Za typické znaky reality show možno považovať: 1. do vysielania vstupuje verejnosť ako protagonista; 2. činnosť účastníkov je zachytávaná televíznou kamerou a následne emitovaná; 3. formálna stránka sa pridržiava poetiky televízneho seriálu;4. diváci ovplyvňujú priebeh programu (interaktivita); 5. stieranie hranice medzi dokumentom (realitou) a fikciou.
Reality show sprostredkujú divákovi pocit moci nad inými subjektami, umožňujú mu sledovať a opájať sa intímnosťami zo života cudzích ľudí. Reality show je jedným z prejavov mediálneho voyerizmu. Rekurencia konkrétnych prvkov a stereotypov z nich činí pre auditórium ústrednú tému interpersonálnej komunikácie. Reality show zväčša zvyšuje televíznu sledovanosť a preto mutuje do rôznych foriem (Mojsejovci, Vyvolení, Sendreiovci, Slovensko hľadá Superstar a i.). Niektoré podoby reality show sú výsledkom „ľudskej vyprázdnenosti a čoraz väčšej tolerancie voči nekultúrnosti.“ (Žilka, 2006)
Za prvú reality show sa považuje holandský Big Brother. Predchodcom formátu je televízny fenomén „skrytej kamery“, kedy diváci zasielajú televíznej stanici amatérske nahrávky s autenticky pôsobiacimi nehodami, či vtipnými scénkami z domáceho prostredia.
Lit.: KLUVANEC, Marián. Koncepty reality show. In: M. ŽILKOVÁ (ed.) Vplyv globalizácie na mediálnu kultúru. Nitra: ÚLUK FF UKF v Nitre, 2006.
RAMONET, I. Tyranie médií. Praha: Mladá Fronta, 2003. 232 s. ISBN 80-204-1037-6
ŽILKA, Tibor. Vademecum poetiky. Nitra: ÚLUK FF UKF v Nitre, 2006.
O´SULLIVAN, T.-DUTTON, B.- RAYNER, P. Médiaismeret. Budapest, Korona, 2003.
Postman, Neil. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha, Mladá Fronta, 1999.