V Trnave slávnostne otvorili Centrum mediálnej gramotnosti. Je prvou a jedinou inštitúciou na Slovensku, ktorá prepojí všetky iniciatívy mediálneho vzdelávania na Slovensku a bude poskytovať odbornej i laickej verejnosti komplexné informácie o tejto problematike. Centrum mediálnej gramotnosti vzniklo z iniciatívy Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda. Jeho ciele predstavili zakladatelia Dana Petranová, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM a Norbert Vrabec, riaditeľ centra a výskumník v oblasti mediálnej výchovy.
O mediálne vzdelávanie sa doteraz na Slovensku samostatne snažili rôzne mediálne organizácie, vzdelávacie inštitúcie, kultúrne strediská, náboženské skupiny, združenia a internetové portály. Centrum mediálnej gramotnosti by malo roztrieštené snahy spojiť. Jeho úlohou bude koordinovať činnosti v oblasti mediálnej výchovy, usmerňovať tvorbu koncepcie mediálnej výchovy, realizovať výskum a projekty. Bude tak robiť v spolupráci so všetkými zainteresovanými subjektmi z rezortu kultúry a školstva, z oblasti spoločenskovedných disciplín, s nezávislými inštitúciami a odborníkmi.
Slávnostnú pásku na IMEC prestrihla generálna riaditeľka sekcie médií, audiovízie a autorského práva Ministerstva kultúry SR Nataša Slavíková. Ocenila, že Fakulta masmediálnej komunikácie (FMK) UCM dotiahla myšlienku centra k realizácii. Vznik IMEC je podľa jej slov pokračovaním implementácie vládou schválenej Koncepcie mediálnej výchovy v rámci celoživotného vzdelávania do praxe. "Už pominuli časy, keď sa hodnotila úroveň mediálnej výchovy len na základe prístupu k médiám. Dnes sa už začína hovoriť o tom, či sme s obrazom , ale či sme aj v obraze, či vieme, či rozumieme obsahom. Teší ma, že na UCM otvárajú centrum, ktoré bude pomáhať zvyšovať úroveň mediálnej gramotnosti, ale zároveň pomáhať tomu, aby sa médiá využívali naozaj tvorivo, bezpečne a zodpovedne," uviedla Slavíková pre TASR.
Prvou aktivitou Centra mediálnej gramotnosti bolo zriadenie webového portálu o mediálnej výchove na Slovensku medialnavychova.sk. Poskytuje kompletné výskumné správy, nové učebné materiály, publikácie, metodické príručky, ukážkové hodiny a rôzne ďalšie materiály nielen zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. Návštevníci portálu už v blízkej budúcnosti nájdu aj prezentácie a videozáznamy zo seminárov, konferencií a ďalších podujatí, ktoré sa tematicky týkajú oblastí mediálna výchova, mediálna gramotnosť, mediálne kompetencie, mediálne stereotypy a ďalších súvisiacich oblastí.
Krstnou mamou IMEC – Centra mediálnej gramotnosti sa stala Nataša Slavíková, generálna riaditeľka sekcie médií, audiovízie a autorského práva Ministerstva kultúry SR (na snímke vľavo s dekankou FMK UCM Danou Petranovou a riaditeľom IMEC – Centra mediálnej gramotnosti Norbertom Vrabcom).
Ďalšou úlohou v poradí je príprava stredoškolských učiteľov prostredníctvom kvalifikačných kurzov na vyučovanie predmetu mediálna výchova. Túto možnosť majú učitelia zatiaľ jedine na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM. Prvé kurzy začnú už v priebehu tohto roka, záujemcovia sa môžu prihlásiť do 28. februára.
Zaželať všetko dobré k úspešnému štartu činnosti IMEC – Centra mediálnej gramotnosti prišiel i rektor Univerzity sv. Cyrila a Metoda Jozef Matúš (na snímke s generálnou riaditeľkou sekcie médií, audiovízie a autorského práva MK SR Natašou Slavíkovou a dekankou FMK UCM Danou Petranovou).
„Význam a opodstatnenosť mediálnej výchovy v spoločnosti rastie priamoúmerne s neustálym vývojom komunikačných technológií. Štartujeme činnosť Centra mediálnej gramotnosti s vedomím veľkej zodpovednosti najmä voči mladej generácii. Tak ako kedysi bola nutná k životu násobilka, v súčasnosti je čoraz dôležitejšou kľúčovou kompetenciou vzdelaného človeka mediálna gramotnosť. Kedysi sme sa učili krasopis, dnes je však omnoho užitočnejšie rozumieť mediálnemu svetu, ktorý nás dennodenne obklopuje a ovplyvňuje,“ uviedla iniciátorka vzniku Centra mediálnej gramotnosti, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM, Dana Petranová.
Slávnostné otvorenie nových priestorov IMEC – Centra mediálnej gramotnosti malo netradičný ráz. Namiesto klasického krstu šampanským sa prestrihávala stena vytvorená z aktuálnych výtlačkov slovenských denníkov.
„Mediálny svet je predmetom tvrdého konkurenčného boja, v ktorom víťazí ten, kto dokáže za akúkoľvek cenu upútať a udržať pozornosť publika. Využíva sa pritom celý rad osvedčených stratégií a postupov. Cieľom mediálneho vzdelávania je naučiť sa odolávať týmto vplyvom, vytvárať si vlastný názor na dôležité záležitosti a nestotožňovať sa automaticky so všetkým, čo nám médiá servírujú“ doplnil riaditeľ centra, Norbert Vrabec, ktorý sa dlhodobo zaoberá výskumom vzťahu mládeže a médií, mediálnou gramotnosťou a mediálnou výchovou. Cieľom mediálnej výchovy podľa neho nie je príprava budúcich novinárov, ale skôr o rozvinutie špecifických schopností a návykov , ktoré nám umožnia používať médiá v súlade s našimi záujmami a nie záujmami majiteľov , alebo tvorcov médií.
Fotogaléria z otvorenia IMEC – Centra mediálnej gramotnosti
Fotografie: Antonios Vlachou