stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

dezinformácia

15. septembra 2010admin

(angl. disinformation) – úmyselne nesprávna či skreslená informácia tajne implantovaná do informačnej sústavy oponenta so zámerom ovplyvniť potrebným smerom jeho aktivity. Utajovanú dezinformačnú aktivitu (tzv. čierna propaganda) sprevádza porušovanie zákonov, zatiaľ čo nástroje otvorenej (bielej) propagandy bývajú legálne. Dezinformácia zacielená na individuálneho príjemcu predstavuje prvok vojenského a politického súperenia, médiá a masová komunikácia podnietili rozvoj propagandistickej dezinformácie s cieľom vyvolávať tlak na politické, náboženské, vojenské či hospodárske elity. Dezinformácia má protivníka oklamať a doviesť k dezinformátorom plánovanej orientácii v tematike. Niekedy má použitie pojmu dezinformácia poukázať na spravodajskú dysfunkciu média.

Vo všetkých režimoch predstavovala dezinformácia vyhľadávaný nástroj domácej a zahraničnej politiky. V komunistickom Československu pracovali mnohí dezinformátori pod novinárskym krytím. Spravodajské materiály považovali za hlavný typ tvorby dezinformácie: 1. falšovanie (úplne nepravdivé, bez možnosti overenia); 2. obohrávanie  (čiastočne pravdivé, ak je potrebné zaviesť pozornosť protivníka na iný cieľ); 3. dezinformácia opaku (úplne pravdivé, poskytnutá pravdivá informácia s predpokladom, že ju bude považovať za nepravdivú). Za hlavné techniky dezinformácie sú považované: 1. zveličenie javu; 2. zmena jeho povahy alebo okolností; 3. úplná zmena javu na iný. Medzi podmienky úspešnosti dezinformácie patria: 1. dezinformácie musí vychádzať z pravdivých prameňov; 2. musí byť prispôsobená kultúrnemu kontextu protivníka; 3. musí sa šíriť viacerými kanálmi.

Lit.:REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
WATSON, James, HILL, Anne. Dictionary of media & communication studies. New York : Oxford University Press, 2000.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.