stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Ducklin: Tri otázky, ktoré by ste si mali klásť nielen v Deň bezpečného internetu

10. februára 2015viktoria.kolcako

Čo všetko zo svojho súkromia, často aj nechtiac, odhaľujete na internete? Niekedy je toho až príliš veľa, čo by sme si mali neustále pripomínať a to nie len dnes, 10. februára, v Deň bezpečného internetu. socialne siete

Svet internetu sa neustále mení, rovnako ako benefity a hrozby, ktoré so sebou prináša. A práve preto sa nesnažím svojim čitateľom dávať striktné príkazy, čo môžu a čo nesmú robiť. Snažím sa ich vzdelávať, aby mohli sami najlepšie posúdiť, čo je ešte bezpečné a čo už nie.

Facebook, ktorý veľa teenagerov považuje za už upadajúce sociálnu sieť, funguje len od roku 2004. Twitter od roku 2006, Instagram od roku 2010 a Snapchat uzrel svetlo sveta až v roku 2011. Z tohto dôvodu nemá zmysel dávať presný manuál, ako sa na internete správať. Online bezpečnosť je behom na dlhú trať. Cieľ nie je dôležitý, podstatný je len bezpečný priebeh behu.

 

Na čo sa mám sám seba pýtať pri online komunikácii?

Miesto zoznamu rád a tipov, ako sa správať na internete, ako si nastaviť bezpečnosť a s kým nehovoriť, sa budem zaoberať tým, aké otázky by si každý jedinec mal klásť, keď vstupuje do online priestoru, či už cez mobilný telefón, tablet, počítač alebo najnovšie aj cez televíziu. V prípade rodičov, by bolo dobré si tieto otázky klásť nahlas, aby ich počuli aj deti a zapamätali si ich. Tu sú:

  • Čo hovorím?
  • S kým hovorím?
  • Týka sa to aj niekoho ďalšieho?

Týmito otázkami nikoho nesúdite.

Nehovoríte: “Nezapínajte si zobrazovanie polohy, pretože by nikto nemal vedieť, kde sa nachádzaš.”

Nikoho nepoučujte, že je nebezpečné zverejňovať svoje koníčky a záujmy na diskusných fórach.

Ani nikomu neradíte, aby nikdy nenahrával skupinové fotografie, aby si ochránil ostatné.

Sú to však výborné príklady správania, ktoré veľa ľudí robí úplne automaticky. Poďme sa pozrieť na to, čo zlé sa môže stať, v prípade, že otázky budete ignorovať.

 

Zobrazovanie polohy (GPS)

Mnoho operačných systémov a online služieb má zobrazovanie polohy zapnuté už z výroby. Naučte sa, ako zobrazovanie polohy ovládať a kedy ho zdieľať. Nemá cenu zdieľať svoju polohu len preto, aby Váš príspevok na Facebooku vyzeral cool. Dávate tým celému svetu vedieť, kde sa práve pohybujete. Pred zapnutím zobrazenie polohy si odpovedzte všetky tri navrhované otázky.

Pozitívne

Vtieravé

Riskantné

Ak sa pri prehliadke neznámeho mesta pohybujete v turistickej skupine, ktorá sa rozdelí, zobrazovaním polohy ukazujete ostatným, kde sa nachádzate v reálnom čase a môžete sa tak ľahšie znovu zísť. Marketéri túžia vedieť, kde sa práve nachádzate, aby Vám mohli zobraziť reklamu obchodu, ktorý je neďaleko. Takto cielenú reklamu môžu predávať za vyššiu cenu. Verejné GPS môže zlodejom signalizovať, kedy je váš byt alebo dom prázdny alebo kedy nechávate Vaše deti doma samé.

Koníčky a záujmy

Zdieľanie záujmov a koníčkov je zábavné, a ak neposkytujete detailné informácie, nehrozí Vám žiadne nebezpečenstvo. Avšak ak napríklad radi jazdíte na bicykli, Vaši cyklopriatelia iste vedia, aký bicykel máte alebo kedy a kde najradšej jazdíte. Dávajte si pozor, aby ste neodhaľovali celý Váš život niekomu, koho poznáte len povrchne alebo krátko. Prejdite si všetky tri otázky predtým, než o sebe začnete zverejňovať informácie.

Pozitívne

Vtieravé

Riskantné

Zdieľať  záujmy s ľuďmi, ktorí sú zameraní rovnako ako vy je zábavné a môže vám pomôcť ľahšie a s väčším pôžitkom realizovať vaše koníčky. Marketéri môžu využiť informácií týkajúcich sa Vašich záujmov a ponúkať Vám tak vhodnejšie a lepšie cielené produkty a služby. Podvodníci si o Vás a Vašom životnom štýle môžu urobiť až prekvapivo presný obraz a môžu sa vydávať za vašich priateľov alebo na vás útočiť oveľa efektívnejšie.

Zdieľanie skupinových fotiek

Zapamätajte si, že môžete byť na internete, bez toho, aby ste kedykoľvek otvorili prehliadač alebo niečo podnikali online. Môžu Vás tam dostať ostatní, ktorí fotografiu, na ktorej ste nahrajú na internet, bez toho, aby sa Vás spýtali alebo bez toho, aby sa nad tým dokonca zamysleli. Ak teda priatelia vytiahnu foťák, nehanbite sa ich opýtať, čo s nadobudnutým fotografiami plánujú urobiť. Mimo to si tiež dávajte pozor, čo sa nachádza na pozadí fotografie. Nech sa Vám nestane to, čo sa prihodilo princovi Williamovi, ktorého odfotografovali vo vojenskej kancelárii, kde boli na nástenke v pozadí jasne viditeľné prihlasovacie údaje do vojenského systému vrátane hesla.

Pozitívne

Vtieravé

Riskantné

Zaznamenávanie akcií a zážitkov je zábava a vďaka fotografiám a videám môžete spomínať na pekné momenty s priateľmi. Reklamné spoločnosti, ktoré sa venujú marketingu na sociálnych sieťach milujú skupinové fotografie, pretože vďaka rozpoznávania tvárí a označovaniu si môžu urobiť lepší obraz o vašich sociálnych väzbách v skutočnom živote. Spravodajské organizácie si o Vás môžu vytvoriť dokumentáciu (či už Vás to v danom okamihu zaujíma alebo nie) jednoduchým využitím verejne prístupných zdrojov.

Spomeňte si teda na tri základné otázky zakaždým, keď sa chystáte čokoľvek podnikať v online priestore. Zamyslite sa nad nimi a pamätajte na to, aby ste o sebe a ostatných neprezrádzali viac, ako je nutné.

Paul Ducklin
Paul
Autor článku, Paul Ducklin, je Senior Security Avisor v spoločnosti Sophos, ktorá sa zaoberá IT bezpečnosťou a ochranou dát. Sophos spravuje e-magazín Naked Security, ktorý čitateľom radí, ako sa bezpečne správať na internete.

Related Articles

Podpredseda výboru pre kultúru a médiá Farkašovský: S komunikačnou výchovou sme mohli začať o desať rokov skôr

17. júla 2018Monika Hossova

Vedú tínedžeri tajný sociálny život?

19. júna 2017viktoria.kolcako

Konferencie na FMK UCM sa zúčastní aj uznávaný odborník z oblasti mediálnej výchovy David Buckingham

12. apríla 2016viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.