Göteborg vo Švédsku bol od 24. do 27. septembra 2019 domovom Svetovej aliancie pre partnerstvo v oblasti mediálnej a informačnej gramotnosti (GAPMIL) pod vedením UNESCO. Je to štvrté vydanie globálnej mediálnej a informačnej gramotnosti (MIL). GAPMIL ocenila šesť skupín, ale aj jednotlivcov za ich priekopnícke príspevky na podporu mediálnej informačnej gramotnosti pre všetkých. Ocenenia získali mimovládne či rozvojové organizácie, ale aj osobnosti za ich individuálne úsilie. Medzi ocenenými boli napríklad UNICEF Čierna Hora, vedecký časopis Revista Comunicar (Španielsko), prof. Alexander V. Fedorov (Rusko), Frank Baker (USA), Palestínska asociácia mládeže pre aktivizáciu vedenia a práv (PYALARA) a voľný projekt spravodajskej gramotnosti NewsWise (UK).
O ocenených…
UNICEF Čierna Hora: UNICEF a Agentúra Čiernej Hory pre elektronické médiá spustili národnú kampaň mediálnej informačnej gramotnosti vo februári 2018. Na základe prvého národne reprezentatívneho prieskumu o spotrebe médií, ktorý sa uskutočnil medzi deťmi vo veku 9 – 17 rokov a medzi ich rodičmi. Kampaň „Poďme si vybrať, čo sledujeme“ je založená na občianskom angažovaní mladých ľudí v úlohe dobrovoľníkov UNICEF – mladých reportérov, ktorí sa stanú „vodcami zmien, resp. opinion leaders“ na tému svojich rovesníkov, rodín a miestnych komunít. Kampaň si získala širokú pozornosť národných médií, ale bola uznaná aj na medzinárodnej úrovni.
Revista Comunicar: Spoločnosť Revista Comunicar (Comunicar), ktorú založil Dr Ignacio Aguaded, patrí medzi 10 najlepších vedeckých publikácií na svete v oblasti vzdelávania, komunikácie a kultúrnych štúdií. Táto vedúca vedecká publikácia, ktorá sa venuje výlučne mediálnemu vzdelávaniu, pokrýva všetky témy v rámci mediálnej informačnej gramotnosti a dáva hlas vedeckej komunite hovoriacej po španielsky prostredníctvom dvojjazyčného časopisu, ktorý predstavuje diela v španielčine a angličtine,.
Frank Baker vzal správu súvisiacu s MIL do škôl v USA, ako aj v Singapure, Bombaji, Indii a Nairobi v Keni viac ako dvadsať rokov. Je tvorca webu o mediálnej gramotnosti (od roku 1998) pre pedagógov, aby porozumeli dôležitosti mladých ľudí, ktorí kriticky premýšľajú o mediálnych správach. Jeho obrovskú prácu ocenili národné združenia káblovej televízie (Leaders in Learning Award), National Telemedia Council, ako aj Rada pre sociálne štúdie v Južnej Karolíne (Lifetime Achievement Award).
Alexander Victorovich Fedorov je jedným z najvplyvnejších profesorov a výskumných pracovníkov v Rusku v oblasti mediálnej informačnej gramotnosti. Napísal 20 kníh o mediálnom vzdelávaní a mediálnej gramotnosti a viac ako 400 článkov v ruštine, angličtine, kanadčine, francúzštine, nemčine a nórčine, ďalej mediálne štúdie a časopisy o mediálnej gramotnosti. Je tiež vedcom, učiteľom, špecialistom na mediálnu výchovu a filmovým kritikom. Vyhral medzinárodnú súťaž v mediálnom výskume Národnej asociácie výskumných pracovníkov v médiách.
Palestínske združenie mládeže pre aktivizáciu vedenia a práv (PYALARA) je organizácia zameraná na mládež založená od roku 1999. Organizácia sa snaží aktivizovať a posilniť postavenie mladých Palestínčanov, mladých mužov aj žien, a vybaviť ich potrebnými zručnosťami a nástrojmi, ktoré im umožnia riešiť ich problémy, potreby a práva. PYALARA prijala komplexný intervenčný balík, ktorým boli zacielené všetky sociálne sektory. Ministerstvo školstva čiastočne integrovalo položky z príručky o mediálnej informačnej gramotnosti, ktorú vypracovala PYALARA, do učebných osnov a ostatné arabské krajiny hľadajú svoju prácu s cieľom reprodukovať skúsenosti MIL.
NewsWise je prvý voľne dostupný projekt spravodajskej gramotnosti pre deti vo veku 9 – 11 rokov v celej Veľkej Británii. Program ponúka zdroje primerané veku, relevantné súvislosti v reálnom živote a spravodajské príbehy, ktoré zvyšujú sebadôveru a porozumenie a zručnosti detí v oblasti spravodajskej gramotnosti. NewsWise zverejňuje údaje o hodnotení otvoreného prístupu a bezplatné školské zdroje a pravidelne sa zasadzuje za vzdelanie o mediálnej informačnej gramotnosti v britských a medzinárodných debatách. Taktiež vyvíjajú a testujú úspešný pedagogický model, ktorý demonštruje, ako sa mediálna informačná gramotnosť dá začleniť do primárnych učebných osnov.
Zdroj a foto: UNESCO
lb