Technologický pokrok sa posúva míľovými krokmi vpred, ale školstvo nedokáže dostatočne pružne reagovať. Akým smerom sa bude vyvíjať ďalej? Dokážeme rozvinúť v deťoch i dospelých schopnosti, ktoré budú potrebné na trhu práce? O týchto otázkach diskutovali účastníci na stretnutí CERGE-EI na Národohospodárskom ústave AV ČR. Je to spoločné pracovisko Akadémie vied a Univerzity Karlovej. Počas CERGE-EI si mohli návštevníci vypočuť prednášku odborníka Harryho Patrinosa zo Svetovej banky.
Nová priemyslová a technologická revolúcia spojená s automatizáciou a digitalizáciou mení svet, ale vzdelávacie systémy výrazne zaostávajú za tým, čo prináša a prinesie. Nedokáže udržať krok s vývojom, neprechádzajú rovnakou revolúciou, aby dokázali vychovať vzdelaných ľudí pre 21. storočie. Rastúci nesúlad medzi dopytom a ponukou na trhu prace brzdí ekonomický pokrok a podkopáva šance ľudí pre uplatnenie, a na druhej strane investície do školstva. Platí to nie len pre rozvojové zeme, ale pre celý svet. Ale ako má vyzerať školstvo budúcnosti? Ako pripraviť študentov pre robotizovaný a automatizovaný svet? Aké zručnosti v nich pestovať? Čo môžu v tomto smere urobiť politici a na čo sa má orientovať výskum? Toto boli základné témy na stretnutí CERGE-EI.
Vzdelávanie na vyššej úrovni
Harry Patrinos, ktorý má vo Svetovej banke na starosti globálne vzdelávacie postupy pre oblasť Európy a Strednej Ázie. Počas prednášky hovoril o potrebe dosiahnuť vzdelávanie nového typu: od vývojovej fázy školských tried plných študentov, ktorým prednáša učiteľ pred tabuľou sa presúvame k vzdelávaniu, v ktorom hrá hlavnú úlohu spolupráca technológií a otvorený prístup k vzdelávaniu. Cieľom a nutnosťou je dosiahnuť vyššiu fázu: celoživotné vzdelávanie a dospelých ľudí pružne a ochotne reagujúcich na meniace sa okolnosti a potreby, ktoré vedie ich záujem o vec. Patrinos konštatoval, že problém je, vysporiadať sa s automatizáciou a novou priemyselnou revolúciou, ktorá je výzvou najmä pre rozvojové zeme. Nielen, že rieši problém so základným vzdelávaním detí, ale taktiež neustále pripravuje mladých ľudí pre rôzne zamestnania vo výrobe, v spracovateľskom priemysle, z ktorých mnoho nebude v dôsledku automatizácie existovať. Pôjde predovšetkým o bežné profesie – manuálne aj rôzne formy služieb, ktoré si nevyžadujú vysoký stupeň kreativity, vzdelania, tvorivosti a flexibility.
Harry Patrinos počas prenášky.
Zručnosti nového typu
Podľa Harryho Patrinosa je najdôležitejšie, aby vzdelávanie v budúcnosti venovalo pozornosť najmä zručnostiam nového typu, čo je napríklad schopnosť samostatne riešiť problémy a komunikácia spolu so sociálnou obratnosťou. Ďalej je nutné zvýšiť produktivitu vzdelávania, nasmerovať naň väčšie finančné prostriedky, ale taktiež vyhnúť sa predčasnej špecializácii a selekcii mladých ľudí na základe úzko zameraných testov. Problém vidí v skutočnosti, že pre rozvoj technológii len ťažko dokážeme predpovedať, aký bude svet o 20, 30 alebo 50 rokov. Najmä z tohto dôvodu je náročné predpovedať, ako má vyzerať efektívne vzdelávanie. Napríklad príliš striktné osnovy obmedzujú schopnosť učiteľov v školských triedach pripraviť žiakov na svet, v ktorom potrebujú technológie. Tie sa vyvíjajú stále rýchlejšie a rýchlejšie, sú všadeprítomné. Potrebujeme učiteľov, ktorí vedia začleniť napríklad mobilný telefón a iné výdobytky moderných technológií do základných učebných osnov. Podľa Harryho Patrinosa potrebujeme učiteľov, ktorí to vedia posúdiť, a tiež systém, ktorý im na to poskytne nezávislosť a čas.
V mäkkých zručnostiach nás roboti zatiaľ nenahradia, dopyt po nich narastie a zeme, ktoré sa nedokážu adaptovať na tieto zručnosti a odovzdať ich deťom a mladým ľuďom, budú zaostávať. Aby sme sa dokázali učiť, potrebujeme učiteľov, ktorí ovládajú a vedia informácie žiakom podať. Požiadavka budúcich rokov a desaťročí bude učiť náročnými interaktívnymi vzdelávacími metódami, a to prevažne frontálnym, resp. klasickým učením. To znamená vymýšľať stále nové spôsoby výučby a predvídať zručnosti, ktoré je nutné naučiť sa. Túto potrebu sme však v zásade ešte nezaznamenali.
Celú prednášku a diskusiu nájdete tu.
Zdroj a foto: www.avcr.cz
lb