytýčené v Odporúčaní 2006/962/EC“4.
Brusel, 18. januára 2011
Kontakty a bližšie informácie:
Najvyšší výbor pre mediálnu gramotnosť (CSEM)
Espace 27 septembre Prezident : Tanguy Roosen
Bd Léopold, 44 6e635 Email : tanguy.roosen@cfwb.be
1080 Bruxelles Viceprezident : Patrick Verniers
Tel.: 02/413.35.08 Email : patrick.verniers@cfwb.be
Webová stránka konferencie s dokumentmi, správami, workshopmi a médiami: www.csem-eu-conference.be Pracovný preklad deklarácie zabezpečila sekcia médií, audiovízie a autorského práva MK SR.