Mediálna výchova v Dánsku nemá dlhodobú tradíciu. Niektoré jej komponenty sa však vo vzdelávacom systéme uplatňovali už v 70. a 80. rokoch minulého storočia. Spočiatku sa týkali predovšetkým vytvárania a distribúcie krátkych filmov využiteľných vo vzdelávacom procese. Neskôr boli tieto iniciatívy doplnené aj o kritickú analýzu filmových diel a televíznych programov, ako aj o praktickú mediálnu tvorbu. Mali podobu predovšetkým projektového vyučovania realizovaného v školskom, ale aj v mimoškolskom kontexte.
Miesto mediálnej výchovy v osnovách
V súčasnosti sú prvky mediálnej výchovy v školských osnovách integrované dvomi spôsobmi. Prvý má podobu prierezovej témy, ktorú by učitelia mali zahŕňať vo svojich predmetoch – prioritne vo vyučovaní materinského jazyka a informatiky. Stanovené ciele mediálneho vzdelávania a rozvoja kľúčových kompetencií sa týkajú napríklad vyhľadávania, získavania a kritického posudzovania informácií, tvorby vlastných mediálnych obsahov, obsahovej analýzy rôznych mediálnych komunikátov, využívania médií na komunikáciu a spoluprácu, výmenu poznatkov a skúseností.[1]
Druhý spôsob začlenenia mediálnej výchovy do školských osnov má podobu samostatného voliteľného kurzu zameraného na médiá, ktorý sa zaraďuje najmä do vyšších ročníkov stredných škôl. Mediálna výchova je tu definovaná spolu s tromi dimenziami: produkciou, analýzou a spoločenskou kontextualizáciou bez uvedenia ich relatívnych priorít. Doplnková príručka definuje médiá v inkluzívnych pojmoch – od tlače cez audiovizuálne médiá až po multimédiá.[2]
Pre vyššie stupne stredoškolského vzdelávania si študenti môžu zvoliť predmet s názvom mediálne štúdiá, ktorý rozvíja teoreticko-analytické spôsobilosti týkajúce sa jednotlivých mediálnych obsahov, ale obsahuje aj prvky konceptu learning-by-doing. V niektorých školách si žiaci môžu zvoliť kurz zameraný na multimédiá, kde sa pozornosť venuje najmä komunikačným, technickým a estetickým vlastnostiam mediálnej komunikácie. Ďalší z voliteľných predmetov sa koncentruje najmä na kritické vnímanie a rozlišovanie marketingovej komunikácie a reklamy.[3]
Úloha verejných inštitúcií
Okrem formálneho vzdelania v školskom prostredí existuje v Dánsku aj niekoľko verejných inštitúcií, ktoré rozvíjajú mediálnu výchovu a rôzne opatrenia zamerané na deti a mládež vo vzťahu k médiám. Najdôležitejšími z týchto orgánov sú Dánsky filmový inštitút (The Danish Film Institute), verejné knižnice a Mediálna rada pre deti a mládež v Dánsku (Medierådet for Børn og Unge). Učitelia, ktorí sa venujú mediálnej výchove, majú aj samostatné združenie (Media Teachers´ Association), ktoré presadzuje ich záujmy voči orgánom verejnej správy, publikuje rôzne vzdelávacie materiály, učebné texty, pomôcky a pod.
Existuje niekoľko ďalších mimovládnych organizácií a sietí vrátane národnej siete filmovej výchovy. Súčasťou siete sú aj niektoré kľúčové inštitúcie a organizácie z oblasti filmovej produkcie, organizácie festivalov, distribúcie, publikovania a výskumu. V roku 2013 bola založená aj expertná poradná skupina Digitálna mládež (Digital Youth) s cieľom podporiť rozvoj digitálnej gramotnosti a posilniť stratégie vo vzťahu k využívaniu sociálnych médií deťmi. Jednou z jej iniciatív bola aj analýza súčasných národných a medzinárodných práv týkajúcich sa ochrany súkromia detí na sociálnych médiách.[4]
Vzdelávanie učiteľov
Učitelia z praxe majú možnosť absolvovať široké spektrum rôznych certifikovaných i necertifikovaných kurzov a školení. Verejné knižnice majú dlhú tradíciu v organizovaní filmových klubov pre deti vrátane stretnutí s filmovými režisérmi a animátormi. Dnes tieto kluby majú online paralelu vyvinutú v rámci partnerstva medzi Dánskym filmovým inštitútom (Danish Film Institure), Asociáciou detských knihovníkov (Association of Children´s Librarians) a Dánskou centrálnou knižnicou (Danish Library Centre). Najmä vo veľkých mestách poskytujú verejné knižnice kurzy a študijné skupiny na témy, ako sú napríklad digitálne rozprávanie, digitálne hry, online vyhľadávanie a bezpečnosť.
Materiály pre učiteľov a lektorov
Dôležitú úlohu zohráva inštitúcia zabezpečujúca verejnoprávne vysielanie, ktorá zabezpečuje produkciu online vyučovacích materiálov, ku ktorým môžu získať prístup zadarmo nielen učitelia, ale aj študenti na všetkých stupňoch škôl. Takéto materiály určené najmä pre deti a mládež vytvárajú aj viaceré neziskové organizácie a súkromné firmy. Rôzne príručky a ďalšie materiály o médiách vydáva aj organizácia Mediálna rada pre deti a mládež v Dánsku (Media Council for Children and Young People in Denmark), ktorá vznikla v roku 1997 a v súčasnosti je súčasťou Dánskeho filmového inštitútu. Zameriava sa na klasifikáciu filmov a programov určených detskému a dospievajúcemu divákovi, ochranu práv detí vo vzťahu k médiám, vzdelávanie učiteľov, rodičov a ďalších skupín.[5]
V súkromnom sektore jenajdôležitejším aktérom národná asociácia tvorcov spravodajských médií, ktorá pôsobí pod názvom Dánske médiá (Danske Medier) a každoročne organizuje súťaž zameranú na produkciu tematického spravodajstva pre stredné školy. Okrem toho poskytuje školám aj rôzne online zdroje využiteľné v mediálnej výchove vrátane príručiek, videí, archívu študentských esejí a ďalších materiálov.[6]
[1] Hansen, K. – Hougaard, H. et al.: It- og mediekompetencer I folkenskolen. Copenhagen : UndervisningMinisteriet, 2010. 14 s.
[2] Formål for faget medier [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Medier?Mode=full>.
[3] DROTNER, K.: Media and Information Literacy Policies in Denmark. In: Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Training and Capacity-Building in the Digital Age. [online].Paris : Université de la Sorbonne Nouvelle, 2014. 25 s. [cit. 2014-07-09]. Dostupné na: <http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/DENMARK_2014.pdf>.
[4] Dunås, J.: Media and Information Literacy in the Nordic Countries. Stockholm :Swedish Media Council and Nordicom, 2013. 44 s.
[5] The Media Council for Children and Young People in Denmark [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.dfi.dk/Service/English/Children-og-Youth/The-Media-Council-for-Children-and-Young-People-in-Denmark.aspx>.
[6] Avisen i Undervisningen [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://aiu.dk/>.