stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Bruselská deklarácia o mediálnej výchove v kontexte celoživotného vzdelávania

27. septembra 2011norbert.vrabec

Prečítajte si slovenský preklad dokumentu „Bruselská deklarácia o mediálnej výchove v kontexte celoživotného vzdelávania“ (ďalej len „deklarácia“), ktorý bol prijatý pri príležitosti konania medzinárodnej konferencie „Mediálna gramotnosť pre všetkých“, organizovanej v rámci belgického predsedníctva Rady Európskej únie Najvyšším výborom pre mediálnu výchovu (CSEM) francúzsky hovoriacej komunity v Belgicku.

Cieľom konferencie, ktorá sa uskutočnila v dňoch 2. až 3. decembra 2010, bolo spojiť všetkých aktérov zapojených do implementácie celoživotnej mediálnej výchovy. Na konferencii sa zúčastnilo 300 expertov z viac ako 30 európskych a mimoeurópskych krajín  a jedným z hlavných cieľov bolo vytvoriť prepojenia medzi praktickými skúsenosťami a politickými odporúčaniami za účelom podpory implementácie celoživotnej mediálnej výchovy v prospech všetkých európskych občanov.

Bruselská  deklarácia o mediálnej výchove v kontexte celoživotného vzdelávania

Kontext

Európska politika v oblasti mediálnej výchovy prechádza zásadnou fázou vzostupu v dôsledku čoho je nevyhnutné, v rámci otvoreného dialógu, spájať skúsenosti a vymieňať si poznatky z praxe. V dôsledku toho sa 2. a 3. decembra 2010 zišlo v Bruseli 300 expertov z viac ako 30 európskych a mimoeurópskych krajín, aby sa zúčastnili na medzinárodnej konferencii „Mediálna gramotnosť pre všetkých“, organizovanej, v rámci belgického predsedníctva Rady Európskej únie, Najvyšším výborom pre mediálnu výchovu (CSEM) francúzsky hovoriacej komunity v Belgicku.

Cieľom konferencie „Mediálna gramotnosť pre všetkých“ bolo spojiť všetkých aktérov zapojených do implementácie celoživotnej mediálnej výchovy: učiteľov, trénerov, mediálny priemysel a inštitúcie, vzdelávacie organizácie (z, ale aj mimo škôl), ľudí zodpovedných za politiky vzdelávania, vzdelávacie inštitúcie, a pod.

Cieľom tejto európskej konferencie bolo vytvoriť prepojenia medzi praktickými skúsenosťami a politickými odporúčaniami za účelom stimulácie implementácie celoživotnej mediálnej výchovy v prospech všetkých európskych občanov. Tieto aktivity vyústili v Bruselskú deklaráciu celoživotného mediálneho vzdelávania, ktorá bola zostavená v spolupráci s ôsmimi medzinárodnými expertmi1, ktorí sa zúčastnili celej konferencie.

Táto deklarácia berie do úvahy:

Definíciu mediálnej výchovy, ako je navrhovaná v odporúčaní komisie č. 2009/625/CE z 20. augusta 20092 o mediálnej výchove v digitálnom prostredí pre konkurencieschopnejší audiovizuálny priemysel a priemysel obsahu a inkluzívnu znalostnú spoločnosť. V nej je mediálna gramotnosť definovaná ako „schopnosť získavať prístup k médiám, chápať a kriticky vyhodnocovať rôzne aspekty médií a mediálneho obsahu a komunikovať v rôznych kontextoch.“. Nie je preto obmedzená na problémy prístupu ale zahŕňa všetky médiá.

„Cieľom mediálnej gramotnosti je zvýšiť informovanosť ľudí o mnohých formách mediálne sprostredkovaných správ, s ktorými sa vo svojom každodennom živote stretávajú. Mediálne sprostredkované obsahy sú programy, filmy, obrazy, texty, zvuky a webové lokality, ktoré sa prenášajú rôznymi formami komunikácie.“

Definíciu „mediálnej gramotnosti“, ktorá zahŕňa všetky informačné, technické, spoločenské a psychologické kompetencie užívateľov, keď konzumujú, vytvárajú, skúmajú a organizujú médiá.

Nevyhnutnosť  začleniť mediálnu výchovu do rámca celoživotného vzdelávania a výchovy, ako je definovaná Európskym3 referenčnými rámcami (Lisabonská stratégia a strategický rámec „Vzdelávanie a tréning 2020“). Cieľom je umožniť osobám v každej fáze ich života participovať na stimulovaní vzdelávacích zážitkov a prispievať k rozvoju sektoru vzdelávania a tréningu v Európe.

Nevyhnutnosť zaistiť občanom prístup k mediálnej rozmanitosti aj mimo trhu a ak je to potrebné a je ohrozená rozmanitosť aj prostredníctvom verejných orgánov.

Prípravné aktivity tejto deklarácie ukázali, že je potrebné zohľadniť, že koncepčné odlišnosti v súvislosti s mediálnou výchovou obohacujú dialóg a reflexiu a nie unáhlené riešenia vyhýbajúce sa diskusii.

Táto deklarácia má za cieľ ponúknuť súbor odporúčaní v súvislosti s možnými budúcimi vzdelávacími aktivitami a mediálnymi zručnosťami akéhokoľvek občana, s prístupom občanov k mediálnej výchove, výskumu a európskym politikami. Implementácia týchto odporúčaní sa týka miestnej úrovne rovnako ako aj ďalších úrovní: regionálnej, národnej a európskej.   

Odporúčania

Hlavné aktivity v prospech mediálnej výchovy:

  • Zvýrazniť mediálnu výchovu ako poslanie vo verejnom záujme prislúchajúce ambicióznym verejným politikám a dobrovoľným verejným finančným nástrojom, zároveň rešpektujúc plnú operačnú autonómiu príjemcov podpory.
  • Rozvíjať a podporovať rôzne spôsoby vzdelávania prispôsobené každému publiku, všetkým vekovým kategóriám, s rozdielnym spoločenským a kultúrnym postavením. 
  • Uprednostňovať tvorbu a šírenie pedagogických zdrojov v oblasti mediálnej výchovy prispôsobených špecifickým skupinám prijímateľov. 
  • Poskytovať okruhom škôl a asociácií zariadenia (techniku) prispôsobené vzdelávacím praktikám. 
  • Rozvíjať školenia mediálnej výchovy pre mediálnych profesionálov.
  • Identifikovať a implementovať, pre každú vzdelávaciu aktivitu, kvalitatívne a kvantitatívne hodnotiace kritériá. 
  • Zaručiť mediálnu rozmanitosť prostredníctvom vhodných nástrojov verejnými a súkromnými prostriedkami, mimo iného pokiaľ ide o mediálnych partnerov, ktorí sú užitoční pre mediálnych školiteľov.

Rozvíjanie mediálnych kompetencií u všetkých občanov:

  • Identifikovať a starať sa o celoživotné aktualizovanie širokého spektra potrebných mediálnych kompetencií pre všetkých a pre všetky médiá.
  • Potvrdiť tieto kompetencie prostredníctvom koncentrovaného procesu, zahŕňajúc občiansku spoločnosť.
  • Prispôsobiť tento rozsah mediálnych kompetencií rôznym aktérom v oblasti vzdelávania a tréningu, v súlade s funkciou, ktorú zohrávajú.

Podpora prístupu občanov k mediálnej výchove:

  • Rozširovať občianske povedomie o mediálnej výchove prostredníctvom, napr. organizácie Európskeho dňa mediálnej výchovy a Európskeho týždňa mediálnej výchovy v školách  atď.
  • Podporovať zviditeľnenie aktivít v oblasti mediálnej výchovy na verejnosti.

Rozvíjať výskum v oblasti mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti:

Podporovať stály rozsiahly výskum

  • o osvojovaní si médií prostredníctvom spoločenských skupín a komunít vo všetkých vekových kategóriách,
  • o vývoji formálnych a neformálnych skúseností v mediálnej výchove.

Hlavné politiky v oblasti mediálnej výchovy

Bezodkladne zaviesť do platnosti uznesenie Európskeho parlamentu z 6. novembra 2008 želajúc si: „Aby sa mediálna gramotnosť stala deviatou kľúčovou zručnosťou v Európskom referenčnom rámci pre celoživotné vzdelávanie, vytýčené v Odporúčaní 2006/962/EC“4.

Brusel, 18. januára 2011

Kontakty a bližšie informácie:

Najvyšší výbor pre mediálnu gramotnosť (CSEM)

Espace 27 septembre       Prezident : Tanguy Roosen

Bd Léopold, 44 6e635      Email : tanguy.roosen@cfwb.be

1080 Bruxelles       Viceprezident : Patrick Verniers

Tel.: 02/413.35.08       Email : patrick.verniers@cfwb.be

www.csem.cfwb.be

Webová  stránka konferencie s dokumentmi, správami, workshopmi a médiami: www.csem-eu-conference.be
 
 
Pracovný  preklad deklarácie zabezpečila sekcia médií, audiovízie a autorského práva MK SR.


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.