stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Ako formát krátkych videí pôsobí na mozog

20. mája 2024Monika Hossova

Od jednej, až do dvoch minút. Videá sú čím ďalej, tým kratšie a získavajú stále väčšiu a väčšiu sledovanosť. Aký to má ale dopad na naše psychické zdravie?

Dnešnú dobu masmédií ovládli platformy, ako sú napríklad Tiktok, Instagram alebo YouTube a ich hlavným produktom sa stali krátke videá. Všetci ich denno-denne sledujeme, či je to vo voľnom čase, keď máme spať, alebo počas toho, ako máme robiť svoju prácu.

Môžu byť zábavné, náučné, alebo dokonca aj inšpiratívne, no narastá aj počet výskumov, ktoré poukazujú na to, že môžu mať aj množstvo negatívnych dopadov na naše duševné a fyzické zdravie. To hlavne preto, že Instagram Reels, YouTube Shorts alebo Tiktok pôsobia na náš mozog ako droga podobné amfetamínom, alkoholu alebo cigaretám.

Ako fungujú

Pri ich sledovaní sa v mozgu vylučuje Dopamín, látka zodpovedajúca za pocit uspokojenia, ktorá sa taktiež vylučuje pri jedení, cvičení, socializácií alebo sexe. Pocit odmeny zodpovedný za tieto aktivity sa ale dá navodiť aj cez sledovanie videí, ktoré majú v sebe pekné farby, rýchlo obmieňajúce sa obrazy a zvuky alebo pohyby. Tie na pár sekúnd upútajú našu pozornosť a odmenia nás za prostý pohyb prstom. Pre mozog to je veľmi efektívny a lacný spôsob ako sa uspokojiť a tak prejdeme na ďalšie video znova a znova. Táto konštantná stimulácia môže viezť ku zníženiu citlivosti na dopamín a potlačeniu jeho tvorby pri prirodzených činnostiach. Preto sa na nich stávame závislí, presne ako pri užívaní drog.

Dopad na každodenný život

Vďaka nadmernému sledovaniu je ľahké kompletne stratiť prehľad o čase, hlavne keď máme robiť niečo, čo sa nám robiť nechce, ako je napríklad práca alebo robenie si domácich úloh a plnenie zadaní. Kvôli tomu potom klesá naša produktivita a vďaka prokrastinácií dosiahneme toho cez deň oveľa menej, ako by sme chceli. Prokrastinovať ale nemusíme len pri úlohách, ale môžeme aj namiesto spánku. V nadmernej konzumácií pokračujeme aj v čase, kedy by sme mali spať a oddychovať pred začatím ďalšieho dňa. To potom vedie k narušenému spánkovému režimu, únave a zhoršenej koncentrácií, ktorá sa neskôr odzrkadlí na našej produktivite.

Zdroj: unsplash.com

Dopad na psychiku

Psychologička Alexz Michele Carpenter vo svojej téze spomenula, že je dôležité si uvedomiť, že používanie sociálnych médií môže mať aj negatívne vplyvy na duševné zdravie.

Neustále bombardovanie stimulmi, ktoré sa nachádzajú v krátkych videách, môže viesť ku zvýšenému pocitu nudy, úzkosti, pocitom smútku a pri horších prípadoch, aj ku väčšej šanci, že sa u jedinca rozvinie depresia a iné mentálne poruchy. Množstvo a ako často pozeráme videá nie je ale jediný problém. Taktiež záleží na obsahu, ktorý sa ku nám dostáva. Na internete sa zobrazuje mnoho dokonalých životov, kvôli ktorým sa nám môže vytvoriť skreslený pohľad na realitu. Vďaka tomu môžeme mať od seba väčšie, až nereálne očakávania, ktoré pri porovnávaní s ostatnými vyvolajú pocity menejcennosti, frustrácie a nespokojnosti s naším vlastným životom.

Ako sa môžeme brániť pred negatívnym vplyvom

Aj keď je sledovanie krátkych videí zábavné a môže mať aj svoje benefity, je dôležité si uvedomiť jeho potenciálne negatívne vplyvy na mentálne zdravie, určiť si čas strávený sledovaním videí a vyberať si obsah, ktorý je pre nás prínosný a inšpiratívny. S týmto nám môže pomôcť aplikácia StayFree , ktorá nám umožní stanoviť si limit, ktorý môžeme na dané sociálne siete počas dňa využiť. Taktiež pomáha, keď si obrazovku nastavíte tak, aby všetko zobrazovala len v čierno-bielych farbách. Vďaka tomu budú videá menej lákavé pre oči a chuť pozrieť si ďalšie bude klesať.

Aké pozitíva môžeme vyťažiť

Sledovanie krátkych videí nemusí mať iba negatívny dopad. Namiesto toho aby sme ich pozerali len na zabitie času, môžeme sa radšej zamerať na rôzne náučné videá, alebo kuchárske recepty, vďaka ktorým sa dokážeme prísť na rôzne vedomosti, variť alebo si rozšíriť prehľad o aktualitách a histórií.

Autor: Jakub Hudec

Zdroje:

www.ncbi.nlm.nih.gov; www.ncbi.nlm.nih.gov; www.samhsa.gov; www.theguardian.com; www.psychologytoday.com; youtu.be; youtu.be; youtu.be; egrove.olemiss.edu – Alexz Michele Carpenter, 2023, 10. strana; medium.com – titulná foto


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.